Scholieren Gomarus gewond bij ongeval

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23962
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Scholieren Gomarus gewond bij ongeval

Bericht door refo »

Marnix schreef:Oh, dat is mij wel eens verteld, en ik, goedgelovig jongetje, geloof dat dan natuurlijk :)
De automobilist heeft niet per definitie SCHULD maar is wel AANSPRAKELIJK voor de schade.

In geld is dat wel hetzelfde. :evil
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Scholieren Gomarus gewond bij ongeval

Bericht door Josephus »

refo schreef:
Marnix schreef:Oh, dat is mij wel eens verteld, en ik, goedgelovig jongetje, geloof dat dan natuurlijk :)
De automobilist heeft niet per definitie SCHULD maar is wel AANSPRAKELIJK voor de schade.

In geld is dat wel hetzelfde. :evil
Een automobilist is ook niet per definitie aansprakelijk voor alle schade. Voor hem geldt wel een zwaardere bewijslast ten aanzien van bijvoorbeeld eventuele roekeloosheid van de fietser of voetganger. Hij is dus eigenlijk aansprakelijk, tenzij...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Scholieren Gomarus gewond bij ongeval

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:
Ariene schreef:
Gert10 schreef:Het is een vervelend incident maar een fout is menselijk! Kort geleden heeft een kennis van mij een wandelende vrouw doodgereden; dramatische en traumatische ervaring. Uiteindelijke vrij gesproken maar een stemmetje in haar zegt dat zij de wandelaar heeft doodgereden. "Als ik daar niet had gereden ....." Zo heeft ook de vrouw die die scholieren heeft aangereden "levenslang". Moet haar straf dan nog verzwaard met boete of andere straf?
Dat is nu exact wat ik een paar pagina's terug al probeerde aan te gegeven.
Waarschijnlijk besef je dit pas goed wanneer het jezelf (of je nabije naaste) betreft...
Dat ligt er denk ik aan. Als iemand zich een stuk in zijn kraag zuipt, dronken de weg op gaat en iemand doodrijdt zal ik niet zeggen: Hij heeft een schuldgevoel en dus al "levenslang". Maar als iemand in een vlaag van onscherpheid, zonder verder schuld ofzo, iemand aanrijdt en daar zelf niet zo kapot van is als de andere naasten, denk ik niet dat ik zou willen dat zo iemand nog meer gestraft wordt.

Daarnaast moeten scholieren ook gewoon uitkijken met fietsen, die fietsen rijen dik, halen elkaar ook nog in, kleppen, letten vaak niet goed op enzo. Ik vind het zelf belachelijk dat een automoblist per definitie al de schuldige is als hij een fietser aanrijdt. Aan de andere kant zou dat de automobilisten wel extra voorzichtig moeten maken.
Klopt!
Maar dan is er een duidelijk aanwijsbare (bewust gemaakte) overtreding.
In dit geval is dat niet bewezen.
Bij ons was het zelfs "buiten" onze schuld.
maar het feit dat je een vrouw het graf in heb gereden blijft je leven lang op de achtergrond aanwezig.
En bij het horen van sirene's komt het weer op de voorgrond.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Scholieren Gomarus gewond bij ongeval

Bericht door Marnix »

refo schreef:
Marnix schreef:Oh, dat is mij wel eens verteld, en ik, goedgelovig jongetje, geloof dat dan natuurlijk :)
De automobilist heeft niet per definitie SCHULD maar is wel AANSPRAKELIJK voor de schade.

In geld is dat wel hetzelfde. :evil
Precies, dat was het dan. Sowieso natuurlijk onzinnig, dat je niet schuldig zou zijn maar wel aansprakelijk bent voor wat er, buiten je schuld om dan dus, is veroorzaakt. Maar oke, schuldig tot het tegendeel blijkt dus.... ook vreemd, als ze om een of andere manier niks kunnen bewijzen ben je dus maar schuldig...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie