Kaw schreef:....
Wij hebben als kind polio gehad. (twee zussen en ik) Ik heb daarna nog post-polio gehad; en dat zijn moeilijke jaren geweest.
Onverwachts ben ik toen genezen. (nu tien jaar geleden)
Ik heb de worsteling gezien/gevoeld die mijn ouders hadden over de beslissing wel-niet inenten
Met ontzag! Hoe eerlijk de vertwijfeling uitgesproken werd in het gebed, maar ook het váste vertrouwen dat wij als kinderen veilig waren in Gods Vaderhand.
En dat voelde je ook zelf. Veiligheid in Gods Vaderhand.
Dan moet je zelf een keus maken. Wij hebben onze kinderen ook niet inge-ent.
Terwijl ik van heel dichtbij wist welke gevolgen dat kon hebben.
Pauweveren van rechtzinnigheid? Fatale beslissing? Dwaze rechtzinnigheidszucht?
Dan begrijp je er niets van. En ik vind dat je een hard oordeel uitspreekt zonder je te verdiepn in intenties die mensen hebben.
Ik heb geen behoefte aan een discussie wel-niet inenten. ben ervan overtuigd dat het een beslissing is die je als ouders voor Gods aangezicht moet nemen. dat dat heel persoonlijk tussen jou als ouder en de Heere ligt.
Heb ook niet de minste behoefte om mensen te veroordelen die biddend tot een andere keuze zijn gekomen.
Zulke voorbeelden zie ik in Gods Woord ook
Een ding weet ik; mijn kinderen en ik zelf zijn veilig. ik kan me geen veiliger plek voorstellen.
Dan hoef ik de gezondheid van mijn kinderen niet in mijn hand te nemen, door ze vóórdat ze ziek zijn, in te spuiten met een 'ziek-maker' (een lévend-virus!)(en daar ligt voor mij het verschil met medicijnen) Dan grijp ik in in het gezonde leven van mijn kinderen omdat héél misschien ze anders een ziekte krijgen. Ik heb het liever niet zelf in de hand, en het is voor mij een rust om ze over te geven aan de voorzienigheid Gods. Zondag 9 en 10 is mijn houvast in álle omstandigheden van het leven. En ik ben daar nooit beschaamd mee uitgekomen.
Als onze kinderen tot hun verstand gekomen zijn mogen ze zélf beslissen. Ik wil niet over hun geweten heersen.
Als er polio zou uitbreken zou ik mijn grotere kinderen ook vrij laten in een beslissing. En ik zou hun beslissing respecteren.
Zoals mijn ouders dat voorbeeld ook geven/gaven aan ons.