Waarschuwen voor de hel.

Marnix

Re: Waarschuwen voor de hel.

Bericht door Marnix »

Fjodor schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
“‘Er zijn uiteindelijk maar twee soorten mensen: Degenen die tegen God zeggen: "uw wil geschiede" en degenen tot wie God uiteindelijk zegt: "uw wil geschiede" - C.S. Lewis
Ja, maar hoe zit het dan met de mensen die het Evangelie niet gehoord hebben? Die hebben in feite niets te kiezen gehad.
Lees Romeinen 1 en 2 waarin Paulus duidelijk stelt dat niemand te verontschuldigen is.
@ fjodor, er is hier wel sprake van de Bijbelse hemel en hel. De hemel die jij omschrijft is een hel!
Daar heb je gelijk in ja, dat is een hel..
Maar toch klopt het niet helemaal als we zeggen dat mensen enkel krijgen wat ze willen.
Mensen willen geen straf en ze krijgen wel straf.
Dat klopt. Mensen zien de consequentie van hun keuze niet, anders zouden ze die keuze niet maken. Ze krijgen dus wat ze willen, namelijk een leven zonder God. Wat ze echter dan pas ontdekken is dat dit eigenlijk geen leven is. Een leven dat geen ellende is, maar wel zonder God, dat bestaat niet.

"God can't give us peace and happiness apart from Himself because there is no such thing."
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:"de hel is de uiterste consequentie van je eigen daden"
“‘Er zijn uiteindelijk maar twee soorten mensen: Degenen die tegen God zeggen: "uw wil geschiede" en degenen tot wie God uiteindelijk zegt: "uw wil geschiede" - C.S. Lewis
Ja, maar hoe zit het dan met de mensen die het Evangelie niet gehoord hebben? Die hebben in feite niets te kiezen gehad.
Gevaarlijk statement m.i.z. Kan God er wat aan doen dat zulken verloren gaan? En kiest de mens voor God als ze het evangelie horen? Dacht van niet. De kerken zitten vol met mensen die horende doof zijn.
Het is eerder andersom, wat een voorrecht en zegening dat wij het Evangelie mogen/mochten horen. Maar wat doen wij daarmee?
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Mara schreef:Ja, zulke dingen mag je niet meer zeggen, gezien de reacties ook nu.
Men wil het niet horen.
Ik begrijp wel wat hiermee bedoeld wordt.
Ik begrijp ook wel wat hij hiermee bedoeld, maar ik hou niet van een dergelijke manier van spreken. Een dominee die verloren gaat is niet plaveisel, maar een mens die eeuwig de toorn Gods moet dragen. Dat is de ernst van de zaak.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:"de hel is de uiterste consequentie van je eigen daden"
Daar belijden we, met de NGB, dat de manifestatie van God in de natuur genoeg is om ze alle onschuld te benemen:

Artikel 2. Hoe wij God kennen.
Wij kennen Hem door twee middelen. Ten eerste door de schepping, onderhouding en regering van de hele wereld. Want deze is voor onze ogen als een prachtig boek, waarin alle schepselen, groot en klein, de letters zijn, die ons te aanschouwen geven wat van God niet gezien kan worden, namelijk Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid, zoals de apostel Paulus zegt in Rom 1:20. Dit alles is voldoende om de mensen te overtuigen en hun elke verontschuldiging te ontnemen.
Ten tweede maakt Hij Zichzelf nog duidelijker en volkomener aan ons bekend door Zijn heilig en goddelijk Woord, namelijk voor zover dat voor ons in dit leven nodig is tot Zijn eer en tot behoud van de zijnen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Het is misschien dezelfde vraag als rond jonggestorven kinderen (even los van de verbondsdiscussie).

Ik geloof inderdaad dat de eerste hoofdstukken van Romeinen heel belangrijk zijn in dit verband.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

huisman schreef:Is de hel nog een werkelijkheid in de preken die wij horen ? En moet ook de werkelijkheid van de hel in de preek een plaats krijgen?
Thomas Boston over de eeuwige rampzaligheid
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is, Mattheüs 25:41. Als er geen andere plaats was om eeuwig te bewonen dan de hemel dan zou ik hier mijn verhandeling over de eeuwige staat van de mens hebben beëindigd. Aangezien er echter in de andere wereld een gevangenis is voor de godlozen zoals er een paleis is voor de heiligen, moeten wij ook een onderzoek instellen naar die staat van eeuwige ellende. Deze staat moeten de slechtsten van de mensen wel voor lief nemen, zonder uit te roepen: “Zijt Gij gekomen om ons te pijnigen vóór den tijd?” Er is immers nog een mogelijkheid om de toekomende toorn te ontvlieden en alles wat ervan gezegd kan worden, schiet tekort bij wat de verdoemden zullen voelen, want “wie kent de sterkte van Gods toorn?” Het laatste dat onze Heere deed voor Hij de aarde verliet was, dat Hij Zijn handen ophief en Zijn discipelen zegende (Lukas 24:50, 51). Het laatste echter wat Hij zal doen, voordat Hij de troon verlaat, is dat Hij Zijn vijanden zal vervloeken en veroordelen, zoals wij vernemen uit de tekst die het vreselijk vonnis bevat, waarin de eeuwige ellende van de godlozen is samengevat.

Er zijn hier drie dingen waar wij op moeten letten:

1. De hoedanigheid van de veroordeelden: gij vervloekten. De Rechter komt tot de bevinding dat de vloek van de wet op hen als overtreders rust. Hij zendt hen ermee weg uit Zijn tegenwoordigheid naar de hel, waar de vloek volledig aan hen ten uitvoer zal worden gebracht.

2. De straf waartoe zij verwezen worden en waaraan zij altijd krachtens de vloek verbonden waren. Ze is tweeledig: de straf van verlies die bestaat uit de scheiding van God en Christus: “Gaat weg van Mij”; en de straf van gevoel, die bestaat uit de hevigste en uiterste pijnigingen: “Gaat weg van Mij in het vuur.”

3. De verergeringen van hun pijnigingen.

a. In de eerste plaats staan de pijnigingen voor hen gereed. Het vuur is bereid en het staat klaar om hen die erin geworpen worden aan te grijpen.

b. In de tweede plaats zullen zij bij hun pijnigingen het gezelschap hebben van duivelen, omdat zij met hen in de hel opgesloten zijn. Zij moeten weggaan naar hetzelfde vuur dat bereid is voor Beëlzebub, de overste van de duivelen, en van zijn engelen, namelijk de andere verworpen engelen die samen met hem vielen en duivelen werden. Er staat dat het voor hen bereid is, omdat zij zondigden en tot de hel veroordeeld werden voordat de mens zondigde. Dat zij dezelfde pijnigingen moeten ondergaan, en in dezelfde plaats van pijnigingen terechtkomen als de duivel en zijn engelen, wijst op meerdere ontzetting. Zij luisterden naar zijn verleidingen en zij moeten delen in zijn pijnigingen. Zij wilden zijn werken doen en zij moeten het loon ontvangen, namelijk de dood. In dit leven verenigden zij zich met de duivelen in vijandschap tegen God en Christus en tegen de weg der heiligheid, en na dit leven moeten zij bij hem wonen. Dus zullen al de bokken samen worden opgesloten, want die naam wordt in de Schrift zowel aan de duivelen als aan de godlozen gegeven. In Leviticus 17:7 betekent het woord dat vertaald wordt met “duivelen”, eigenlijk “hangen”, of “bokken”. In de gedaante van deze dieren verschenen duivelen graag aan hun aanbidders.

c. In de derde plaats is de eeuwige duur van hun pijniging de laatste verergering van de straf. Zij moeten weggaan naar het eeuwige vuur. Dit vormt het toppunt van hun ellende, namelijk, dat er nooit een eind aan zal komen.

Leerstuk: De godlozen zullen onder de vloek van God met de duivelen in de hel opgesloten worden in eeuwige ellende. Nadat ik bewezen heb dat er een opstanding van het lichaam zal zijn en een algemeen oordeel, denk ik dat het niet nodig zal zijn om te eisen dat de waarheid van toekomende straffen bewezen wordt. Dezelfde bewustheid van een toekomstig oordeel die er in ieder mens aanwezig is, getuigt ook van de waarheid van toekomstige straffen. Dat de straf van de veroordeelden niet zal bestaan uit vernietiging, of uit het terugbrengen van hen tot het niets, zal tijdens onze verhandeling duidelijk worden.

Bij de behandeling van dit vreselijke onderwerp zal ik de volgende vier dingen onderzoeken:

1. De vloek waaronder de verdoemden zullen worden opgesloten.
2. Hun ellende onder die vloek.
3. Hun gezelschap met duivelen in deze ellendige staat.
4. De eeuwigheid van het geheel.

l. De vloek waaronder de verdoemden zullen worden opgesloten.
Wat betreft de vloek waaronder de verdoemden in de hel zullen worden opgesloten, merk ik op, dat deze het verschrikkelijke vonnis is van de wet, waardoor zij als overtreders vast verbonden zijn aan de toorn Gods. Deze vloek legt niet pas beslag op hen wanneer zij, als zij voor de rechterstoel staan, hun vonnis ontvangen. Zij werden eronder geboren en zij leidden hun leven eronder in deze wereld. Zij stierven eronder en zij stonden ermee op uit hun graf, en de Rechter Die oordeelt dat de vloek op hen rust, zendt hen ermee weg naar de put des afgronds, waar de vloek tot in alle eeuwigheid op hen zal liggen. Van nature verkeren alle mensen onder de vloek, maar hij wordt van de uitverkorenen afgenomen krachtens hun vereniging met Christus. De vloek blijft rusten op de overigen van de zondige mensheid en zij worden erdoor tot het verderf overgegeven, “afgescheiden ten kwade”, zoals men de vloek volgens Deuteronomium 29:21 wel kan beschrijven: “En de HEERE zal hem ten kwade afscheiden.”

Zo zullen de verdoemden voor eeuwig mensen zijn die aan hel verderf overgegeven zijn. Zij worden afgescheiden en apart gezet van de overigen van de mensheid tot het kwade, als vaten des toorns. Zij worden neergezet als doelwit voor de pijlen van de Goddelijke toorn. Zij nemen in het algemeen de wraak in ontvangst die op hen komt te rusten. Deze vloek heeft zijn eerste vruchten op de aarde en ze zijn een onderpand van de hele massa die zal volgen. Tijdelijke en eeuwige weldaden worden soms onder dezelfde uitdrukking samengevat in de belofte aan Gods volk, zoals in Jesaja 35:10: “En de vrijgekochten des HEEREN zullen wederkeren en tot Sion komen”, enzovoort, wat zowel betrekking heeft op de terugkeer uit Babel, als op de heiligen die tot hun eeuwige rust in de hemel ingaan. Zo wordt ook tijdelijke en eeuwige ellende die rust op de vijanden van God, soms samengevat in één en dezelfde uitdrukking in de bedreiging, zoals wij die vinden in Jesaja 30:33: Want Tofeth is van gisteren bereid; ja, hij is ook voor den koning bereid; Hij heeft hem diep en wijd gemaakt; het vuur en hout van zijn brandstapel is veel; de adem des HEEREN zal hem aansteken als een zwavelstroom.” Dit heeft zowel betrekking op het tijdelijke als op het eeuwige verderf van de Assyriërs die voor Jeruzalem vielen door de hand van de engel. (Zie ook Jes. 66:24). Wat is die verblindheid om te kunnen oordelen waaraan velen zijn overgegeven “in dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft” (2 Kor. 4:4) anders dan de eerste vrucht van de hel en van de vloek? Hun zon gaat midden op de dag onder, hun duisternis neemt steeds toe alsof er geen eind aan wil komen, totdat ze uitloopt op uiterste duisternis. De consciëntie geeft de godlozen in de duisternis menige zweepslag waarvan de wereld niet hoort. Wat is dat anders, dan dat de worm die nooit sterft al aan hen begonnen is te knagen? Er is er niet een van deze of ze kunnen hem wel Jozef noemen, want de Heere zal een andere eraan toevoegen of liever Gad, want “er komt een hoop”. Deze druppels van de toorn zijn verschrikkelijke voortekenen van de stortbui die zal volgen. Soms worden zij overgegeven aan hun “oneerlijke bewegingen”, zodat zij er geen macht meer over hebben (Rom. 1:26). Zodoende bereiken hun wellusten steeds meer de volmaaktheid, als ik het zo eens mag zeggen. Zoals in de hemel de genade tot volmaaktheid geraakt, zo bereikt de zonde in de hel haar hoogste punt. Terwijl de zonde zo in de mens oprukt, is hij steeds dichter bij de hel en is hij steeds meer aan de hel gelijk. Er zijn hier drie dingen die een afschuwelijke aanblik vertonen:

1. Wanneer alles wat aan de ziel van de mens goed zou kunnen doen, hem absoluut geen nut doet, zodat zijn “zegeningen” vervloekt worden (Mal. 2:2). Predicaties, gebeden, vermaningen en bestraffingen, die op anderen een krachtige uitwerking hebben, doen hem totaal niets.

2. Wanneer mensen, ondanks duidelijke berispingen van de Heere, toch blijven zondigen tegen Zijn inzettingen en Zijn wil. Dan komt de Heere hen tegen met de roede, alsof Hij hen terug wil slaan, maar toch rennen zij voort. Wat kan er meer op de hel lijken dan dat de Heere steeds maar slaat, en de verdoemden steeds maar blijven zondigen?

3. Wanneer alles in iemands levenslot veranderd wordt in brandstof voor zijn zinnelijke lusten. Zo doen tegenspoed en voorspoed, armoede en rijkdom, het gemis van ordonnantiën of het genieten ervan, niets anders dan de verdorvenheden in velen voeden. Hun bedorven maag bederft alles wat erin komt, en vergroot alleen hun slechte gemoedsgesteldheden. De volle oogst volgt echter in die ellende waaronder zij voor eeuwig zullen liggen in de hel, wanneer die toorn krachtens de vloek “over hen zal komen tot het einde.” Dan wordt de vloek ten volle uitgevoerd. Deze zwarte wolk stort zich over hen uit en de verschrikkelijke bliksemflits treft hen door die ontzettende stem vanaf de troon: “Gaat weg van Mij, gij vervloekten”, enzovoort. Dit zal de gehele goddeloze wereld een treurige aanblik bieden van wat de vloek werkelijk inhoudt.

a. Deze stem is in de eerste plaats een stem van uiterste verontwaardiging en toorn, een woedend verwijt van “de Leeuw uit de stam van Juda.” Die Leeuw zal er vreselijk voor hen uitzien: Zijn ogen zullen vuurvlammen op hen werpen en Zijn woorden zullen hun harten als vergiftige pijlen doorboren. Wanneer Hij hen zo met Zijn woorden voor eeuwig uit Zijn tegenwoordigheid verdrijft, en hen door Zijn woord van voor de troon verjaagt, dan zullen zij beseffen hoe fel de toorn van Zijn hart tegen hen brandt vanwege hun zonden.

b. Het is in de tweede plaats een stem van uiterste verachting en versmading door de Heere. Er was een tijd dat men met hen te doen had, dat hen gesmeekt werd medelijden met zichzelf te hebben en des Heeren te zijn, maar zij verachtten Hem, zij wilden niets van Hem weten. Nu zullen zij echter uit Zijn gezicht begraven worden, onder eeuwige versmading.

c. Het is in de derde plaats een stem van uiterste haat. Hierdoor sluit de Heere hen buiten de ingewanden van liefde en barmhartigheid: “Gaat weg, gij vervloekten.” Dat wil zeggen: “Ik kan het niet verdragen naar u te kijken. Er is niet één voornemen ten goede voor u in Mijn hart en u zult ook nooit meer één woord van hoop van Mij horen.”

d. Het is in de vierde plaats een stem van eeuwige verwerping door de Heere. Hij beveelt hen weg te gaan en zo verwerpt Hij hen voor eeuwig. Zo worden de deuren van de hemel voor hen gesloten en zij worden naar de put des afgronds gedreven. Al zouden zij nu met alle mogelijke ernst roepen: “Heere, Heere, doe ons open”, dan zullen zij toch niets anders horen dan: “Gaat weg, gaat weg, gij vervloekten.” Zo zullen de verdoemden opgesloten worden onder de vloek.

Nuttig gebruik.
1. Laten al degenen die nog onder de vloek verkeren, omdat zij in hun natuurstaat zijn, hier goed over nadenken. Laten zij op tijd naar Christus vlieden, opdat zij ervan verlost worden. Hoe kunt u in die staat slapen, terwijl u geheel door de vloek omgeven bent! Jezus Christus zegt nu tot u: “Komt, gij vervloekten. Ik zal de vloek van u afnemen, en u de zegen geven.” De wateren van het heiligdom stromen nu om de vervloekte grond gezond te maken. Zorg ervoor om ze voor dat doel voor uw eigen ziel te gebruiken. Wees er beducht voor - als voor de hel - dat u er geen geestelijk voordeel uit zou verkrijgen. Bedenk dat “de modderige plaatsen” die noch zee noch land zijn (een gepast zinnebeeld van de geveinsden) en “de moerassen”, die geen vissen voortbrengen noch bomen dragen, maar die door de wateren van het heiligdom onvruchtbaar worden achtergelaten zoals ze daarvoor waren, “niet gezond zullen worden.” Daar zij het enige geneesmiddel versmaden, zullen zij “tot zout” overgegeven worden. Zij zullen eeuwig onvruchtbaar blijven. Zij zullen opgericht worden als monumenten van de toom Gods en voor eeuwig onder de vloek besloten zijn (Ezech. 47:11).

2. Laten alle vloekers, die de mond vol hebben met zichzelf en anderen te vervloeken, bedenken, dat “hij die zich bekleedt met de vloek”, zal ondervinden dat de vloek “gaat tot in het binnenste van hem als het water en als olie in zijn beenderen” (Psalm 109:18), indien berouw dit niet voorkomt. Hij zal al zijn verwensingen die tegen zichzelf gericht waren, ten volle beantwoord krijgen op die dag, waarop hij voor de rechterstoel van God zal staan en hij het dodelijk gewicht van Gods vloek waar hij nu licht over denkt, zal ondervinden.

2. Hun ellende onder die vloek.
Ik ga nu verder met het spreken over de ellende van de verdoemden onder die vloek. Het is een ellende die de tongen van mensen en engelen niet voldoende kunnen uitdrukken. God handelt altijd, zoals Hij Zelf is: geen gunsten kunnen aan die van Hem gelijk zijn, en Zijn toorn en verschrikkingen zijn niet te evenaren. Zoals de heiligen in de hemel bevorderd worden tot de hoogste trap van gelukzaligheid, zo bereiken de verdoemden in de hel het toppunt van rampzaligheid. Ik zal hier op bescheiden wijze op twee dingen ingaan, namelijk op de straf van het verlies en op de straf van het gevoel in de hel. Daar er echter zoveel dingen zijn die het oog niet heeft gezien, noch het oor heeft gehoord, moeten wij, zoals aardrijkskundigen dat doen, een grote lege plaats overlaten voor “het onbekende land” dat de dag zal openbaren. De straf van het verlies die een scheiding van God inhoudt. De straf van het verlies die de verdoemden zullen ondergaan, houdt de scheiding in van de Heere, zoals wij dat vernemen uit de tekst: “Gaat weg van Mij, gij vervloekten.” Dit zal een steen zijn op de mond van hun graf, als de “plaat van lood” (Zach. 5:7, 8), die hen voor eeuwig in bedwang zal houden. Zij zullen eeuwig van God en Christus gescheiden zijn. Christus is de Weg tot de Vader, maar de weg zal, wat hen betreft, voor eeuwig afgesloten zijn. De brug zal opgetrokken zijn en de grote kloof gevestigd. Zo zullen zij opgesloten zijn in een staat van eeuwige scheiding van God, de Vader, Zoon en Heilige Geest. Zij zullen in die plaats gescheiden zijn van de Mens Christus, en zij zullen nooit kunnen komen tot de zitplaats van de gezegenden, waar Hij verschijnt in Zijn heerlijkheid, maar zij zullen geworpen worden in “de buitenste duisternis” (Matth. 22:13). Zij kunnen in die plaats inderdaad niet gescheiden zijn van God, want zij kunnen niet in een plaats zijn waar Hij niet is, omdat Hij overal tegenwoordig is en overal tegenwoordig zal zijn. “Bedde ik mij in de hel”, zegt de psalmist, “zie, Gij zijt daar” (Psalm 139:8).

Zij zullen echter onuitsprekelijk ellendig zijn in een betrekkelijke scheiding van God. Hij zal tegenwoordig zijn tot in het allerbinnenste van hun ziel (als ik het zo eens mag uitdrukken), terwijl zij gehuld zijn in vurige vlammen in de uiterste duisternis. Dat zal niet alleen zijn om hen te voeden met de azijn van Zijn toorn, om hen de gevolgen van Zijn wrekende gerechtigheid te laten voelen, maar zij zullen ook nooit meer Zijn goedheid en mildheid smaken. Evenmin zullen zij de minste glimp van hoop van Hem ontvangen. Zij zullen zien dat Zijn hart zich volkomen van hen afgewend heeft, en dat het niet op hen gericht kan zijn, maar dat zij de partij zijn op wie de Heere voor eeuwig verbolgen zal zijn. De heerlijke tegenwoordigheid en genieting van God zal hun onthouden worden. Zij zullen geen deel hebben aan die zalige aanschouwing. Zij zullen ook niets in God zien jegens hen dan dat de ene golf van toorn na de andere over hen heen zal rollen. Dit zal een overstelpende vloed van smart over hen brengen tot in alle eeuwigheid. Zij zullen nooit proeven van de beken der wellusten waar de heiligen in de hemel van genieten. Het zal voor hen eeuwig winter zijn en een eeuwigdurende nacht, omdat de Zon der gerechtigheid van hen heengegaan is en zo zijn zij in de uiterste duisternis achtergelaten. Zo groot de gelukzaligheid van de hemel is, zo groot zal hun verlies zijn, want zij kunnen er nooit iets van krijgen.

Lees hier verder :

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... de-hel.pdf
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
huisman

Bericht door huisman »

Bedankt DWW, mijn vraag was ook bedoeld om er een bevestigend antwoord op te krijgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MvB

Bericht door MvB »

Waarschuwen jullie ook jullie kinderen voor de hel?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MvB schreef:Waarschuwen jullie ook jullie kinderen voor de hel?
:quoi waarom stel je deze vraag?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MvB

Bericht door MvB »

Omdat ik in mijn omgeving heel vaak te horen krijg dat je kinderen niet moet vertellen over de hel. En ik heb daar soms mijn vraagtekens bij. Want ik vind het ook niet eerlijk naar hen toe om te doen alsof het er niet is. Natuurlijk krijg je dan de discussie over de leeftijd etc., maar dat bedoel ik nu niet.
Mara

Bericht door Mara »

Zo niet !
Ik weet dat in sommige kringen/families veelvuldig wordt gewaarschuwd, maar volgens mij te pas en te onpas.
Dan schiet het zn doel voorbij.
Het is ernst, dat is zeker waar.
Maar alles kan op deze manier zo worden, dat je nergens meer plezier van kunt hebben.
Toen onze oudste zoon naar een voetbalwedstrijd wilde, in een stadion, schrok ik me lam.
In 1e instantie niet. Slaande deuren, boze gezichten, je kent dat wel ;)
Hij kreeg een kaart van een vriendje (zelfde refoschool, zijn ouders vonden het prima).
Ik ben toen maar met hem aan de tafel gaan zitten.
Niet gedreigd met de hel, dat kan ik niet. Ik ben nl geen haar beter, kom niet op dergelijke plaatsen, maar mijn zonden zijn vele malen groter dan een avondje bij een wedstrijd.
Maar ik heb hem wel gewaarschuwd ! Ook voor de omgeving waarin hij verkeert. Vloeken, schelden, misschien zelfs wel vechten.
Maar ja, je bent 16/17 en je wil meedoen.
Dat kan ik heel goed begrijpen, ik was niet anders. Mijn vader moest me ook een keer van de kermis afplukken.
Tja en dan hoort hij van zn vriendje dat er een voetbalspeler was uit de refogezindte !
En dan ben ik eigenlijk van mening, we konden er open over spreken, gelukkkig ging hij niet stiekem.
"Slechts" verbieden en dreigen met de hel, is volgens mij HET recept om het echte contact met je kinderen te verliezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MvB

Bericht door MvB »

Nee, dat zou ik ook niet doen. Dan gebruik je de hel als dreigmiddel. Maar hij bestaat wel en ook in de Bijbel wordt er over gesproken. Ik vind het erg lastig omdat je aan de ene kant je kinderen niet bang wilt maken, maar aan de andere kant is het wel de werkelijkheid dat het bestaat en nog erger: dat ze er in terecht kunnen komen. Daar wil je ze toch voor waarschuwen? Of eigenlijk: daar moet je ze toch voor waarschuwen?
Mara

Bericht door Mara »

Ja dat doen we ook, maar op gepaste tijd. Tijdens een gesprek, of het komt op de catechisatie of jv ter sprake.
Of bij bepaalde overlijdensberichten en als de gelegenheid zich voordoet.
Maar nooit als dreigement of chantage.
Ik zou zelf hopeloos door de mand vallen, als ouder, denk ik.
Als ik vroeger aan mijn ouders vroeg: gingen jullie nooit naar de kermis of de film ?
Werd er altijd omheen gedraaid.
Ik vertel wel dat ik ook wel eens stiekem ben gegaan, maar het voelde helemaal niet goed.
Wel merk ik dat over het algemeen het geweten minder spreekt, bij de jeugd, dan bij ons.
Of het komt door opvoeding, of in algemene zin, dat weet ik niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
caprice

Bericht door caprice »

Je kunt ze beter eerst wijzen en waarschuwen op de zonde. De eeuwige rampzaligheid is een gevolg van ons zondige bestaan. De zonde is de wortel van alle kwaad. God eist Zijn beeld terug. Dat moet een kind weten, dat het wedergeboren moet worden en dat bekering noodzakelijk is om God te kunnen ontmoeten, omdat Hij geen gemeenschap hebben kan met de zonden. Het is een verkeerd uitgangspunt om kinderen bang te maken voor de eeuwige rampzaligheid en zodoende hemelzoekers te kweken uit slaafse vrees.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

caprice schreef:
Je kunt ze beter eerst wijzen en waarschuwen op de zonde. De eeuwige rampzaligheid is een gevolg van ons zondige bestaan. De zonde is de wortel van alle kwaad. God eist Zijn beeld terug. Dat moet een kind weten, dat het wedergeboren moet worden en dat bekering noodzakelijk is om God te kunnen ontmoeten, omdat Hij geen gemeenschap hebben kan met de zonden. Het is een verkeerd uitgangspunt om kinderen bang te maken voor de eeuwige rampzaligheid en zodoende hemelzoekers te kweken uit slaafse vrees.
Helemaal mee eens!!!! Heel goed!
Je kunt " waarschuwen voor de hel" maar dat is zuiver abstract!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie