Bert, Helemaal mee eens! Het is de kern van de gereformeerde leer zoals in 1618/1618 is vastgelegd op de Synode.Bert Mulder schreef:
..
Want het is God, Die in u werkt46) beide het willen en het werken,naar Zijn welbehagen.
3 Wegen ?
- Miscanthus
Wel compleet citeren Bert:Klavier schreef:Bert, Helemaal mee eens! Het is de kern van de gereformeerde leer zoals in 1618/1618 is vastgelegd op de Synode.Bert Mulder schreef:
..
Want het is God, Die in u werkt46) beide het willen en het werken,naar Zijn welbehagen.
Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Het gaat hier over gelovigen en heilige levenswandel. Het gaat hier niet over de toeeigening des heils.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Heb ik niks op tegen Miscanthus. Had ik ook beter kunnen doen. Maar dat vers ging even niet over de wil, waar we het over hadden.Miscanthus schreef:Wel compleet citeren Bert:Klavier schreef:Bert, Helemaal mee eens! Het is de kern van de gereformeerde leer zoals in 1618/1618 is vastgelegd op de Synode.Bert Mulder schreef:
..
Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Het gaat hier over gelovigen en heilige levenswandel. Het gaat hier niet over de toeeigening des heils.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
De Leidse professoren vatten hun verhandeling over de vrije wil als volgt samen(Synopsis, 1625):
Wat betreft de tweede staat zeggen ze o.a. nog dit:De mens heeft dus met zijn vrije wil, weliswaar in de eerste staat, kunnen niet-zondigen, maar in het goede staande blijven.
In de tweede staat echter slecht geworden door het misbruik van de vrije wil heeft hij niet kunnen niet-zondigen, zelfs niet door de krachten van de wil tot het goede opstaan.
In de derde staat echter door de goddelijke genade en krachtwerking herschapen, en daardoor in het goede gesterkt, kan hij niet door de vrije wil geheel en uiteindelijk zondigen, maar hij vordert in het goede en volhardt.
In de vierde staat ten slotte door God verheerlijkt, zal hij niet meer kunnen zondigen, gelijk Augustinus zegt, maar zonder enige verandering zal de vrije wil voortdurend vrij blijven van zonde en ellende.
Zie ook Westminster Confessie die over de vrije wil een apart hoofdstuk heeft (qua opzet geheel ontleend aan dit hoofdstuk uit de Synopsis).En dus wordt de vrije wil ...
door ingeven van de duivel ...
niet meer tot het goede dat waarlijk goed,
maar alleen tot het kwade (hoewel in schijn goed) ...
noodzakelijkerwijs ten opzichte van het naaste beginsel,
spontaan, willens en toch vrij bewogen.
Want hij verkiest het kwade en verwerpt het goede.