Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ouderling schreef:
Zeeuw schreef:
Ouderling schreef:Ik voel goed mee met Eilander.
Ik kan het nut er niet van inzien waarom je , nu je thuis luistert, opeens gezamenlijke diensten moet gaan beleggen. Juist omdat je thuis luistert, lijkt me dat je dringend behoefte hebt om 'in je eigen gemeente' te kerken. Dat geeft iets vertrouwds.
Ik zou niet weten wat er samenbindend is als ik thuis met mijn gezin luister naar een andere gemeente met andere kerkenraad en predikant.
Ik begrijp het ook niet vanuit mijn eigen kerk. Maar in andere verbanden zijn de noden qua aantallen predikanten hoog. Dat laatste is uiteraard te ondervangen door een combi-kerkenraad. Wij hebben, nu we vacant zijn, vrijwel iedere dienst een gastpredikant. Ik voel daarbij totaal niet iets 'onvertrouwds'.
Zeker. Maar die nood was er voor de corona-crisis en die is er DV na de corona-crisis nog. En wees dan niet ontevreden als mensen opeens mee gaan luisteren met andere gemeenten waar een predikant is, want dat beviel wel tijdens de corona-crisis.
Ik denk dat die mensen dat toch al doen. Dus daar kun je beter niet naïef over zijn. Juist door als kerkenraad vanuit de eigen gemeente dit op deze manier op te pakken, kun je dit 'risico' wellicht verkleinen. Al vermoed ik niet dat het daarom is begonnen.

In deze discussie heb ik het gevoel dat sommigen gemeente-zijn ophangen aan op zondag met de hele gemeente naar het eigen kerkgebouw met de bekende ouderlingen te luisteren/kijken. Gemeente-zijn is toch veel meer dan dat?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:
eilander schreef: Natuurlijk prefereer ik geen leesdienst. Dat is helemaal het punt niet hier.
Ik vind het een zeer wonderlijke gang van zaken, waarmee volgens mij de deur open gezet wordt voor het geheel andere benadering van het gemeente-zijn. Ik vraag me af of er wel goed over nagedacht is.
Hoewel ik het allemaal niet zo heel belangrijk vindt, toch nog even een reactie. Ik vind het namelijk een hele mooie ontwikkeling.
Maar een andere benadering van gemeente-zijn is mijns inziens niet aan de orde. In principe is alleen het kerkgebouw anders. Van beide gemeenten is min. 1 ouderling aanwezig en beide gemeenten worden gedurende dienst benoemd en aangehaald in het gebed. Natuurlijk is dit ook een noodoplossing, net zoals leesdiensten dit zijn. Maar nu iedereen toch moet meeluisteren vanuit de huiskamer is dit een mooie noodoplossing om predikanten te laten voorgaan en ook werkdruk onder hun te laten verminderen, zo zijn er minder derde diensten nodig. Kortom: wanneer goed uitgevoerd gooi je het gemeente-zijn niet overboord en kan je ook nog eens samen naar de prediking luisteren.
Al dat gecross van dominees op zondag voor een derde dienst vind ik ook onnozel en een schending van het 4e gebod. Leesdienst is een noodoplossing, een derde dienst in veel gevallen sabbatschending. Ik vind de noodoplossing dan beter.

Al vind ik predikanten die een derde dienst Pro Deo doen al minder sabbatschenderig. Al begrijp ik volkomen dat ik nu inconsequent ben.

Kortom, ook in crisistijden moeten we niet net gaan doen dat leesdienst iets minderwaardigs is. Dat heeft ook consequenties voor het nieuwe normaal. Dan moeten we het ineens weer met het minderwaardige doen. Nee toch?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Toen de corona er niet was en geen mogelijkheid was om bij ons mee te luisteren ( wel achteraf niet tijdens) Vond ik het toch ondanks de mooie preken iets onnatuurlijks hebben.
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Zeeuw schreef:
Ouderling schreef:
Zeeuw schreef:
Ouderling schreef:Ik voel goed mee met Eilander.
Ik kan het nut er niet van inzien waarom je , nu je thuis luistert, opeens gezamenlijke diensten moet gaan beleggen. Juist omdat je thuis luistert, lijkt me dat je dringend behoefte hebt om 'in je eigen gemeente' te kerken. Dat geeft iets vertrouwds.
Ik zou niet weten wat er samenbindend is als ik thuis met mijn gezin luister naar een andere gemeente met andere kerkenraad en predikant.
Ik begrijp het ook niet vanuit mijn eigen kerk. Maar in andere verbanden zijn de noden qua aantallen predikanten hoog. Dat laatste is uiteraard te ondervangen door een combi-kerkenraad. Wij hebben, nu we vacant zijn, vrijwel iedere dienst een gastpredikant. Ik voel daarbij totaal niet iets 'onvertrouwds'.
Zeker. Maar die nood was er voor de corona-crisis en die is er DV na de corona-crisis nog. En wees dan niet ontevreden als mensen opeens mee gaan luisteren met andere gemeenten waar een predikant is, want dat beviel wel tijdens de corona-crisis.
Ik denk dat die mensen dat toch al doen. Dus daar kun je beter niet naïef over zijn. Juist door als kerkenraad vanuit de eigen gemeente dit op deze manier op te pakken, kun je dit 'risico' wellicht verkleinen. Al vermoed ik niet dat het daarom is begonnen.

In deze discussie heb ik het gevoel dat sommigen gemeente-zijn ophangen aan op zondag met de hele gemeente naar het eigen kerkgebouw met de bekende ouderlingen te luisteren/kijken. Gemeente-zijn is toch veel meer dan dat?
Veel meer zelfs.
Maar ik had vóór de corona-crisis nog nooit gehoord dat het luisteren naar een andere gemeente behoorde bij het gemeente- zijn van je eigen gemeente.
Terri

Bericht door Terri »

Dit is een nood situatie. Als we samen zouden komen ergens buiten, omdat binnen niet meer kan/mag, dan gaat toch ook niet ieder z'n eigen clubje op bos perceeltje zus en een ander clubje weer op een stukje hei zo, samen komen?, ik noem maar een voorbeeld.
Juist samen diensten houden tekent de uitzonderlijke situatie en nood van deze tijd, dat verbindt.
Het samen de Heere aanroepen en schuld belijden hoeft toch niet per gemeente apart? Want het is toch ten diepste geen gewone kerkdienst?
Laat het uitzonderlijke maar goed naar voren komen.
Eerlijk gezegd proef ik een beetje 'eenkennigheid' en gevoelsargumenten. Maar wellicht is de motivatie doordacht en zie ik iets over het hoofd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef: Kortom, ook in crisistijden moeten we niet net gaan doen dat leesdienst iets minderwaardigs is. Dat heeft ook consequenties voor het nieuwe normaal. Dan moeten we het ineens weer met het minderwaardige doen. Nee toch?
Niet minderwaardig, wel een noodoplossing. Ik kan daarom goed begrijpen dat er manieren worden gezocht om deze noodoplossing te beperken met een andere tijdelijke oplossing. Prima overigens dat jouw voorkeur daar niet ligt, ieder zijn eigen mening en voorkeur. Maar principiële gronden om tegen combineren te zijn zie ik niet.
ejvl

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Ouderling schreef:
Zeeuw schreef:
Ouderling schreef:
Zeeuw schreef: Ik begrijp het ook niet vanuit mijn eigen kerk. Maar in andere verbanden zijn de noden qua aantallen predikanten hoog. Dat laatste is uiteraard te ondervangen door een combi-kerkenraad. Wij hebben, nu we vacant zijn, vrijwel iedere dienst een gastpredikant. Ik voel daarbij totaal niet iets 'onvertrouwds'.

Veel meer zelfs.
Maar ik had vóór de corona-crisis nog nooit gehoord dat het luisteren naar een andere gemeente behoorde bij het gemeente- zijn van je eigen gemeente.
Maar wellicht wel als je dat met de gehele gemeente doet samen met een andere gemeente, naar dezelfde predikant.
Voor mij zou dit de eenheid sterk bevorderen maar voor anderen dus niet.
DDD

Bericht door DDD »

Leesdienst is inderdaad een noodoplossing. Je kunt er over discussiëren of in deze tijd een videoverbinding met een predikant elders niet net zo goed is, of het vertonen van een opgenomen preek. Ik vind dat trouwens niet perse nodig. Als ouderlingen goed preeklezen, merk je geen verschil met een dominee. En als ze niet goed preeklezen, kunnen ze daar beter mee ophouden.

Wij hebben zondag een dominee die een eind komt rijden om met vier mensen in de kerk een dienst te houden, die iedereen ook heel goed gezamenlijk met de eigen gemeente kan houden. Ik snap niet waar onze kerkenraad moeilijk over doet, maar dat heb ik wel vaker.

In ieder geval is het mijns inziens een grote belasting van de tijd van de predikant. Ik snap dat er dan toch een klok geluid wordt, en een eredienst extra plaatsvindt, maar ik vind de voordelen daarvan niet opwegen tegen de nadelen.

Ik heb al eerder geschreven dat ik geen slechte preek ga beluisteren thuis als ik ook een goede dienst online kan bijwonen. Ik vind dat een heel legitieme keuze.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Op zich is het natuurlijk een prachtoplossing, je hebt maar één dominee nodig in je kerkverband. :jongle
Of is die ultieme consequentie toch weer een brug te ver? Waar ligt dan de grens? Twee gemeentes, of drie, of wellicht een hele classis?
- Niet meer zo actief -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik zal toch eens proberen er wat meer over te schrijven. In elk geval vind ik dat er in deze tijd dingen gebeuren die hun weerga niet kennen. Dat stelt ons voor vragen die we voor het eerst in de geschiedenis moeten beantwoorden. We konden altijd heel goed uitleggen wat er precies bedoeld werd met de tekst dat we de onderlinge bijeenkomst niet moeten nalaten… niet wetend dat we ooit voor de vraag gesteld zouden worden: is een bijeenkomst met vijf mensen in de kerk, en de rest online verbonden, nog ‘een onderlinge bijeenkomst?’

Ik vind dus dat dát eerst eens beseft moet worden: voor we weten zetten we een definitieve wissel om. Niet te makkelijk doen, en ik heb de indruk dat het hier wél makkelijk gaat.

Een onlangs overleden predikant noemde de gemeente wel eens het ‘gemeente-gezin.’ Er is als het goed is, een nauwe band onderling. Misschien is dat beeld op sommige plaatsen ook al flink tanende, omdat we uit alle omliggende plaatsen, en van oorsprong uit allerlei andere kerkverbanden, naar één gebouw toe scheuren.

Binnen de gemeente wordt het Woord gepreekt, toegespitst op het eigen karakter van de gemeente. Daarnaast worden de sacramenten in het midden van de gemeente bediend, en mogen nieuwe leden belijdenis doen. Dat nu sommige dingen niet meer door kunnen gaan, maakt nog niet dat we er makkelijker mee om moeten gaan.

Binnen de eredienst heeft ook het gemeenschappelijk gebed een plaats. Ook dat is misschien in een gemeente van 1.500 mensen, samen gebracht uit de hele regio, al iets dat niet meer zoveel waarde heeft. Voorbede wordt dan toch al gedaan voor mensen die we niet kennen. Dat is geen gemeenschappelijk gebed, ik weet niet hoe je het dan wel moet noemen. Een kwalijke ontwikkeling in elk geval.

Ik vind het gemak waarmee nu gezegd wordt ‘je kunt toch makkelijk in één dienst voorbede doen voor mensen uit twéé of meer gemeenten’ echt zorgelijk. Natuurlijk kán dat, maar wordt er dan niet meer nagedacht over wat er dan precies gebeurt? We zijn toch geen boodschappenlijstje aan het afwerken?!

Nu ja, er zal ongetwijfeld meer over te zeggen zijn. Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik voel voor dit fenomeen.
DDD

Bericht door DDD »

Een dominee is er niet alleen om te preken. Maar het ligt voor de hand dat een dominee die goed kan preken meer meeluisterende gemeenten heeft dan een dominee die niet goed kan preken. Dat hindert niet. Met leesdiensten is het net zo. Van sommige predikanten wordt maandelijks gelezen en van anderen nooit. Die zijn hopelijk goed in pastoraat. In ieder geval moet een kerkenraad zo goed mogelijke preken uitzoeken om te lezen. De preekdienst heeft geen kerkhistorische functie, en is ook niet bedoeld om de verbondenheid aan het predikantenkorps te vergroten, nog daargelaten of dat gebeurt als je matige preken leest.

De argumenten tegen grote gemeenten deel ik wel, maar ik bid regelmatig voor mensen die ik niet ken. Daar zie ik geen kwaad in. Je krijgt een toelichting bij de aankondiging van de voorbeden.
Geytenbeekje

Mannetje schreef:Op zich is het natuurlijk een prachtoplossing, je hebt maar één dominee nodig in je kerkverband. :jongle
Of is die ultieme consequentie toch weer een brug te ver? Waar ligt dan de grens? Twee gemeentes, of drie, of wellicht een hele classis?
Of we luisteren met zn allen naar de refo omroep :haha
Kerkmuren worden zo wel heel makkelijk beslecht
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ds. van Estrik van Goedereede blijft de komende weken in zijn eigen gemeente. Leden die hem niet elke zondag 2x willen horen, raadt hij aan om dan eens wat anders te luisteren. Hij heeft daar begrip voor. Hij heeft ook keurig opgeschreven wie er eigenlijk voor zou gaan, zodat gemeenteleden die liever toch naar die predikant willen luisteren, de gelegenheid krijgen.

Het is of topic, in tegenspraak met wat ik eerder schreef maar tegelijkertijd ontwapenend, eerlijk en open.

Dus ik post het toch maar.
DDD

Bericht door DDD »

Het is een dominee met talent voor zelfrelativering, ondanks zijn stevige opvattingen. Het is een weldaad om zijn stukjes te lezen. Dank voor het delen. Maar hij is niet van de GG :D
Geytenbeekje

Ad Anker schreef:Ds. van Estrik van Goedereede blijft de komende weken in zijn eigen gemeente. Leden die hem niet elke zondag 2x willen horen, raadt hij aan om dan eens wat anders te luisteren. Hij heeft daar begrip voor. Hij heeft ook keurig opgeschreven wie er eigenlijk voor zou gaan, zodat gemeenteleden die liever toch naar die predikant willen luisteren, de gelegenheid krijgen.

Het is of topic, in tegenspraak met wat ik eerder schreef maar tegelijkertijd ontwapenend, eerlijk en open.

Dus ik post het toch maar.
Wij hebben komende tijd elke zondag tenminste 1 x iemand anders, maar onze dominee is ook voor 75 % dus ja...
Plaats reactie