Dat snijdt zeer zeker hout. De Zoon is uit de Vader door een eeuwige generatie / geboorte, en de Geest gaat uit van de Vader en van of door de Zoon. Het zijn dus geen drie wezens of goden, maar Eén. Dat we dit met ons beperkte verstand niet begrijpen, staat niet in de weg dat het waar is, omdat de Schrift het ons leert.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 21:43Dit laatste is dus precies het onlogische van de triniteitsleer: omdat drie Wezens in een onderlinge relatie staan, is er geen reden om aan een driegodendom te denken. Dat snijdt toch geen hout?Valcke schreef: ↑Vandaag, 21:24 En toch geloof ik in één God: de Personen bestaan niet onafhankelijk van elkaar (overeenkomstig de Schrift), maar staan tot elkaar in een onderlinge relatie, zodat er ook geen enkele logische reden is om aan een driegodendom te denken, naast het feit dat de Schrift zeer duidelijk is dat er één God is en niet meer dan Één.
Jij zegt dat er drie verschillende wezens zijn, dat is jouw premisse, maar dat is juist wat de triniteitsleer niet (!) leert.
Ik heb je een hele reeks zaken genoemd die de Schrift leert, maar die bij jou volledig gemist worden.Inderdaad is er één God en niet meer dan Eén. Daarover zijn we het eens.
Dat Christus de zaligheid verworven heeft, staat ook voor mij buiten kijf.
Op de verdere vragen die je stelt, ga ik nu niet in. Het lijkt me dat ik er vooralsnog genoeg over gezegd heb.