Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

pierre27

Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Bericht door pierre27 »

GG links schreef: Gisteren, 13:14
Groepscirkel schreef: Gisteren, 11:17
pierre27 schreef: Gisteren, 09:49
Herman schreef: Gisteren, 09:42

De 'hervormde visie' staat op linkedin en is geschreven door ds. W.F. 't Hart.
Aha, dat is een oud-leerling van me. Ik ben benieuwd. Maar dat is geen de Vries..
Dr. De Vries heeft dit begin november op zijn weblog geschreven: https://drpdevries.com/2025/11/01/de-he ... zielszorg/
Ik ben benieuwd wie het met deze rede oneens is. Piere27 en posthoorn wat zeggen jullie hiervan ?
Mooie.bijdrage, dit vond ik zelf ook treffend van hem:

De doop is allesbehalve een middelmatige zaak, maar we kunnen en mogen niet zeggen dat het antwoord op de vraag of kinderen al dan niet gedoopt mogen worden, bepalend is voor onze zaligheid. Dat geldt wel voor de vraag: Wie is de Heere Jezus Christus voor je? Dan moet het toch zo zijn dat wij als schuldige zondaren die de rampzaligheid hebben verdiend, Hem hebben omhelsd als volkomen Zaligmaker. Dan mogen we ook weten dat Christus Zelf Zijn kerk in stand houdt en dat zelfs de poorten van de hel voor haar niet te sterk zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Refojongere

Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!

Bericht door Refojongere »

Posthoorn schreef: Gisteren, 16:51
Refojongere schreef:Ik kan toch niet tegen mijn ongedoopte buurman zeggen dat de HEERE ook zijn God is (in verbondsmatige zin)?
Wel dat Hij dat wil zijn! En dat is ook wat tegen gedoopte kinderen gezegd wordt, dat God hun God wil zijn, niet dat Hij het is!

Hij is alleen de God van Zijn volk: in het OT was dat Israël, in het NT zijn dat de gelovigen (niet de natuurlijke kinderen van de gelovigen). 'Volk van God zijn' heeft in het NT een diepere betekenis gekregen dan in het OT. Ook dát is een van de veranderingen van het nieuwe verbond ten opzichte van het oude.
Een diepere maar geen andere. Zoals Psalm 33:12 zegt: Welgelukzalig welks God de HEERE is.
In het nieuwe verbond wordt geloof beloofd, maar misschien kun je beter zeggen: geprofeteerd. Want het is niet zo dat je de belofte van het nieuwe verbond kunt aannemen door het geloof. Ik zeg steeds dat dat níét kan. Want het geloof is juist een gave van het nieuwe verbond. De gave van het nieuwe verbond kan alleen in je gewerkt worden door de Heilige Geest. Dan ontvang je het geloof en neem je de belofte van het Evangelie aan.
Dank voor de verduidelijking. Maar het "Ik zal" van Jer. 31 is toch nog steeds belofte aan het letterlijke Israël en ook aan de gelovigen en hun kinderen. Waarom zou de belofte/profetie wel aan Israël en hun kinderen zijn en horen de kinderen van gelovigen er niet bij?
Waarom krijgt het natuurlijk zaad van Abraham wel het teken en zegel van de gerechtigheid des geloofs (Rom. 4:11) en niet het natuurlijk zaad van Gods kinderen in het NT? De doop betekent en verzegelt toch ook deze gerechtigheid?
Plaats reactie