Je moet met de bloedvloeiende vrouw niet hetzelfde doen als wat gedaan wordt met Ruth: haar genezing is niet haar bekering.Luther schreef:Met het gevaar dat je ook gaat snoeien in de Bijbel. Denk eens aan de bloedvloeiende vrouw. Dat is een vrouw geweest die niet in de zekerheid des geloofs, helderheid over haar staat tot Christus vluchtte. En zelfs na het aanraken van Jezus' kleed zal zij die zekerheid niet gekend hebben. Toch staat er van haar dat Jezus zei: Dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede, en zijt genezen van deze uw kwaal.Afgewezen schreef:Ja, misschien moet daar eens flink in gesaneerd worden, in al die uitdrukkingen. Ze wekken alleen maar verwarring.Ander schreef:Volgens mij vraag je naar de bekende weg. Vandaar mijn opmerking. Toeleidende weg enzo. Toevluchtnemend geloof, ook zo'n opmerking.
In de tweede plaats gaat het niet over zekerheid versus onzekerheid, maar over één ding: ben ik door het geloof gerechtvaardigd, ja of nee? Heb ik de vrijspraak die in het evangelie wordt afgekondigd, verstaan, en heb ik deze door het geloof aangenomen?
Alles wat daaraan voorafgaat, is alleen bedoeld om ons dáárvoor vatbaar te maken en moet geen doel in zichzelf zijn.