Willen kennelijk eerbiedig zijn ofzo.. Erger me daar ook altijd aan. Gemaakte vroomheid. Doe maar normaal..Orchidee schreef:Wat mij weleens opvalt bij mensen die heel goed kunnen lezen, dat als ze uit de Bijbel gaan lezen, hetzij aan tafel of als ambtsdrager in de kerk, ze ineens hun stem gaan verdraaien en veranderen in een monotone dreunstem, of met lange uithalen, en nog meer vreemde tongvallen...
En met met voorgaan in gebed doen sommige mensen ook best raar...
Waarom doen mensen dat
Bijbel lezen aan tafel
Re: Bijbel lezen aan tafel
Ik denk dat je daar erg voorzichtig moet zijn om het op deze wijze te kwalificeren. Het kan totaal anders zijn dan jij denkt.BJD schreef: Gemaakte vroomheid. Doe maar normaal..
Dat is een feit, en komt voort uit een besef dat wat ze lezen geen mensenwoord is, maar veel verhevener, waarbij wij minders als aardwormen zijn. Ik merk ook dat dit een stuk traditie is gaan worden, waardoor er een karikatuuur ontataat. Terecht, want hier ligt onze schuld. We zijn niet in het spoor der vaderen gebleven. Waar het uiterlijk vorm is prikt men er door heen. De diepe eerbied en het ontzag voor Gods Woord is zo ver weg. Ook in het gebed, men merkt soms niet meer dat men tot de Hoge God spreekt, en het is of men met zijns gelijke spreekt.Orchidee schreef:Wat mij weleens opvalt bij mensen die heel goed kunnen lezen, dat als ze uit de Bijbel gaan lezen, hetzij aan tafel of als ambtsdrager in de kerk, ze ineens hun stem gaan verdraaien en veranderen in een monotone dreunstem, of met lange uithalen, en nog meer vreemde tongvallen...
En met met voorgaan in gebed doen sommige mensen ook best raar...
Waarom doen mensen dat
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik zou ook wat voorzichtig zijn om het bidden van een ander tot 'gemaakte vroomheid' te bombarderen. Er komt gewoonte, spanning of andere dingen bij kijken.
Anderzijds is het bidden alsof iemand met z'n collega, broer of vriend praat ook niet echt eerbiedig. Zo praten we geeneens tegen de koningin.
Laten we elkaar daar maar niet de maat in nemen. Al heb ik liever dat iemand zijn stem wat verdraait en wel met eerbied tot God spreekt als dat iemand op een oneerbiedig, vriendschappelijk toontje praat.
Anderzijds is het bidden alsof iemand met z'n collega, broer of vriend praat ook niet echt eerbiedig. Zo praten we geeneens tegen de koningin.
Laten we elkaar daar maar niet de maat in nemen. Al heb ik liever dat iemand zijn stem wat verdraait en wel met eerbied tot God spreekt als dat iemand op een oneerbiedig, vriendschappelijk toontje praat.
Een predikant bij ons zei eigenlijk hetzelfde..Auto schreef:Ik denk dat je daar erg voorzichtig moet zijn om het op deze wijze te kwalificeren. Het kan totaal anders zijn dan jij denkt.BJD schreef: Gemaakte vroomheid. Doe maar normaal..
Ik denk aan de gebeurtenis in een grote, sterk-rechtse gemeente. De ouderling begint het Schriftgedeelte met vele draaiingen des stems te lezen, zodat iemand zonder Bijbeltje voor zich het nog amper kan verstaan, tot hij na een paar verzen gelezen te hebben, er achter komt dat hij het verkeerde hoofdstuk las. En met normale stem las hij opeens het goede hoofdstuk...Ander schreef:Ik zou ook wat voorzichtig zijn om het bidden van een ander tot 'gemaakte vroomheid' te bombarderen. Er komt gewoonte, spanning of andere dingen bij kijken.
Ik denk, dat het in sommige kringen een soort traditie geworden is, om op een bepaalde manier te lezen. Men doet het, omdat de ouders thuis zo lazen, en omdat er in de kerk zo gelezen wordt. De vraag is natuurlijk, of dit een goede traditie is. Ik denk aan de woorden: "wijst blijde en verheugt u" die gelezen worden op een begrafenis-ondernemer-toon.
Tegelijk moeten we ook wel beseffen dat we Gods Woord lezen, en in het gebed tegen Hem spreken. Snel een stukje lezen past daar niet bij, net als even het Onze-Vader afraffelen voor het eten. De waarde van bovengenoemde traditie is m.i. wel, dat het dwingt om niet te snel te lezen en te spreken.
Het kan inderdaad eerbiedig bedoeld zijn. Maar zo hoeft het vervolgens niet over te komen.Auto schreef:Ik denk dat je daar erg voorzichtig moet zijn om het op deze wijze te kwalificeren. Het kan totaal anders zijn dan jij denkt.BJD schreef: Gemaakte vroomheid. Doe maar normaal..
Wonderlijke stemverdraaiingen is nergens nodig voor. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je bidt alsof je tot een willekeurig iemand spreekt. Je richt je gebed wel tot de almachtige God. Dat mag best in je stem hoorbaar zijn, in de zin van je woordkeuze, niet afraffelen etc.
Maar hou wel rekening met het feit dat iedereen uit zijn eigen waarneming en subjectiviteit denkt. Er wordt wel eens te vlug geoordeeld terwijl men de spreker/bidder niet eens kent.Mister schreef:Het kan inderdaad eerbiedig bedoeld zijn. Maar zo hoeft het vervolgens niet over te komen.Auto schreef:Ik denk dat je daar erg voorzichtig moet zijn om het op deze wijze te kwalificeren. Het kan totaal anders zijn dan jij denkt.BJD schreef: Gemaakte vroomheid. Doe maar normaal..
Wonderlijke stemverdraaiingen is nergens nodig voor. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je bidt alsof je tot een willekeurig iemand spreekt. Je richt je gebed wel tot de almachtige God. Dat mag best in je stem hoorbaar zijn, in de zin van je woordkeuze, niet afraffelen etc.
Daarnaast ben ik wel met je posting eens.
Daarentegen ben ik wel eens onprettig verbaasd hoe sommige mensen tegen en over de Heere praten ! Ook predikanten. Ik zet wel eens een kerkdienst aan, op radio 5, maar soms gaat deze weer snel uit. De naam van Jezus wordt soms zo vaak en te makkelijk uitgesproken.
Of het woord "heer", ik schrijf het bewust met kleine letter, want de heilige betekenis erachter, hoor ik ook niet altijd.

Of het woord "heer", ik schrijf het bewust met kleine letter, want de heilige betekenis erachter, hoor ik ook niet altijd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wat wij eerbied noemen vindt God misschien helemaal geen eerbied. Dan zou niet bidden misschien wel het beste zijn, want dan is er in ieder geval geen oneerbiedigheid.
Nu God mens is geworden kan Hij ook als mens benaderd worden.
Daar moeten we niet al te moeilijk over doen. Hoewel eerbied natuurlijk altijd goed is. Nu Hij in de hemel is heeft Hij ons de Geest gezonden, Die bidt mee.
Maar ds Clements had daar eens een goed voorbeeld van. Hij werd in Afrika nogal eens als referentie gebruikt door mensen daar. Ze hadden dan een brief geschreven en vroegen of hij een aanbeveling wilde bijvoegen. Het waren meest beduimelde papiertjes met een verhaal vol taalfouten en soms volledig onleesbare of onbegrijpelijke zinnnen. Hij nam dan een schoon bloknotevel en samen met de briefschrijver ging hij de betekenis van de zinnen en de bedoeling na. Zo ontstond een keurige, leesbare brief waar ds C dan zijn aanbeveling nog bijdeed.
Zo handelt de Geest met onze gebeden. Oneerbidig en vol fouten, maar Hij maakt dat de verzoeken rein bij Gods troon komen.
Nu God mens is geworden kan Hij ook als mens benaderd worden.
Daar moeten we niet al te moeilijk over doen. Hoewel eerbied natuurlijk altijd goed is. Nu Hij in de hemel is heeft Hij ons de Geest gezonden, Die bidt mee.
Maar ds Clements had daar eens een goed voorbeeld van. Hij werd in Afrika nogal eens als referentie gebruikt door mensen daar. Ze hadden dan een brief geschreven en vroegen of hij een aanbeveling wilde bijvoegen. Het waren meest beduimelde papiertjes met een verhaal vol taalfouten en soms volledig onleesbare of onbegrijpelijke zinnnen. Hij nam dan een schoon bloknotevel en samen met de briefschrijver ging hij de betekenis van de zinnen en de bedoeling na. Zo ontstond een keurige, leesbare brief waar ds C dan zijn aanbeveling nog bijdeed.
Zo handelt de Geest met onze gebeden. Oneerbidig en vol fouten, maar Hij maakt dat de verzoeken rein bij Gods troon komen.
Jij vindt dat oneerbiedig. De vraag is of dat zo bedoeld is. Zijn naam mag best veel genoemd worden. Dat men dat in bepaalde kringen niet gewend is wil nog niet zeggen dat het dus oneerbiedig is.Mara schreef:Daarentegen ben ik wel eens onprettig verbaasd hoe sommige mensen tegen en over de Heere praten ! Ook predikanten. Ik zet wel eens een kerkdienst aan, op radio 5, maar soms gaat deze weer snel uit. De naam van Jezus wordt soms zo vaak en te makkelijk uitgesproken.![]()
Dat vind ik ook. Ik vraag me af of mensen het doen om vroom over te komen ofzo. Het is geod om te kijken waar dit vandaan komt... en dan denk ik dat het vaak gewoon een traditie is die voor sommigen irritant is... die volgens mij ook totaal overbodig is. Maar dat is heel wat anders dan stellen dat iemand het doet om vroom over te komen. Daar moeten we mee oppassen.Auto schreef:Ik denk dat je daar erg voorzichtig moet zijn om het op deze wijze te kwalificeren. Het kan totaal anders zijn dan jij denkt.BJD schreef: Gemaakte vroomheid. Doe maar normaal..
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Welke meerwaarde heeft het om zangerig te gaan praten? Ik sluit mij aan bij BJD, het is gemaakte vroomheid.Auto schreef: Ik denk dat je daar erg voorzichtig moet zijn om het op deze wijze te kwalificeren. Het kan totaal anders zijn dan jij denkt.
Zangerig praten heeft geen meerwaarde, maar vooralsnog hoeven we dat niet meteen als 'gemaakte vroomheid' te betitelen.Rambam schreef:Welke meerwaarde heeft het om zangerig te gaan praten? Ik sluit mij aan bij BJD, het is gemaakte vroomheid.Auto schreef: Ik denk dat je daar erg voorzichtig moet zijn om het op deze wijze te kwalificeren. Het kan totaal anders zijn dan jij denkt.
In sommige families is dat nu eenmaal de gewoonte'traditie en weet men niet beter..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....