Drs. I.A. Kole : Oproep tot eenheid gereformeerde gezindte !

Erasmiaan

Re: Drs. I.A. Kole : Oproep tot eenheid gereformeerde gezindte !

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Herman schreef:
Tiberius schreef: Om te beginnen meldt je in een "Kortom", dat het individualisme in de kerk is begonnen. Dat waag ik sowieso al te betwijfelen. Het is m.i. meer een doorwerking van de algehele individualisering in onze maatschappij. Maar het woordje "Kortom" suggereert een conclusie of zo van de vorige alinea. Dat verband ontgaat me.
Even een historische onderbouwing van de stelling dat het individualisme wél in de kerk is begonnen. Tot diep in de middeleeuwen was de kerk verantwoordelijk voor het heil van haar leden. Sinds de reformatie is dat perspectief verschoven. Niet de Kerk, maar het individu staat zelf voor God. Daar liggen sociaal-historisch gezien de wortels van het post-moderne individualisme.
Zeker niet. De reformatie had wel degelijk oog voor het mondiale aspect van de kerk. Het is niet de individu voor God, maar de kerk (zo je wilt Kerk, maar dat was toen nog hetzelfde) voor God. Of eigenlijk: God voor Zijn kerk. Individuen bestaan niet voor God. Hij handelt altijd met groepen. Niet met individuen.
Je stellingname verwondert me. Waarop baseer je dit? Kun je het onderbouwen? Ik lees het graag!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Zeker niet. De reformatie had wel degelijk oog voor het mondiale aspect van de kerk. Het is niet de individu voor God, maar de kerk (zo je wilt Kerk, maar dat was toen nog hetzelfde) voor God. Of eigenlijk: God voor Zijn kerk. Individuen bestaan niet voor God. Hij handelt altijd met groepen. Niet met individuen.
Wat wil je nu weer losmaken met deze ongenuanceerde uitspraak?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef: 1. Zeker niet.
2. De reformatie had wel degelijk oog voor het mondiale aspect van de kerk.
3. Het is niet de individu voor God, maar de kerk (zo je wilt Kerk, maar dat was toen nog hetzelfde) voor God. Of eigenlijk: God voor Zijn kerk.
4. Individuen bestaan niet voor God. Hij handelt altijd met groepen. Niet met individuen.
Ad. 1. Beetje te stellig.
Ad. 2. Mooie nuancering
Ad. 3. Incorrect. Sinds de reformatie is een mens zelf verantwoordelijk voor zijn heil. De lijn loopt direct van de mens naar God. Daarvoor liep de lijn anders, namelijk via de schakel van de kerk. De groepering kerk beschikte over het heil. Er is dus wel degelijk een wijziging, een begin van een trend naar individualisering.
Ad. 4. Er loopt hier ergens een discussie over dat ene verloren schaap. Eén klein schaapje...
Plaats reactie