Ik begrijp Job niet.huisman schreef: ↑Gisteren, 12:09Maar wij begrijpen Job natuurlijk wel. Één van de moderne afgoden is het lijf. Alles wordt gedaan om het lichaam aantrekkelijker te maken. Lippen, billen en borsten worden vergroot enz. Neem aan dat wij dat nog wel afwijzen? Het verven van het haar, lippenstift, oogschaduw enz. werd in het verleden ook in breed christelijke kring afgewezen. Ook in mijn van oorsprong vrijgemaakte familie.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 12:00Wat dat betreft ben ik het met DDD eens.Job schreef: ↑31 okt 2025, 22:59Ik noemde wat voorbeelden van een levensstijl die niet onderdoet voor die van 'de wereld'. Het gaat me bij die verschillende opmerkingen om de hele levenshouding en levensopenbaring en de vraag in dat verband is waarom men haren verft.DDD schreef: ↑31 okt 2025, 22:24 Ja. Dat gaat zelfs zover dat dames met geverfd haar dan ineens buiten de boot vallen, als ik Job goed begrijp.
Ik moet eerlijk zeggen dan dat ik niet beter weet dan dat heel veel vrouwen hun haar verven en heel veel mannen gel in hun haar doen. Nooit bedacht dat dat niet zou deugen. Daar wil ik nog wel meer over horen.
Ik neem tenminste aan dat het niet om hardblauw of paars geverfde hoofden gaat.
Een paar gedachten van mij bij haren verven:
- Grijs worden is een teken van onze vergankelijkheid en straf op de zonde. Wil je er jong uit blijven zien en mag de vergankelijkheid niet gezien worden? Welke gedachtenwereld en gezindheid zit erachter? Leven we gericht op de eeuwigheid of op het leven hier? Dat zal van persoon tot persoon verschillen.
- Heeft God iemands haarkleur niet goed genoeg geschapen?
- Ik noemde de vergankelijkheid. Overigens spreekt de Bijbel ook over de kroon der grijsheid, het is in die zin beslist niet iets negatiefs.
Ik merk - ook in eerdere discussies - dat jij (Job) erg op de buitenkant gefocust bent om vervolgens zelf te gaan zitten oordelen welke gezindheid er achter zou kunnen zitten.
Dat lijkt me niet goed. Want waarom zou er achter geverfd haar een andere gezindheid zitten dan achter iemand die tweemaandelijks zijn haar in een kapsalon laat knippen? Zou God diens haarlengte ook niet goed genoeg geschapen hebben dan?
Dus we kunnen uitsluitend naar de buitenkant kijken en dat is niet goed maar de buitenkant niet mee laten doen in het christelijke leven is net zo verkeerd.
Juist door zo de focus op de buitenkant te leggen en van daaruit je oordeel te vellen, kom je op hetzelfde denklevel als die moderne afgoden.