Vooropgesteld: ik heb helemaal niets met zo'n vertoning. Ik ben er op tegen. Homo's zijn niet zielig, en de meeste homo's willen gewoon mens zijn, christelijke homo's willen gewoon mens én christen zijn en voor de rest helemaal geen poespas.Joannah schreef:HEt is weer eens Gay Pride Week in nederland.
Iedereen moet en zal de homo liefhebben, want minderheden hebben het voor het zeggen in de huidige democratie, waarin de mensenrechten belangrijk moeten lijken.
Ik zeg opzettelijk lijken, want cijfers over aids mogen niet naar buiten komen.
Dan zou de "pride" snel weg zijn.Ik vind zowiezo de term pride niet kunnen, trots zijn op hoe je geboren bent?
Proud to be white, hoe klinkt dat?
mag je niet zeggen, waarschijnlijk.
Hoe dan ook, het blijft een ontzettend moeilijk onderwerp, maar ik vind het ongepast om homo's onder 1 noemer te veroordelen.
Er zijn er heel veel die niets moeten hebben van deze excentrieke boottocht.(al dan niet gelovig)
Rom 1;23-26 lijkt te zeggen dat het een gevolg is , een straf, op het vereren van schepsel boven de Schepper..
Is er iemand die zich durft te wagen aan een uitleg?
Dan Romeinen 1: 18 - 32 (je moet dat hele stuk nemen om het correct te kunnen plaatsen en verklaren).
Als je dit hele stuk neemt, zie je dat het hier gaat over mensen die ontkennen dat er een God is. En dat terwijl God zich wel bekend heeft gemaakt; zie vers 19, 20: 'omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God zelf heeft het hun immers geopenbaard. Want de dingen van hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit zijn werken gekend en doorzien, namelijk én zijn eeuwige kracht, én zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.'
Ik moet hierbij denken aan een van de vragen van Hellenbroek: 'Waaruit weet gij dat er een God is? Uit de natuur en de schriftuur.'
Dus: het gaat hier over mensen die ontkennen dat er een God is, maar dit wel (kunnen) weten.
Vervolgens gaat het erover dat deze mensen God niet verheerlijken en danken, maar in de plaats daarvan afgoden aanbidden. Hoe ver men daarin gaat wordt verderop beschreven in vers 24 t/m 32.
Het is algemeen bekend dat in die tijd heteromannen en -vrouwen blijbaar niet genoeg hadden aan elkaar. Uit die tijd stammen de orgies, waar tijdens donkere tuinfeesten ieder deed waar hij of zij zin in had. Bekend is ook dat het toen heel gebruikelijk was dat mannen er een of meerdere schandknapen op na hielden. 'Gewone' heteromannen, althans, die een heterorelatie hadden. Deze mensen, zo zegt Paulus, zijn vervuld met ongerechtigheid (het overtreden van Gods geboden, en dan vooral de tweede tafel van de wet), hoererij (buiten hun partner om seks met anderen), boosheid (handelen naar hun eigen begeerte, hun eigen partner vernederen, jongens misbruiken), hebzucht (het willen en nemen van seks met anderen), slechtheid (handelend vanuit een slechte en verdorven ingeving), afgunst, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid, kwaadsprekers, lasteraars, haters van God, smaders, hoogmoedigen, grootsprekers, bedenkers van slechte dingen, ongehoorzamen aan hun ouders, onverstandigen, trouwelozen, mensen zonder natuurlijke liefde t.o.v. hun ouders en/of kinderen, onverzoenlijk, onbarmhartig.
Samengevat: alles wat je als mens niet wilt zijn, en alles wat God heeft verboden.
Hier word je niet blij van, van dit stuk. Wat dat echter te maken heeft met meevaren tijdens de gay pride, om zo te getuigen dat christen en homo prima te combineren zijn, ontgaat me.