1) Wat is het nut van de kinderdoop? Is het noodzakelijk om behouden te worden? Zo ja - op grond van welke teksten? Zo niet - WAT is dan het nut?
Wat is het nut van volwassenendoop? Je GEHOORZAAMT aan Christus’ opdracht, Matth 28:19.
Verder is de kinderdoop logischer, sta jij eerst op in een nieuw leven en dan word je pas begraven??? Immers bij geloof word je besneden van hart (Ef 2:11-13, Kol 2:11) en met geloof sta je op in een nieuwe leven (Kol 2:12, 1 Kor 15:29).
Nogmaals: sta jij eerst uit de doden op en dan pas word je begraven??
Het NUT Rose is dat de zonden van de zuigeling vergeven worden, Hand 22:16. Het kind zélf, de oude natuur, wordt begraven (Rom 6:4, Kol 2:12) en het kind is tot het persoonlijk gelooft dus geestelijk dood. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen als je Bijbelteksten leest?
Zelfs al laat je het hele gedoe van verbond en besnijdenis weg, is de kinderdoop nog steeds logischer dan volwassenendoop op grond van NT teksten.
Netzomin als de volwassenendoop nodig is om behouden te worden is de kinderdoop noodzakelijk, alleen geloof is noodzakelijk, Rom 5:1.
2) Waar is de doop een teken van en op grond van welke teksten (uit het N-T liefst) baseer je je daarbij?
Gelovigen zijn kinderen van Abraham (Gal 3). Eens?
Het nageslacht van Abraham werd besneden (Gen 17). Eens?
De besnijdenis heeft geen nut meer door de komst van Jezus Christus (1 Kor 7), omdat wij de wet toch niet kunnen houden (Rom 2, Flp 3). Eens?
Kinderen van gelovige ouders worden als gelovigen gerekend (Hand 16:31, 1 Kor 7:14); Paulus schrijft zijn brieven ook aan de kinderen van de gemeente (Ef 6:1-4, Kol 3:20-25). Eens?
Zij horen dus in het verbond; elke gelovige hoort in het verbond dat oorspronkelijk alleen voor Israël was(Gal 3, Ef 2:12-19), maar nu gelukkig ook voor de heidenen (Hand 10:28, Hand 11:18, Ef 2:12-19, Gal 3:28-29). Eens?
Nogmaals: kinderen van gelovige ouders worden in het Nieuwe Testament net zo goed als gelovigen gerekend als de gelovigen zelf. En dan heb je het hele principe van de kinderdoop: omdat zij in het verbond en de gemeente begrepen zijn, mag men ze van het teken en zegel van het verbond niet uitsluiten!
Sorry ik weet niet de precieze teksten omdat ik geen Bijbel bij de hand heb.
Voor de overige betekenissen van de Doop, zie punt 1.
3) Ooit geloven, altijd geloven? Allereerst: wat is GELOVEN? Wanneer bepaal je dat iemand gelooft? Kan niet alleen God dat bepalen? En kan niet alleen iedereen dat voor zichzelf bepalen op het moment dat hij of zij diep in zijn hart kijkt?
Inderdaad kan alleen God dat bepalen, maar ik neem aan dat er bij de volwassenendoop toch wel een gesprek of catechisatie gehouden wordt om te ‘toetsen’ of de dopeling in het geloof is? Dat merkte ik bij een vriendin die baptiste is, zij mocht zomaar het doopwater inspringen zonder vragen ofzo. Ik ken haar, dus ik weet dat zij een oprecht geloof heeft.. maar het lijkt mij toch wel gevaarlijk om het zo te doen of niet?
Is het misschien zo dat als men ZEGT te geloven en vervolgens af valt, dat men toch niet volledig geloofde? Op grond van je getuigenis en erkentenis van geloof word je gedoopt. Zo ging dat in de bijbel. Maar gelooft iemand ook WERKELIJK? Dat weten alleen God en de persoon zelf. Dus wat is GELOOF? Zeggen dat Jezus de Zoon van God is en is opgestaan uit de dood, of werkelijk WANDELEN zoals Hij dat deed? In geloof de weg gaan die Hij ons voor is gegaan? Uit de brieven van Paulus aan de Galaten, de Korinthiërs en uit de woorden van God aan de gemeenten die in Openbaringen staan beschreven blijkt het heel goed mogelijk te zijn om af te vallen, om lauw te worden, om verdwaald te raken, om verstrikt te raken, zelfs zodoende dat men de leugen gaat geloven als zijnde het ware evangelie - ondanks dat men eerst tot geloof is gekomen. (Waaruit blijkt dat men - ondanks het aanvankelijke geloof (dat misschien toch niet helemaal oprecht was, omdat men niet ALLES op wilde geven, of misschien aanvankelijk wel en men was oprecht, maar men stuitte toen op iets dat te moeilijk was) - toch niet uitverkoren is).
In Hebreeën 6 bijvoorbeeld, staat niet dat men eerst geloofd heeft. Er staat dat men dingen geproefd heeft, ik mag er uit opmaken dat men de Heilige Geest had ontvangen, maar er niets mee deed (je kunt de HG wel degelijk hebben zonder te geloven, zie 1 Kor 12:3 en Matth 7:21-23). Uit de gemeenten in Openbaring blijkt niet dat je af kunt vallen; er blijkt uit dat je uit de gemeente kunt afvallen, en dat is iets anders dan van het geloof afvallen, denk aan Johannes 10, de mensen die niet door de Deur zijn binnengekomen.
Dit staat los van de genadegaven - inderdaad is het zo dat als iemand een genadegave (zoals tongenspreken, gave van genezing - beschreven in 1 Kor. 12 geloof ik...) altijd zal blijven houden, ZELFS als iemand niet (meer) oprecht gelooft. God neemt DIE gave niet meer terug. Maar de Geest - en die is ons als ONDERPAND gegeven bij het tot GELOOF komen (Ef. 1) - is dus een ONDERPAND en kan zich terugtrekken wanneer iemand uit de eerste liefde van Christus valt. En ik weet heel goed van mijzelf dat het heel makkelijk is om lauw te worden, het doel uit het oog te verliezen - oftewel: een dwaze maagd te worden, i.p.v. een wijze. En dat temidden van Gods gemeente. Ondanks dat ik geloof - maar houd ik dat geloof wel LEVEND? Want geloof zonder werken is dood geloof, zoals Jacobus schrijft. Lees ook 1 Kor. 10: de Israëlieten in het O.T. lieten zich allen dopen in Mozes (de Rode Zee), aten allen hetzelfde geestelijk voedsel (het Woord Gods) en dronken uit de geestelijke rots - Christus. Toch heeft God in het merendeel van hen GEEN welbehagen gehad. Dit is ons ten voorbeeld geschied, zegt Paulus, en vervolgens: DAAROM, WIE MEENT TE STAAN, ZIE TOE, DAT HIJ NIET VALLE. - de mogelijkheid tot vallen, lauw worden, slap worden, terugkeren tot armelijke wereldgeesten - ondanks de gave van het geloof - is een grote nood van Paulus. Zijn brieven staan VOL vermaningen in die richting. 'Ik vrees dat ik mij wellicht vergeefs voor u ingespannen heb' Gal. 4. 'Niet een ieder die tot mij zegt HERE HERE (en dus zegt te geloven) zal het koninkrijk Gods binnengaan' zegt Jezus in Matt. 7., 'maar wie de wil mijns Vaders DOET.' Daarvoor zegt Hij dat slechts weinigen de smalle weg vinden en wandelen.
Die genadegaven uit Romeinen 11 gaat over de GENADE zelf, en niet over Geestesgaven. Lees heel 1 Kor 12 en heel Rom 11 maar eens door… Ik zie het brabbelen in tongen zoals dat tegenwoordig gebeurt trouwens niet als geestesgave (ik heb nog nooit meegemaakt dat de uitleggers elkaar niet tegenspraken namelijk) maar als een soort trance. Maar misschien is dat leuk voor een andere discussie?
Weinig is ook echt WEINIG - in mijn opinie slechts 144.000 op de gehele wereld bevolking door de wereldgeschiedenis heen. Mocht dit niet duidelijk zijn, dan stel ik voor eerst HIER een discussie over te voeren alvorens verder te gaan met het al dan niet dopen wanneer men tot geloof gekomen is.
Die 144000 moet je m.i. absoluut niet letterlijk nemen, maar een symbool van de volheid: 12 keer 12000, 12 het getal van de volheid. Maar het gaat hier over de doop, en niet over verkiezing en heiliging.
Er blijven slechts 144.000 mensen over die WERKELIJK geloven en de weg gaan, en een grote schare die niemand tellen kan die vergeving van zonden ontvangen.
Sorry hoor, maar die inlegkunde heb ik al zo vaak gehoord… daar geloof ik niet in! Nogmaals dit gaat over de Doop en niet over verkiezing.
4) God zet de eerste stap bij het sluiten van een verbond. Ja, láát God dan de eerste stap zetten - en niet de dominee. God krijgt niet eens een kans om de eerste stap te zetten op deze manier! Nee, de dominee beslist dat God met dit kind een verbond heeft gesloten.... Al voor de grondlegging der wereld. Die dominees - die zijn echt allemaal helderziend of profeten etc. dat ze dat zo precies weten, zeg! Ze kunnen vast Gods gedachten lezen. Sorry voor mijn cynisme. I.p.v. dat de persoon zelf Gods grote goedheid ervaart, het geloof krijgt toevertrouwd en zichzelf - bij het volle bewustzijn, wat leidt tot veel ernst en liefde tot God - laat dopen.
Dit is dus echt grote onzin hè. ZEKER zet God wel die eerste stap!! Ik heb pasgeleden nog een boek gelezen van een ex-satanist. Er kwamen mensen in zijn satanskerk, en de satanisten konden ZIEN dat het gedoopten waren: een ZEGEL op het voorhoofd. Er waren baptisten bij en gereformeerden… dus ik zou zeker maar oppassen met je oordeel over de kinderdoop: God geeft ECHT WEL een zegel bij de Doop! En echt niet alleen bij volwassenendoop! Jij denkt te klein van God, God kijkt niet naar menselijke grenzen en naar menselijk verstand, Hij geeft elk kind uit gelovige ouders Zijn verbond! En als die kinderen dan gedoopt worden, hebben zij een zegel van dat verbond.
5) Even een oppervlakkig argument: DOPEN - als je brood doopt in water dan is dat brood DOORWEEKT. In de bijbel werd men ondergedompeld - men was DOORWEEKT. Jezus ging onder en steeg op uit het water. Helemaal. Als teken van een TOTALE OVERGAVE aan God. Vergelijk dat met die paar druppeltjes op het hoofd van een pasgeborene. Ja - natuurlijk houd je zo'n kind niet onder water - in de bijbel gebeurde dat ook niet, want nergens staat de kinderdoop beschreven.
Hoe kom je erbij dat er in de Bijbel staat dat de dopelingen koppie onder gingen? Dat staat er ganselijk niet. Er staat dat men gedoopt werd, er staat nergens ‘door onderdompeling’. Ik vind onderdompeling van kleine kinderen ook beter hoor, maar dat heeft er niets mee van doen wat ik mooier vind.
6) Is het zonde om alleen volwassenen te dopen? Doe je daarmee kinderen te kort? Zo ja, op grond van welke bijbelteksten?
Het is geen zonde om volwassenen te dopen, maar je doet m.i. inderdaad de kinderen van gelovige ouders te kort, omdat deze kinderen al net zo goed bij het verbond (Hand 16:31, 1 Kor 7:14) en de gemeente horen, Paulus spreekt in zijn brieven aan de gemeenten expliciet de kinderen aan (Ef 6:1-4, Kol 3:20-25). De geroepenen EN HUN KINDEREN komt de belofte van de Heilige Geest en verzoening toe, Hand 2:39. Dan denk ik inderdaad dat het fout is om je kinderen niet te dopen. Het is geen zonde om volwassenen te dopen, dat gebeurde in de Bijbel ook, de bekeerlingendoop (Matth 3:11). Maar ik denk inderdaad dat het niet echt goed is om pas volwassen gedoopt te worden als je uit gelovige ouders geboren wordt.
Wanneer je niet uit gelovige ouders geboren bent, krijg je net als de Moorman de bekeerlingendoop toegediend na je getuigenis (Hand 8:26-40).
Een volgorde in de Bijbel Rose, Matth 28:19. Waarom pas het leren van het onderhouden van de geboden na het dopen en dus volgens jou na het geloof? De geboden houden moet juist voor het geloof, omdat je als je niet gelooft onder de wet veroordeeld wordt. Als je gelooft heb je de wet in je hart geschreven (Heb 8) en doe je die als het ware ‘automatisch’, zie de laatste verzen van Romeinen 3. Dan hoeft je dat niet geleerd te worden door degenen die je gedoopt hebben, maar gebeurt dat door de Heilige Geest.
Nogmaals: volwassenendoop lijkt mij als je de teksten goed leest totaal onlogisch, zelfs al laat je het hele verbond buiten beschouwing.
7) Ik ben een discipel van Jezus. Ik vroeg jullie: Wat is een discipel? Misschien kan ik beter vragen: Wat zijn volgens jouw/jullie de kenmerken van een discipel van Jezus? En dan heb ik het niet over met een tijdmachine terug in de tijd te gaan en vervolgens achter Jezus aan te lopen, nee, maar wat is de GEZINDHEID van een discipel? Wat wil zo iemand en wat doet zo iemand? Wat HOOPT zo iemand en wat WIL iemand zien dat hij nu nog niet ziet - wat GELOOFT zo iemand?
Een discipel van de Heere Jezus volgt de Heere Jezus en volgt de Bijbel.
Het grootste deel van de Israëlieten werd éérst in de woestijn geslagen, daarna trokken ze door de rode zee. (1 Kor 10:1-5)
Je bent eerst opgestaan (Kol 2:12), daarna word je begraven (Rom 6:4, Kol 2:12).
Het bovenstaande is Bijbels volgens jou? Zo ja welke vertaling gebruik je?
Nou ja, misschien hebben jullie helemaal geen zin om hierover te discussieren Maar in het kader van dit meningsverschil over de doop vind ik het hele relevante vragen en ik hoop dat jullie er in elk geval over nadenken.
Sorry hoor, maar jij denkt echt dat gereformeerden hun kinderen zomaar dopen uit gewoonte hè? Ik zou je toch aanraden je wat meer in het onderwerp te verdiepen voor je zo denigrerend afsluit.
Lebaoth