Ik denk dat die mensen dat toch al doen. Dus daar kun je beter niet naïef over zijn. Juist door als kerkenraad vanuit de eigen gemeente dit op deze manier op te pakken, kun je dit 'risico' wellicht verkleinen. Al vermoed ik niet dat het daarom is begonnen.Ouderling schreef:Zeker. Maar die nood was er voor de corona-crisis en die is er DV na de corona-crisis nog. En wees dan niet ontevreden als mensen opeens mee gaan luisteren met andere gemeenten waar een predikant is, want dat beviel wel tijdens de corona-crisis.Zeeuw schreef:Ik begrijp het ook niet vanuit mijn eigen kerk. Maar in andere verbanden zijn de noden qua aantallen predikanten hoog. Dat laatste is uiteraard te ondervangen door een combi-kerkenraad. Wij hebben, nu we vacant zijn, vrijwel iedere dienst een gastpredikant. Ik voel daarbij totaal niet iets 'onvertrouwds'.Ouderling schreef:Ik voel goed mee met Eilander.
Ik kan het nut er niet van inzien waarom je , nu je thuis luistert, opeens gezamenlijke diensten moet gaan beleggen. Juist omdat je thuis luistert, lijkt me dat je dringend behoefte hebt om 'in je eigen gemeente' te kerken. Dat geeft iets vertrouwds.
Ik zou niet weten wat er samenbindend is als ik thuis met mijn gezin luister naar een andere gemeente met andere kerkenraad en predikant.
In deze discussie heb ik het gevoel dat sommigen gemeente-zijn ophangen aan op zondag met de hele gemeente naar het eigen kerkgebouw met de bekende ouderlingen te luisteren/kijken. Gemeente-zijn is toch veel meer dan dat?