Grote ergernissen

Wim Anker

Re: Grote ergernissen

Bericht door Wim Anker »

Henk J schreef: 05 jan 2026, 09:21
Wim Anker schreef: 05 jan 2026, 09:00 Tja, bij sneeuw gelden andere regels. Laten we het zo zeggen, sneeuw is het terrein voor sleeën en dan zijn fietsen en auto's te gast. Als je er zo mee omgaat scheelt het veel frustratie.
Ben benieuwd of dat ook nog geldt in de ochtendspits op de doorgaande weg. Maar kon een valpartij nog voorkomen dus liep goed af. Het is wel handig als mensen even kijken voor ze het fietspad op sleeën.
Volgens mij ligt er een advies niet de weg op te gaan......
Maar gelukkig liep het goed af. Het is inderdaad handig als fietsers die - tegen het advies in - toch de weg op te gaan goed opletten om geen ongelukken te veroorzaken.
Henk J

Bericht door Henk J »

Wim Anker schreef: 05 jan 2026, 09:30 Volgens mij ligt er een advies niet de weg op te gaan......
Maar gelukkig liep het goed af. Het is inderdaad handig als fietsers die - tegen het advies in - toch de weg op te gaan goed opletten om geen ongelukken te veroorzaken.
Gelderland is geel he, dus dan moet je alleen maar oppassen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Het weekend was sneeuwvrij hier. Nu ligt er inmiddels wel een paar centimeter. Prachtig. Ben geveld door de griep. Zit nu met een kleedje over mijn benen naar buiten te staren. Niet verkeerd. Trouwens geen grote ergernis. :)
merel

Bericht door merel »

Ad Anker schreef: 05 jan 2026, 09:36 Het weekend was sneeuwvrij hier. Nu ligt er inmiddels wel een paar centimeter. Prachtig. Ben geveld door de griep. Zit nu met een kleedje over mijn benen naar buiten te staren. Niet verkeerd. Trouwens geen grote ergernis. :)
Sneeuwvrij, echt? Hier ligt behoorlijk wat en valt er steeds meer. Echt genieten! Vanmiddag moet ik wel even de weg op en doe dan maar rustig aan. Beterschap trouwens!
refo

Bericht door refo »

Ik was zaterdag ook op Flakkee. Daar lag zowat niets. Terug naar huis om 21 uur zag het er gaandeweg weer witter uit. Bij Gouda een uur later een flinke sneeuwbui.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Geen grote ergernis, maar ik haak even aan op het onderwerp 'sneeuw'.
Ik kreeg een heel blij appje van een nichtje dat de middelbare school dicht is (Rotterdam). Daar moest ik toch wel even om glimlachen, omdat het intussen zo ver van me af staat: openbaar vervoer plat, scholen dicht en extreme chaos op de weg, en een extra lang Journaal.

Enne, beterschap, Ad!
parsifal

Bericht door parsifal »

Edelweiss schreef: 05 jan 2026, 13:49 Geen grote ergernis, maar ik haak even aan op het onderwerp 'sneeuw'.
Ik kreeg een heel blij appje van een nichtje dat de middelbare school dicht is (Rotterdam). Daar moest ik toch wel even om glimlachen, omdat het intussen zo ver van me af staat: openbaar vervoer plat, scholen dicht en extreme chaos op de weg, en een extra lang Journaal.

Enne, beterschap, Ad!
Zo bekend vanuit Zweden. Maar het maakt natuurlijk uit of je gewend bent aan de overlast en of bijvoorbeeld winterbanden verplicht zijn enz.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Philip

Bericht door Philip »

Er ligt hier 25 cm sneeuw, dan kun je simpelweg niet naar school fietsen. Ook in Schotland zijn veel scholen gesloten, terwijl ze daar toch echt wel wat gewend zijn.

En vanuit een bergdorpje in Zwitserland hoeven toch echt veel minder auto's over de weg dan rondom Utrecht. Er wordt altijd een beetje flauw over gedaan, maar als je hier in Nederland 18 miljoen Zwitsers zou neerzetten, zou de boel net zo goed helemaal vastlopen.
Henk J

Bericht door Henk J »

De combinatie iets dooien en dan weer vriezen maakt het ook verraderlijk. De dunne laagjes water vriezen dan zo aan tot een ijsbaan. Als het continue vriest dan heb je minder last.
parsifal

Bericht door parsifal »

Philip schreef: 05 jan 2026, 14:15 Er ligt hier 25 cm sneeuw, dan kun je simpelweg niet naar school fietsen. Ook in Schotland zijn veel scholen gesloten, terwijl ze daar toch echt wel wat gewend zijn.

En vanuit een bergdorpje in Zwitserland hoeven toch echt veel minder auto's over de weg dan rondom Utrecht. Er wordt altijd een beetje flauw over gedaan, maar als je hier in Nederland 18 miljoen Zwitsers zou neerzetten, zou de boel net zo goed helemaal vastlopen.
Maar in Stockholm loopt het 1 keer per winter vast en daar valt ook genoeg sneeuw. Dat is gewoon een drukke stad met miljoen mensen in de stad. Het is wel zo dat die stad sowieso op druk OV is ingericht en niet al te veel op fietsen en autos.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Philip

Bericht door Philip »

In Stockholm valt veel minder neerslag dan in Nederland. Wij hebben hier 46 mm neerslag gehad tot nu toe in januari, in Stockholm valt in de hele maand januari 37 mm. Daarom loopt het daar niet elke keer vast. Dat gebeurt niet bij 4 cm, wel bij 25 cm zoals nu hier.
merel

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 05 jan 2026, 13:49 Geen grote ergernis, maar ik haak even aan op het onderwerp 'sneeuw'.

Enne, beterschap, Ad!
Mijn kinderen hopen voor morgen ook op sneeuw en ijsvrij. Wij hebben nog niets van school gehoord.

Ik vind sneeuw trouwens geen grote ergernis, maar een grote vreugde. Echt genieten!
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zelf ben ik in een wit Oekraïne, maar zag leuke filmpjes van mijn kinderen die het paard voor de slee hadden geknoopt en over de weg sjeesde. Ben het met Wim Anker eens: bij sneeuw gelden er andere regels :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Philip schreef: 05 jan 2026, 14:15 Er ligt hier 25 cm sneeuw, dan kun je simpelweg niet naar school fietsen. Ook in Schotland zijn veel scholen gesloten, terwijl ze daar toch echt wel wat gewend zijn.

Grote hoeveelheden sneeuw slaan ook hier de grote steden, knooppunten, verkeersaders en spoorverbindingen niet over, maar ik denk dat je mijn bericht heel anders opvat dan ik 't bedoelde. Geeft verder niet.

@merel: ik hoop het ook voor ze. Ik ben ook echt dol op sneeuw.
@Maanenschijn: een one horse open sleigh, heerlijk!
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Verwarming van de school stuk. Kinderen blij.
Met sneeuw is er wat meer saamhorigheid/gezelligheid heb ik het idee. Net als bij schaatsen.
Leuk!
Plaats reactie