Als je het niet met elkaar eens bent, vind je al snel dat de ander het niet begrijpt. Hoef je dus niet denigrerend over te doen.
Zullen we het verder maar weer over het onderwerp hebben?
Aanbod van Genade
Re: Aanbod van Genade
Ik denk dat jullie allebei het niet eens begrijpen.
Het is niet of of, maar en en. Zie de Verklaring van de Kleine Westminster Catechismus door de Erskines en James Fisher:Marco schreef: Ik denk dat er nog een kloof is. Niet alleen die tussen een verstandsgeloof en een door de Geest gewerkt gelooft, maar ook een kloof tussen een ervaringsgeloof en geloofservaring.
Een ervaringsgeloof steunt op de eigen ervaring/bevinding of meent dat het daarin te vinden is. Geloofservaring steunt op Woord en Geest en ervaart/bevindt dat die waar zijn, ook voor zichzelf.
Ervaringsgeloof zoekt het binnen zichzelf en kan daarin alleen onzekerheid vinden, want de ene dag ervaar je weer wat anders dan de andere dag. Want wanneer is het dan goed genoeg gesteld met ons hart? Nooit.
Vraag 8. Wat is het verschil tussen de zekerheid van het geloof en de zekerheid van het gevoel?
Antwoord: Het object van de zekerheid van het geloof is "Christus in de belofte", Jakobus 2:23; maar het object van de zekerheid van het gevoel is "Christus gevormd in de ziel", 2 Timoteüs 2:12; of, wat hetzelfde is, de zekerheid van het geloof is gebaseerd op het onfeilbare woord van God, die niet kan liegen; maar de zekerheid van het gevoel is gebaseerd op de huidige ervaring van de persoon van de openbaringen van de goddelijke liefde.
https://theologienet.nl/bestanden/erski ... hismus.pdf
Re: Aanbod van Genade
Sorry als mijn woordkeuze niet helemaal correct is geweest. Maar ik zie dat we echt langs elkaar heen praten. Op dezelfde manier als ik dat met DDD heb.
Als ik het heb over een 'openbaring' bedoel ik daar geen verzekering mee. Daarom hoort het ook helemaal niet in het 5e hoofdstuk van de DL thuis. Het gaat hier om de wijze van tot geloof komen. Dat gebeurt op een manier waarbij je ogen verlicht worden met een bovennatuurlijk licht, 2 Kor. 4:6. Dat is niet een visioen of zo, maar het betekent dat je ogen opengaan voor de boodschap van het Evangelie, zo dat je ziet dat Christus alles heeft voldaan! En daarom wordt het ook wel de openbaring van Christus aan de ziel genoemd.