Oranjegekte
Re: Oranjegekte
Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. Het was ook een heel ernstige boetepreek naar de toestand van de tijd. Ook vanwege de kermis in deze stad... En niet alleen daarom. Hij liep er al lanegr mee, deze last was hem opgelegd, en móest erover preken. Dat de kermis en de voetbal hier nu net zo speelden maakte dus duidelijk waarom hij hier van Godswege over moest preken.
10 Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij verblind.
11 Daarom is ulieden alle gezicht geworden als de woorden van een verzegeld boek, hetwelk men geeft aan een, die lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet, want het is verzegeld.
12 Of men geeft het boek aan een, die niet lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet lezen.
Het thema was:
Een andere geest
a. Van Wie hij komt
b. Hoe hij komt
c. Waartoe hij komt
Voor de actualiteit leek het me niet verkeerd om 'waar ging de preek zondag over' eens hieronder te zetten.
10 Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij verblind.
11 Daarom is ulieden alle gezicht geworden als de woorden van een verzegeld boek, hetwelk men geeft aan een, die lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet, want het is verzegeld.
12 Of men geeft het boek aan een, die niet lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet lezen.
Het thema was:
Een andere geest
a. Van Wie hij komt
b. Hoe hij komt
c. Waartoe hij komt
Voor de actualiteit leek het me niet verkeerd om 'waar ging de preek zondag over' eens hieronder te zetten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Weet je, je kunt er bijna niet omheen, mensen emailen, bellen je, sms met hup holland, zelfs zonder de grasmat te zien kom je het toch te weten.Zelfs al wil je het niet horen, en je toch denkt dat je vrienden inmiddels wel weten dat het je geen lor kan schelen.Lourens schreef:Hier teruglezend valt het me op dat ik bijna iedere minuut van de wedstrijd kan volgen.
Een vraag die dan in me opkomt: is het (ver)oordelen hier niet net zo'n gekte als de voetbalgekte in de wereld?
Zo maar even een gedachte hoor.
Het beste kun je een vakantie boeken naar een piepklein grieks eiland of in de woestijn in Namibia gaan zitten, hoewel dat wel erg koud is deze tijd van het jaar
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Is die preek nog ergens na te luisteren? Ik zou 'm wel graag horen.-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. Het was ook een heel ernstige boetepreek naar de toestand van de tijd. Ook vanwege de kermis in deze stad... En niet alleen daarom. Hij liep er al lanegr mee, deze last was hem opgelegd, en móest erover preken. Dat de kermis en de voetbal hier nu net zo speelden maakte dus duidelijk waarom hij hier van Godswege over moest preken.
Het thema was:
Een andere geest
a. Van Wie hij komt
b. Hoe hij komt
c. Waartoe hij komt
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik ga er zelf een cd van bestellen. Maar verder zijn preken van ds. van Dieren zeldzaam op internet.Luther schreef:Is die preek nog ergens na te luisteren? Ik zou 'm wel graag horen.-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. Het was ook een heel ernstige boetepreek naar de toestand van de tijd. Ook vanwege de kermis in deze stad... En niet alleen daarom. Hij liep er al lanegr mee, deze last was hem opgelegd, en móest erover preken. Dat de kermis en de voetbal hier nu net zo speelden maakte dus duidelijk waarom hij hier van Godswege over moest preken.
Het thema was:
Een andere geest
a. Van Wie hij komt
b. Hoe hij komt
c. Waartoe hij komt
Soms als hij in Apeldoorn preekt staat er een preek van hem online, maar het schijnt (gerucht gehoord) dat ook predikanten met een bezwaar om op internet gezet te worden door de gemeente van Apeldoorn gerespecteerd worden en nu niet meer online worden gezet...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Oh, het komt niet goed over zie ik. Ik doelde op wat lourens ook schrijft, dat je hier net als vorige wedstrijd prima het scoreverloop kan volgen en net als vorige wedstrijd ook die hoop dat het na vanavond voorbij is. Het staat 1-0 voor Brazilië, mooi! Het staat 1-1, misschien is het na vanavond wel voorbij. En dan na afloop de teleurstelling, ze zijn toch door. Dat vond ik wel sneu, daar leefde ik mee mee. Ik wens serieus iedereen die om wat voor reden ook voetbal vreselijk vind echt wel oprecht sterkte toe. De anti-oranje-mensen hebben betere jaren gekend.jvdg schreef:Marnix, zo (her-) ken ik je niet.Marnix schreef:Dat ze in Zweden geen last hebben van oranjegekte. Maar wacht maat tot het wk ijshockey of langlaufenjvdg schreef:In Zweden wonen overwegend nette mensen, die met voetbal weinig hebben.Parsifal schreef:
Pak dan ook die vuvuzela van luther af.
Hier is Zweden is het nog redelijk stil trouwens.
Volgens mij pas jij daar prima tussen.
Iedereen die op een nederlaag van oranje had gehoopt of misschien zelfs gebeden: sterkte. nog een paar dagen en dan is het weer voorbij.
Dit geeft mij de gelegenheid om je te vragen hoe je denkt over de op zondag zich afspende finale van NL tegen.......
Wat betreft zondagavond, ik heb daar bij een eerder toernooi al eens wat over gezegd, is nog recent geciteerd ook. Ik heb ook in een topic over sabbat en zondag ook wat domen genoemd die ik zie, waar ik over nadenk etc. Ik ga dat maar niet weer doen hier gezien de fijne reacties die ik daar op gekregen heb.
Misschien kan er beter een discussie gestart worden over hoe de zondag ingevuld MOET worden en wat er (nog) wel en (net) niet kan op zondag. Wat de tekst betekent: de één acht de ene dag boven de andere en de ander zijn alle dagen gelijk. Etc. Anders krijgen we allerlei persoonlijk gehakketak.
De mods mogen dáár wel eens een beetje op letten. 'Jij hoort hier niet' is ook op de persoon.
De mods mogen dáár wel eens een beetje op letten. 'Jij hoort hier niet' is ook op de persoon.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ik ben toch blij dat onze ds, hun preektijd anders besteden...-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. Het was ook een heel ernstige boetepreek naar de toestand van de tijd. Ook vanwege de kermis in deze stad... En niet alleen daarom. Hij liep er al lanegr mee, deze last was hem opgelegd, en móest erover preken. Dat de kermis en de voetbal hier nu net zo speelden maakte dus duidelijk waarom hij hier van Godswege over moest preken.
Het thema was:
Een andere geest
a. Van Wie hij komt
b. Hoe hij komt
c. Waartoe hij komt
Ze wijzen je de weg naar Christus...........en verkondigen de Christus!
"Haast en spoed u om uw levenswil"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jij kan niet zeggen dat dit niet daar heeft geklonken. DIA geeft de tekst en de punten weer. En ik denk dat je opmerking kort door de bocht is.Orchidee schreef:Ik ben toch blij dat onze ds, hun preektijd anders besteden...-DIA- schreef:Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen. Het was ook een heel ernstige boetepreek naar de toestand van de tijd. Ook vanwege de kermis in deze stad... En niet alleen daarom. Hij liep er al lanegr mee, deze last was hem opgelegd, en móest erover preken. Dat de kermis en de voetbal hier nu net zo speelden maakte dus duidelijk waarom hij hier van Godswege over moest preken.
Het thema was:
Een andere geest
a. Van Wie hij komt
b. Hoe hij komt
c. Waartoe hij komt
Ze wijzen je de weg naar Christus...........en verkondigen de Christus!
"Haast en spoed u om uw levenswil"
Vreemd. Je vraagt je dan af: en als ze zouden verliezen, dan niet? In de voetballerij eindigen dit soort wedstrijden nu eenmaal nooit onbeslist. Voor de vrees die die dominee wilde uitspreken, maakt het toch niks uit of ze winnen of verliezen?dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik ben wel benieuwd wat Dia bedoelt met deze zin:
"Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen."
Die snap ik niet helemaal, hoe dat zorgt voor "meer oordelen" en op welke manier.
"Zondag sprak de dominee hier uit dat hij vreesde voor meer oordelen als het door God zou zijn besloten dat Nederland zou winnen."
Die snap ik niet helemaal, hoe dat zorgt voor "meer oordelen" en op welke manier.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Denk hier eens over na: Als de Heere Jezus vandaag zou terugkomen hoeveel Nederlandse "christenen" zouden liever willen dat Hij tot na zondag zou wachten. Als dit waar zou zijn weten wij waar ons hart mee bezet is toch...?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wat is volgens jou het antwoord? Ik heb het idee dat je dat namelijk ook al hebt bedacht. Van mij hoeft Hij niet tot na zondag te wachten. Het lijkt wel alsof jij al hebt ingevuld dat het voetbal door voor hen invloed op heeft. Mensen die echt uitzien naar de wederkomst passen zetten dat echt niet opzij voor een potje voetbal. Ik heb wel eens het idee dat mensen zo anti-voetbal zijn dat ze allerlei karikaturen gaan maken van mensen die wel een potje voetbal kijken, dingen verkeerd invullen. De christenen die voetbal kijken zullen vast even geen wederkomst willen, maken van voetbal vast een hoofdzaak, vinden het veel belangrijker dan (vul maar in) etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik begrijp de zin zo, dat ds. Van Dieren vanuit Gods Woord een persoonlijke boodschap heeft ontvangen, dat er oordelen over Nederland zullen komen. En dat het bereiken van de finale een bevestiging is van het feit dat die oordelen ook daadwerkelijk op korte termijn zullen komen. Of begrijp ik het verkeerd, DIA?Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd wat Dia bedoelt met deze zin:
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zo lees ik het ook !Luther schreef:Ik begrijp de zin zo, dat ds. Van Dieren vanuit Gods Woord een persoonlijke boodschap heeft ontvangen, dat er oordelen over Nederland zullen komen. En dat het bereiken van de finale een bevestiging is van het feit dat die oordelen ook daadwerkelijk op korte termijn zullen komen. Of begrijp ik het verkeerd, DIA?Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd wat Dia bedoelt met deze zin:
Dan zouden we moeten huiveren.
Weet je waar ik me ook zo over verwonderde ? Dirk Kuyt, hij trouwde in de herv kerk te Katwijk (ik meen ds Stam ?) nu houdt hij zich bezig met herstel op afstand. Er is een of andere charlatan, die via een foto van hem voelt wat het probleem is en dan via telefoonlijn het euvel verhelpt.
Ook draagt hij (het hele 11tal geloof ik) een speciale magneetband.
Toen ik dat allemaal las, dacht ik, jongen wat ben jij ver van je roots !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ds. Van Dieren zou het ook zo kunnen bedoelen: hoe langer we meedoen met het WK, en zeker als we de finale winnen, geeft Nederland zich des te meer over aan dronkenschap etc met alles wat daarbij komt. En wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. Daarvoor kunnen we als Nederland wel bang zijn. Overigens moeten we het oordeel van verharding ook niet onderschatten.Luther schreef:Ik begrijp de zin zo, dat ds. Van Dieren vanuit Gods Woord een persoonlijke boodschap heeft ontvangen, dat er oordelen over Nederland zullen komen. En dat het bereiken van de finale een bevestiging is van het feit dat die oordelen ook daadwerkelijk op korte termijn zullen komen. Of begrijp ik het verkeerd, DIA?Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd wat Dia bedoelt met deze zin: