Geplaatst: 15 aug 2002, 17:19
Kom op jongens, rustig blijven. Dit gaat richting OneWay niveau!
[Veranderd op 15/8/02 door Kislev]
[Veranderd op 15/8/02 door Kislev]
Goed laat ik radicaal zijn: Alles buiten Christus is dood.Jij zegt dat als iemand door de Wet verslagen lijkt is alrede levendgemaakt, terwijl ik zeg dat zonder Christus hij nog dood is.
Calvijn zegt: Om hier ons niet langer mee bezig te houden: Laat ons als een korte, maar algemene en zekere regel dit hebben, dat hij toebereid (geschikt) is om deel te hebben aan de vruchten van Gods barmhartigheid, die zichzelf, van de ijdele en opgeblazen inbeelding der rechtvaardigheid geheel ontledigd heeft.Wij worden nooit geschikt voor de Zaligmaker.
Er moet plaats gemaakt worden (overtuiging van zonde, gerechtigheid en oordeel) noem je voorwaarden scheppen?Gods Geest trekt zondaren tot Christus. Dat doet Hij soeverein. Hoe? Door ons te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Wat werkt dat uit? Een vluchten naar Christus in Zijn Woord. Voorwaardelijk oftewel wat ook een populaire uitdrukking is ‘er moet plaats gemaakt worden’. Dat is voorwaarden scheppen.
Ja, ndonselaar, ik vind dat heel erg belangrijk. Bij mij in de gemeente is het andersom. Er is een overmatige aandacht voor de Christuskennis, maar nauwelijks over de zondekennis vanuit de Godskennis, of de Christuskennis vanuit de zondekennis. Het lijkt af en toe wel of er soms over de zonde heen gepreekt wordt. Men benoemt ten eerste de zonden niet, men noemt nauwelijks de doodstaat en de wedergeboorte.Waar is de trits Godskennis, zelfkennis en Christuskennis? Die is ook binnen veel gemeenten losgelaten. Vele predikanten spreken helaas alleen nog maar van Godskennis en zelfkennis.
RJ,Want het leidt echt tot verstandsgeloof hoor!
Vervolgens schrijf je:Dan is er in de kennis en belijdenis van zonde en schuld bij Luther toch ook iets van een voorwaardelijk denken te bespeuren. Wij noemden boven al de resignatio ad infemum. (hier wordt bedoeld het aanvaarden en als rechtvaardig achten wanneer God ons tot de hel verdoemd, ND) Voor Luther betekende deze crisis in het menselijk bestaan toch een min of meer noodzakelijke weg om te komen tot de genadige vrijspraak van God in Christus. Alleen als wij spreken over een voorwaardelijk denken, beseffen wij, dat het misverstand op de loer ligt. Bij Luther ging het ten diepste om het gebeuren tussen God en mens, waarin niet alleen de mens op zijn plaats terechtkwam, waar hij hoorde, als doemwaardig zondaar, maar waar ook God de plaats kreeg, waarop Hij recht had: de rechtvaardige, eisende en richtende God. Zo gebeurt het heil. Het lijkt een kleine stap om dan te zeggen: zo moet het dan ook gebeuren en het lijkt ook weer een kleine stap om op dat woordje 'moeten' alle nadruk te laten vallen. Toch zijn we dan in een ander klimaat terecht gekomen, namelijk van dat van het Evangelie in dat van de wet, het wettische. En dat is nu juist bij Luther niet het geval. Bij hem blijft het heilsgebeuren, dus Evangelie, de geschiedenis van de genade Gods in Jezus Christus.
Tenslotte zien wij dit heilsordelijke ook opduiken bij de verhouden tussen rechtvaardiging en heiliging. Enerzijds blijft de rechtvaardiging het hele leven van de christen meegaan, en wordt ze nooit voltooide tijd. Daarin ligt het niet heilsordelijke aspect van Luthers prediking, zoals wij boven hebben aangewezen. Maar anderzijds is het zo, dat het nieuwe leven, met God en de naaste, in de gemeente en in de wereld, uit deze verzoende relatie tot God opbloeit. Alleen zo is er van werkelijke en tegelijk spontane vernieuwing sprake. Geen wettisch 'moeten' maar een evangelische vanzelfsprekendheid,! heel concreet, gericht op het leven van alle dag. Dan is er bij Luther ook het diepe besef, dat de volkomenheid nog aanstaande is. Er is een verheerlijking als voltooide en volkomen heiliging in Gods toekomst. Daarop is de hoop van de christen gericht. Dat doet hem ook lijden aan het contrast, dat hij in het heden ervaart in de macht van de zonde, die nog steeds zo sterk heerst. In het persoonlijke leven van de christen maar ook in de wereld. Luther ziet het dan ook verkeerd gaan in de wereld, het: einde is nabij. Alles loopt uit op de ondergang. Maar ook dan geldt, dat door deze diepte heen de weg loopt naar de toekomst des Heren, en dan zal niet meer de zonde maar de gerechtigheid heersen. Samenvattend kunnen wij zeggen, dat het element van simul justus-simul peccator voor Luthers prediking en theologie bepalend is geweest. Maar binnen dit kader zijn er toch meerdere elementen op te merken, die wijzen op een zekere orde in de persoonlijke geloofsgeschiedenis van de christen, die God met hem houdt. Het eerste is primair, het tweede vindt daarbinnen zijn plaats, maar wordt beslist niet uitgewerkt tot een heilsorde met een min of meer vaststaande systematiek. We menen te hebben aangetoond, dat met name als het gaat om de verhouding tussen Woord en Geest Luthers prediking daarvoor veel te bewegelijk is geweest. En dat ook zijn diepste theologische noties dit niet toelaten.
Beste Mirror,Openbaring 22 : 17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Iedereen wordt genodigd, zij die dorst hebben komen...
Hetzelfde geldt voor Jesaja 55.Jesaja 55 : 1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!
Origineel geplaatst door Mirror
Leo,
Dank je wel voor je reactie.
We zijn het eens over het bereik van Gods nodiging, die komt tot allen! Helemaal niemand uitgesloten.
Ik ben het met je eens dat ten diepste ieder mens dorstig is, maar helaas beseffen maar weinigen dit. Opzich is jouw definitie goed, maar ik mis er een héél wezenlijk punt in. Brengt mijn dorst mij bij Hem? Dat is een persoonlijke vraag die niet door het allerruimste evangelie-aanbod overschaduwd mag worden.
Is het nodig dat de Bijbel het doel van de dorst en honger omschrijft? Heel de Schrift getuigt ervan en wijst heen naar Christus als het Brood en het levende Water. Ik heb de verwijzing naar de "verkeerde" dorst niet kunnen vinden, ik geloof ook niet dat God dit bedoeld. Dat zou afbreuk doen aan Zijn naam; Jezus dat is Zaligmaker. Zijn of voelen, het verschil is zo belangrijk. Met het objectieve "zijn" kan ik (on)bewust leven, het subjectieve en persoonlijke "voelen" roept als het goed is een behoefte op naar Jezus. Mijn Jezus.... Mijn Zaligmaker... Gestorven voor mij...(dat is voor mijn zonden)
Het is onvolledig.
Tot slot een aantal vragen.
"Iedereen wordt genodigd, zij die dorst hebben komen..." Waarom is dit onschriftuurlijk?
Het is een manier om onze doodstaat te tekenen.Waarom spreekt God specifiek over dorstigen, als toch iedereen dorstig is?
Neen. Zodra een mens in Christus is ontvangt hij/zij de Heilige Geest. De Geest die uitgaat van de Vader en van de Zoon.Is het mogelijk Christus te kennen, zonder jezelf zondaar te voelen?
Inderdaad.Is de Heere Jezus gestorven voor mensen die Hem niet nodig hebben?
Over Ds. Simons kan ik niets zeggen, ik heb hem nog nooit gehoord. Wat jij zegt over haat tegen die dominees vanuit kerken, daar is bij ons geen sprake van. Van kanselboodschappen is er ook geen sprake. Zover is het nog niet in de regio waar deze avond is gehouden. Misschien komt er deze wel, door mede weten van ons... Maar dit alles niet uit haat. We willen onze jonge mensen beschermen. Er daarbij draag ik niemand een haat toe, ik ben verdrietig, dat het zo gaat in de gereformeerde gezindte. Dat men onderling loopt te katten. Dat is niet het doel. Ik hoop zeker dat ds. Pronk tot inkeer komt. Over de staat van deze man wil ik niets zeggen. Maar het doet me zo zeer, omdat hij voorheen ons zo bekend was, dat hij nu zo is, zo trappend op datgene, waartoe hij eerst behoorde. Is dit liefde? Geen liefde voor de jeugd, het was liefde naar hemzelf...Kan zijn Anne, kan zijn. Ik heb Ds. Pronk nog niet gehoord en ook die avond niet. Wel weet ik dat Ds. A. Simons altijd voor de pauze zegt: Geen vragen over dominees en geen vragen over kerken.
En als het zo is, kan ik ook wel wat van de andere kant vertellen. Diverse predikanten schuwen niet om te zeggen dat jongerenavonden gevuld worden met sprekers die de jeugd de hel in predikt. Ja, sommige gemeenten schuwen zelfs een kanselboodschap niet! Ik weet uit eigen praktijk dat de vijandschap, ja helaas diepe vijandschap zeer groot is. Mensen wordt verboden om zelfs deze predikanten te horen, dus op reguliere doordeweekse avonden!!
Waar is de liefde voor de jeugd? Waar is de bewogenheid met onze jonge mensen die toch zonder Christus niet kunnen sterven. O, die godsdienst, die buiten Christus is trekt ten strijde tegen de leer van vrije genade. Die seperatie wil men niet horen. Ze zijn dan gelijk de Farizeeën die hun horen bij Stefanus toestopten. Dit is helaas de praktijk.