Column: Voetbal

BJD

Re: Column: Voetbal

Bericht door BJD »

Wilhelm schreef:
Refdag van vandaag schreef:Vaderlandsliefde
Het Reformatorisch Dagblad zwijgt er­over. Maar talloze lezers weten dat het Oranjevoetbalteam doorgaat naar de kwartfinale van het Europees kampi­oenschap. Eerlijk onderzoek zou aanto­nen dat menigeen binnen de gerefor­meerde gezindte zich in stilte verheugt over de negen doelpunten. Er zijn jon­geren en ouderen die zich eigenlijk lie­ver niet afzijdig zouden houden. Socia­le controle weerhoudt van participatie. Of vader en moeder steken er een stok­je voor. Maar anders… Zulk verlangen is overigens niet raar.
Het is geworteld in onze menselijke na­tuur. Al in de tijd van het Romeinse Rijk was het volk gek op stadions, sport en spektakel. Ook in het huidige Europa hebben amusement en pret prioriteit boven de dienst en de eer van God.
Mensen kunnen niet zonder vermaak.
Daarvan gaat –of iemand dat leuk vindt of niet– sterke invloed uit. Ook in de richting van kerken van gerefor­meerde origine. Ieder mens ademt im­mers de geest van de tijd in en uit.
Wie zich echter verzet tegen de Oran­je- euforie loopt kans op akelige con­frontaties. Zoiets overkwam de refor­matorische Eliëzer en Obadjaschool voor speciaal onderwijs in Zwolle. Die ontving negatieve boodschappen. Een daarvan luidde: sterf gristenhonden.
Andere verwensingen gingen verge­zeld van seksueel getinte foto’s. En als de auteur van zo’n blamerende bood­schap de media weet te halen, zijn me­destanders vaak bereid er nog een schepje bovenop te doen.
Aantijgingen vliegen als projectielen door de lucht. Reformatorische scholen moeten horen dat zij niet van Oranje houden. Kranten betitelen leerlingen als arme kinderen. Dat alles raakt kant noch wal. Mensen schijnen verplicht te zijn om mee te doen met de waan van de dag. Wie dat weigert, plaatst zich –in een samenleving die als pluraal wordt getypeerd– buiten de sociale verbanden. Hetzelfde geldt voor wie zich afzijdig houdt van het hedonisme en materialisme van onze cultuur.
Voor wie de voetbalfeesten typeert als afgodendienst blijft een medelij­dende glimlach over. „Hij weet niet be­ter.” Toch schreef een Franse krant ooit over „de magie van de voetbalgod Gul­lit.” Een bekend Zeeuws dagbad zei dat de eigenaar van de Italiaanse landskampioen Oranjespelers als „de sterren per helikopter uit de hemel zal doen neerdalen.” Een Nederlandse krant beweerde: „Op de achtste dag schiep God Marco van Basten.” Als voetbal dan geen godsdienst is… Een van de beschuldigingen luidt dat het mensen die niet mee willen doen aan het voetbalfeest mankeert aan va­derlandsliefde. Maar is het wel vader­landsliefde midden in de nacht door luidruchtig kabaal oude mensen en kleine kinderen wakker te maken? Is vaderlandsliefde in parken, op pleinen en andere plaatsen zo veel blik en glas achterlaten dat een wandelaar er bijna over uitglijdt of dat fietsen en auto’s hun banden lek rijden? Dat beweert geen weldenkend mens.
Juist tal van strikte christenen koeste­ren echte vaderlandsliefde. Zij zien er naar uit dat de heilzame regels van God en de Bijbel een plaats krijgen in de samenleving. Dat zou pas leiden tot Nederlands welvaren. Echte vader­landsliefde betekent dat iemand niet blijft hangen in sport en amusement als de laatste realiteit. Wie aanspraak mag maken op de mooie naam van christen proclameert primair de genade van God voor mensen die er een zondig potje van maken.
Er is in onze samenleving sprake van een culturele kloof. Veel mensen be­grijpen niet meer waar de kerk het over heeft. Velen om ons heen weten niet veel meer dan dat wij ”tegen” zijn. Dan is het zaak onze motivatie zorgvul­dig te vertalen. Zijn wij in staat uit ei­gen ondervinding het meest voorname te vertellen? „Wij hebben God lief.
Daarom doet het ons zeer, als Hij en Zijn Naam schade lijden.” En zijn wij als wij niets van Zijn liefdedienst kennen beter dan de beschuldigers?

Hij bedoelt hier mee te zeggen waar KAW op wijst in zijn opening van deze topic..... Makkelijk scoren, valt goed bij de achterban ;)
Rens

Bericht door Rens »

BJD schreef:
Hij bedoelt hier mee te zeggen waar KAW op wijst in zijn opening van deze topic..... Makkelijk scoren, valt goed bij de achterban ;)
als je de reacties leest van de lezers op DAG e.d. gratis dagblaadjes op internet, dan rammelt het stuk knalhard de spijker op zijn kop!! er is idd glashard geschreven over "gristenhonden die zo snel mogelijk opgeruimd moeten worden", en nog véél meer van dat soort proza......je zou de moeite eens kunnen nemen om via http://www.kranten.com die gratis dagblaadjes eens na te lopen op de koppen, en zo bepaalde koppen te openen, en dan de commentaren die daaronder staan, door te lezen.......je wordt er misselijk én bang van..........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
BJD

Bericht door BJD »

Rens schreef:
BJD schreef:
als je de reacties leest van de lezers op DAG e.d. gratis dagblaadjes op internet, dan rammelt het stuk knalhard de spijker op zijn kop!! er is idd glashard geschreven over "gristenhonden die zo snel mogelijk opgeruimd moeten worden", en nog véél meer van dat soort proza......je zou de moeite eens kunnen nemen om via http://www.kranten.com die gratis dagblaadjes eens na te lopen op de koppen, en zo bepaalde koppen te openen, en dan de commentaren die daaronder staan, door te lezen.......je wordt er misselijk én bang van..........
Die leuzen zal je ook krijgen als je in dergelijke blaadjes ook maar iets schrijft over christenen..
Zieke lui heb je er altijd tussen.
jvdg

Bericht door jvdg »

BJD schreef:
Rens schreef:
BJD schreef:
Die leuzen zal je ook krijgen als je in dergelijke blaadjes ook maar iets schrijft over christenen..
Hun aantal stijgt ondertussen onrustbarend........
zusterelly

Bericht door zusterelly »

helma schreef:de school is toch klant van dat busbedrijf?
dan mag je toch vragen of ze bijvoorbeeld hun muziek uitdoen als het niet past bij de identiteit van de school?
Het zal je kind maar zijn die op een geven moment al die deuntjes meezingt.

Maar aan de andere kant: zijn de ouders consequent? Moeten de chauffeurs de welpies wegdoen en nemen de ouders ze zelf wel aan bij de AH?
ik zag van de week een degelijk geklede Refovrouw (zwart gekleed/knot, begrijp me, daar zeg ik niks verkeerd van) fietsen met de Oranjeleeuw in een doorzichtig tasje die ze bij elkaar gespaard had van de welpie-staartjes. Dan gaan bij mij de wenkbrauwen wel omhoog. Wat straal je dan uit?
Als er iets te halen valt doen we mee....ook al is het oranje en moeten we er zelf zo'n 4 euro voor bijbetalen; maar aan de andere kant trekken we aan de bel bij zo'n busmaatschappij. En dát is het probleem in de gereformeerde gezindte. We doen zo vaak wél mee. We zijn vaak niet echt. We stralen zo weinig uit. En dáárom worden we aangeklaagd door de wereld. Want ze zien vaak geen andere kant. Ze zien het beeld van Christus niet weerspiegeld in ons leven. Ze zien en horen alleen van regeltjes. Ze zien ons onze weg niet reizen met blijdschap.....

(en ik betrek mezelf er ook bij)
Ik denk dat de school geen klant is. Het schoolvervoer moet, volgens mij, door de ouders geregeld worden via de gemeente. De gemeente heeft contracten met vervoersmaatschappijen. In de busjes zitten dus kinderen van verschillende ouders, uit verschillende gemeentes. En die kinderen zullen waarschijnlijk niet allemaal naar dezelfde school gaan. Het zullen ook niet allemaal kinderen zijn met christelijke achtergrond, nog minder denk ik van reformatorische achtergrond.

Ik vraag me af op welke manier de ouders contact hierover hebben gehad. Ook vraag ik me af of alles wat in de krant(regionale) en andere media verschijnt de waarheid is. Het lijkt soms een gedeelte van de waarheid. Het wordt m.i. nogal overtrokken en op de spits gedreven, helemaal uit z'n verband gehaald. Dit lokt dan ook haatmail uit wat absoluut niet goed te praten is, maar wat wel duidelijk maakt dat de kloof tussen christenen en niet-christenen mega groot is. Wij begrijpen elkaar niet meer en soms denk ik wel eens hebben wij christenen daar (aan die kloof) zelf niet aan meegewerkt dóór aparte scholen te stichten? Ik weet het niet hoor het zijn zo maar enkele gedachten van mij ( en behoorlijk off topic)
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
albion

Bericht door albion »

zusterelly schreef:
.....Ik denk dat de school geen klant is. Het schoolvervoer moet, volgens mij, door de ouders geregeld worden via de gemeente. De gemeente heeft contracten met vervoersmaatschappijen.
Bij ons wordt het vervoer door de school geregeld. Wij zijn wel voortgezet onderwijs, ik weet niet hoe het op de basisscholen is.
zusterelly schreef: .....
aparte scholen te stichten? Ik weet het niet hoor het zijn zo maar enkele gedachten van mij ( en behoorlijk off topic)
dat is het probleem ook. Aparte scholen, aparte kranten; aparte campings; aparte kledingwinkels; aparte... noem maar op. We staan niet meer 'midden in de maatschappij'
en nu is het ook erg moeilijk geworden omdat we ons 'afgezonderd hebben'. Tegenwoordig kunnen we onze kinderen niet meer naar een openbare school. Ik heb er nog opgezeten, dat was toch wel wat anders dan tegenwoordig.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Refdag van gisteren schreef:Vaderlandsliefde
Het Reformatorisch Dagblad zwijgt er­over. Maar talloze lezers weten dat het Oranjevoetbalteam doorgaat naar de kwartfinale van het Europees kampi­oenschap. Eerlijk onderzoek zou aanto­nen dat menigeen binnen de gerefor­meerde gezindte zich in stilte verheugt over de negen doelpunten. Er zijn jon­geren en ouderen die zich eigenlijk lie­ver niet afzijdig zouden houden. Socia­le controle weerhoudt van participatie. Of vader en moeder steken er een stok­je voor. Maar anders… Zulk verlangen is overigens niet raar.
Het is geworteld in onze menselijke na­tuur. Al in de tijd van het Romeinse Rijk was het volk gek op stadions, sport en spektakel. Ook in het huidige Europa hebben amusement en pret prioriteit boven de dienst en de eer van God.
Mensen kunnen niet zonder vermaak.
Daarvan gaat –of iemand dat leuk vindt of niet– sterke invloed uit. Ook in de richting van kerken van gerefor­meerde origine. Ieder mens ademt im­mers de geest van de tijd in en uit.
Ik zal eens een echt gebeurd verhaal vertellen. Een meisje hier uit mijn buurt, staat met twee positieve benen in de Ger.Gem., besloot om eens stout te zijn en een voetbalwedstrijd mee te kijken. Ze was helemaal verbaast dat er geen mensen gewond raakten en dat alles zo ordelijk verliep. Ja, eigenlijk was ze positief verbaast en vond ze het zelfs wel leuk! Nee, er vielen geen gewonden en doden zoals in het Romeinse rijk. Er werden ook geen Christenen aan de leeuwen gevoerd zoals het volgende stukje lijkt te willen zeggen:
Refdag van gisteren schreef: Wie zich echter verzet tegen de Oran­je- euforie loopt kans op akelige con­frontaties. Zoiets overkwam de refor­matorische Eliëzer en Obadjaschool voor speciaal onderwijs in Zwolle. Die ontving negatieve boodschappen. Een daarvan luidde: sterf gristenhonden.
Andere verwensingen gingen verge­zeld van seksueel getinte foto’s. En als de auteur van zo’n blamerende bood­schap de media weet te halen, zijn me­destanders vaak bereid er nog een schepje bovenop te doen.
Aantijgingen vliegen als projectielen door de lucht. Reformatorische scholen moeten horen dat zij niet van Oranje houden. Kranten betitelen leerlingen als arme kinderen. Dat alles raakt kant noch wal. Mensen schijnen verplicht te zijn om mee te doen met de waan van de dag. Wie dat weigert, plaatst zich –in een samenleving die als pluraal wordt getypeerd– buiten de sociale verbanden. Hetzelfde geldt voor wie zich afzijdig houdt van het hedonisme en materialisme van onze cultuur.
Voor wie de voetbalfeesten typeert als afgodendienst blijft een medelij­dende glimlach over. „Hij weet niet be­ter.” Toch schreef een Franse krant ooit over „de magie van de voetbalgod Gul­lit.” Een bekend Zeeuws dagbad zei dat de eigenaar van de Italiaanse landskampioen Oranjespelers als „de sterren per helikopter uit de hemel zal doen neerdalen.” Een Nederlandse krant beweerde: „Op de achtste dag schiep God Marco van Basten.” Als voetbal dan geen godsdienst is… Een van de beschuldigingen luidt dat het mensen die niet mee willen doen aan het voetbalfeest mankeert aan va­derlandsliefde. Maar is het wel vader­landsliefde midden in de nacht door luidruchtig kabaal oude mensen en kleine kinderen wakker te maken? Is vaderlandsliefde in parken, op pleinen en andere plaatsen zo veel blik en glas achterlaten dat een wandelaar er bijna over uitglijdt of dat fietsen en auto’s hun banden lek rijden? Dat beweert geen weldenkend mens.
Als ik een publiekelijk statement maak dat abortus provocatus kindermoord is, dan krijg ik hetzelfde over mij heen. Het wordt niet meer geaccepteerd dat een bepaalde bevolkingsgroep afwijkende denkstandpunten heeft. Maar terug naar het onderwerp van dit topic: Is dit ook zo in de achterban? Vinden we deze school gestoord? Laten we zoveel vuil in het park en op straat achter na het kijken van een voetbalwedstrijd? De achterban die stiekem het leuk vind om voetbal (al is het maar zijdelings) te volgen, die wordt in dit artikel opgescheept met een koppeling aan de romeinse spelen en aan antichristelijke houding en afgoderij van de niet-christenen. Dat is gewoonweg een oneigenlijke vergelijking, maar het maakt niet uit in dit geval, want het gaat hier over voetbal en als refo hoor je tegen voetbal te zijn dus dan zijn argumenten maar dingen die op de tweede plaats komen. Heel simpel: als jij niet in God zou geloven, dan maakt het dan je toch ook niet uit in wie je wel geloofd? Als Nederland straks verliest van Rusland of wie dan ook, dan zijn al die afgoden ineens weer mensen waar men binnen een week niet meer over spreekt. Mensen zoeken voortdurend naar idolen; Zijn het niet de voetballers, dan is het wel een popster of een dominee. De vraag is of wij dat doen. Die ander doet dat ja, maar doen wij het?
Refdag van gisteren schreef: Juist tal van strikte christenen koeste­ren echte vaderlandsliefde. Zij zien er naar uit dat de heilzame regels van God en de Bijbel een plaats krijgen in de samenleving. Dat zou pas leiden tot Nederlands welvaren. Echte vader­landsliefde betekent dat iemand niet blijft hangen in sport en amusement als de laatste realiteit. Wie aanspraak mag maken op de mooie naam van christen proclameert primair de genade van God voor mensen die er een zondig potje van maken.
Er is in onze samenleving sprake van een culturele kloof. Veel mensen be­grijpen niet meer waar de kerk het over heeft. Velen om ons heen weten niet veel meer dan dat wij ”tegen” zijn. Dan is het zaak onze motivatie zorgvul­dig te vertalen. Zijn wij in staat uit ei­gen ondervinding het meest voorname te vertellen? „Wij hebben God lief.
Daarom doet het ons zeer, als Hij en Zijn Naam schade lijden.” En zijn wij als wij niets van Zijn liefdedienst kennen beter dan de beschuldigers?
Mee eens. Ik zou graag zien dat er ook eens een artikel kwam waarin men aan de orde stelt dat we zoveel regeltjes hebben en zo weinig doelen. Wat dat betreft kan voetbal ons nog wat leren ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
BJD schreef:
Rens schreef: als je de reacties leest van de lezers op DAG e.d. gratis dagblaadjes op internet, dan rammelt het stuk knalhard de spijker op zijn kop!! er is idd glashard geschreven over "gristenhonden die zo snel mogelijk opgeruimd moeten worden", en nog véél meer van dat soort proza......je zou de moeite eens kunnen nemen om via http://www.kranten.com die gratis dagblaadjes eens na te lopen op de koppen, en zo bepaalde koppen te openen, en dan de commentaren die daaronder staan, door te lezen.......je wordt er misselijk én bang van..........
Hun aantal stijgt ondertussen onrustbarend........
Klopt, dat constateerde ik ook nav het spits-artikel en reacties over de EO Jongerendag. Maar wat heeft dit met voetbal te maken? Die gekken zitten er tussen, op alle terreinen. Het is de bekende, toenemende haat tegen het christelijk geloof... Het voorbeeld van de school voegt niet zoveel toe aan de discussie denk ik. Het is geen argument tegen voetbal ofzo...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Klopt, dat constateerde ik ook nav het spits-artikel en reacties over de EO Jongerendag. Maar wat heeft dit met voetbal te maken?
Dat voetbal religie is.
En als je een andere religie aanhangt (bijvoorbeeld het christelijk geloof), dan ben je ineens niet meer zo populair bij een toenemend aantal lieden.
Rens

Bericht door Rens »

Kaw schreef: Mensen zoeken voortdurend naar idolen; Zijn het niet de voetballers, dan is het wel een popster of een dominee.
en dat laatste zie je heel vaak gebeuren............de betreffende (al dan niet plaatselijke) Ds. wordt op een voetstuk geplaatst en bijna aanbeden door de gemeente...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Klopt, dat constateerde ik ook nav het spits-artikel en reacties over de EO Jongerendag. Maar wat heeft dit met voetbal te maken?
Dat voetbal religie is.
En als je een andere religie aanhangt (bijvoorbeeld het christelijk geloof), dan ben je ineens niet meer zo populair bij een toenemend aantal lieden.
Dit is naief. De reacties komen echt vooral voort uit een afkeer tegen Christendom (en religie in het algemeen). Het is niet de afwijzing van voetbal die hier aan bijdraagt. Ik dacht dat uit een peiling van de Hond bleek (ik weet het, die peilingen moet je met een korrel zout nemen) dat zo'n 30% van de Nederlanders echt niets met voetbal te maken wil hebben. Daar is een stuk minder kritiek op.

Zelf vind ik voetbal wel leuk, vooral dit soort toernooien, om ze lekker samen met buitenlandse collegas te beleven. Maandag wordt vast een leuke werkdag, omdat ik best veel Russische collegas heb.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Dat voetbal religie is.
Volgens mij heeft dat niet zozeer te maken met concurrentie in religie maar juist het feit dat er GEEN religie is bij hen. Alles mag en niets moet en als je het daar niet mee eens bent (religies kennen regels en wetten die dingen verbieden) gaat men daar tegen in het verweer. Het heeft dus niets met religie te maken maar alles met anti-religie, seculier zijn. Bij de jongerendag kwam er ook zo'n stroom van kritiek op allerlei sites... niet van voetbalreligieuzen ofzo...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Dat voetbal religie is.
Volgens mij heeft dat niet zozeer te maken met concurrentie in religie maar juist het feit dat er GEEN religie is bij hen.
Dat zie je verkeerd.
Of vind je zelfs dat onderstaande zaken niet op religie duiden?
Refdag schreef:Voor wie de voetbalfeesten typeert als afgodendienst blijft een medelij­dende glimlach over. „Hij weet niet be­ter.” Toch schreef een Franse krant ooit over „de magie van de voetbalgod Gul­lit.” Een bekend Zeeuws dagbad zei dat de eigenaar van de Italiaanse landskampioen Oranjespelers als „de sterren per helikopter uit de hemel zal doen neerdalen.” Een Nederlandse krant beweerde: „Op de achtste dag schiep God Marco van Basten.” Als voetbal dan geen godsdienst is…
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
Refdag schreef:Voor wie de voetbalfeesten typeert als afgodendienst blijft een medelij­dende glimlach over. „Hij weet niet be­ter.” Toch schreef een Franse krant ooit over „de magie van de voetbalgod Gul­lit.” Een bekend Zeeuws dagbad zei dat de eigenaar van de Italiaanse landskampioen Oranjespelers als „de sterren per helikopter uit de hemel zal doen neerdalen.” Een Nederlandse krant beweerde: „Op de achtste dag schiep God Marco van Basten.” Als voetbal dan geen godsdienst is…
De manier waarop over goden gesproken wordt duidt erop dat men er zelf niet in gelooft. Deze bewoordingen worden gebruikt door mensen die zelf waarschijnlijk god als synoniem zien voor de beste. Of een poging doen om literair te zijn. Ik hoor mensen ook wel eens over een boek over een wiskundeonderwerp zeggen dat is de "percolatiebijbel" of de "netwerkbijbel". Zonder dat wiskunde een religie is geworden.

Zo zijn er meer voorbeelden. De benaming godenzonen voor Ajacieden komt volgens mij voort uit een verwijzing naar de Griekse mythologie en niet uit een soort pseudo-religie die door de gebruikers wordt gehuldigd. (Zij het dat deze mensen ook niet echt klassiek geschoold zijn, want de beide Ajaxen in de Ilias hadden sterfelijke ouders).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius, dit is al uitgebreid behandeld in dit topic. Voor sommigen is voetbal een afgod. Als je een afgod vereert kan dat geschaard worden onder religie. Er is dus wel degelijk soms sprake van "voetbal als religie". Haat richting het christendom komt echter op allerlei vlakken voor en uit zich gewoon op deze manieren. Als je zou zeggen dat christenen niet meer mogen autorijden zouden de autofans met dit soort reacties komen... enzovoorts. Haat plus "een negatief standpunt over iets wat mensen belangrijk vinden" leidt tot deze reacties.

Het heeft hier geen zin dit specifiek aan voetbal toe te schrijven, hoewel het natuurlijk wat is wat mensen in deze tijd bezig houdt. Maar als ze wat anders niet hadden gemogen had je net zo goed dit soort reacties gekregen.
Gesloten