Zwarte Piet of niet?

Reiziger

Re: Zwarte Piet of niet? (uit: Kleine ergernissen [3])

Bericht door Reiziger »

Curatorium schreef:
Marc_44 schreef:Je vindt het onderwerp een futiliteit. En je geeft aan dat je 0,0 liefde hebt voor Zwarte Piet. Dat zou het toch juist makkelijk maken om afstand te doen van Zwarte Piet? Laat deze fantasiefiguur los zou ik zeggen, zeker als je weet dat andere mensen er moeite mee hebben.
Of zit er toch ergens een reden waarom je krampachtig vasthoudt aan deze figuur?
Er zijn altijd mensen die ergens moeite mee hebben. We hoeven niet zo tolerant te worden dat we alles maar afschaffen waarover meningsverschillen zijn, zeker omdat de hedendaagse betekenis van zwarte piet niets met slavernij of racisme of wat dan ook te maken heeft.
Goedzo! Helemaal mee eens
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:Jouw opmerking is hetzelfde als zeggen dat we de Bijbel relevant proberen te maken door er allerlei zaken over onze eeuwige zaligheid bij te halen. Daar gaat het nou juist om!
Ik vermag het verband tussen mijn post en deze zin niet in te zien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

Luther schreef:Waar het mij om gaat, is dat massa's mensen op de been zijn te krijgen om Zwarte Piet minder zwart te krijgen, terwijl het diezelfde massa is die zich niet bekommerd om bijv. abortus.
Waarom zouden donkere mensen zich niet bekommeren om abortus? Veel donkere mensen zijn kerkelijk betrokken (bij bv Pinkstergemeenten, migrantenkerken, etc.) en hebben net zo veel moeite met abortus als wij. Steeds meer van hen stemmen daarnaast op de ChristenUnie juist omdat zaken als abortus binnen de seculiere partijen niet de juiste plaats krijgen. Deze donkere medemensen staan op dit gebied wellicht dichter bij ons dan menig blanke Nederlander die zo graag Sinterklaas met Zwarte Piet wil vieren.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marc_44 schreef:
Luther schreef:Waar het mij om gaat, is dat massa's mensen op de been zijn te krijgen om Zwarte Piet minder zwart te krijgen, terwijl het diezelfde massa is die zich niet bekommerd om bijv. abortus.
Waarom zouden donkere mensen zich niet bekommeren om abortus? Veel donkere mensen zijn kerkelijk betrokken (bij bv Pinkstergemeenten, migrantenkerken, etc.) en hebben net zo veel moeite met abortus als wij. Steeds meer van hen stemmen daarnaast op de ChristenUnie juist omdat zaken als abortus binnen de seculiere partijen niet de juiste plaats krijgen. Deze donkere medemensen staan op dit gebied wellicht dichter bij ons dan menig blanke Nederlander die zo graag Sinterklaas met Zwarte Piet wil vieren.
Met alle respect: de Zwarte-Piet-discussie is n.b. aangezwengeld door een VN-commissie....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Luther schreef:Met alle respect: de Zwarte-Piet-discussie is n.b. aangezwengeld door een VN-commissie....
De kwestie speelt al veel langer; zie bijvoorbeeld de sectie "Verzet tegen Zwarte Piet in de jaren 1960 en 1970" hier: http://www.dbnl.org/tekst/hovi002cult01 ... 1_0011.php.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ach, in Suriname en Curacao etc. viert men ook sinterklaas. En zelfs daar worden de pieten geschminkt.
-DIA- schreef:Gezwicht... Na de zoenen van Buys...
Dat was overigens gewoon een publiciteitsstunt en had niks te maken met protest/slavernij/racisme of iets dergelijks.
refo

Bericht door refo »

Curatorium schreef:Ach, in Suriname en Curacao etc. viert men ook sinterklaas. En zelfs daar worden de pieten geschminkt.
-DIA- schreef:Gezwicht... Na de zoenen van Buys...
Dat was overigens gewoon een publiciteitsstunt en had niks te maken met protest/slavernij/racisme of iets dergelijks.
Zeker wel.
Het woord neger in de naam negerzoenen werd gehekeld.
Van rechtszaken was geen sprake nog, maar dat was wel de reden.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Trouwens wel grappig om te zien dat er forummers zijn met een bevindelijke inslag, die hier zwarte piet verdedigen. En dat terwijl de gereformeerde gezindte nog maar een paar decennia terug principiële bezwaren hadden tov het roomsch-heidense Sinterklaas volksfeest!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Trouwens wel grappig om te zien dat er forummers zijn met een bevindelijke inslag, die hier zwarte piet verdedigen. En dat terwijl de gereformeerde gezindte nog maar een paar decennia terug principiële bezwaren hadden tov het roomsch-heidense Sinterklaas volksfeest!
Grappig hè!
Van mij mag het hele feest verdwijnen, maar ik stoor me enorm aan het feit dat hier wel mensen voor op de been komen, terwijl dat niet het geval is bij zaken die er echt toe doen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het verdwijnen van de 'roe' kon wel eens ernstiger zijn dan het verschieten van de gelaatskleur
van dhr. Z. Piet
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Wilhelm schreef:Trouwens wel grappig om te zien dat er forummers zijn met een bevindelijke inslag, die hier zwarte piet verdedigen. En dat terwijl de gereformeerde gezindte nog maar een paar decennia terug principiële bezwaren hadden tov het roomsch-heidense Sinterklaas volksfeest!
Nou, dat heeft altijd wel heel wat genuanceerder gelegen, hoor. Heel veel bevindelijke gereformeerden vieren al pakjesavond zolang dat in de rest van Nederland gebruikelijk is.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

refo schreef: Zeker wel.
Het woord neger in de naam negerzoenen werd gehekeld.
Van rechtszaken was geen sprake nog, maar dat was wel de reden.
Google maar even. Buijs wilde meer omzet maken en de naamsverandering zou voor veel publiciteit zorgen.
Mara

Bericht door Mara »

Afbeelding

bron: Trouw
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Desiree

Bericht door Desiree »

Luther schreef:
Grappig hè!
Van mij mag het hele feest verdwijnen, maar ik stoor me enorm aan het feit dat hier wel mensen voor op de been komen, terwijl dat niet het geval is bij zaken die er echt toe doen.
Oke joh.. krijg je geen cadeautje.. je weet niet wat je mist!!! :deg :soupir 8| :mad :oops :jongle
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm houdt van karikaturen.
1. Er zijn forummers met een bevindelijke inslag die zwarte piet verdedigen.
2. Een paar decennia terug had de gereformeerde gezindte principiële bezwaren t.o.v. het Sinterklaas volksfeest.
3. Wilhelm vindt dat grappig.

Een paar vragen, in de omgekeerde volgorde:
3. Waarom vind jij dat grappig?
2. Ik ken bepaalde groepen binnen de gezindte die principiële bezwaren hebben t.o.v. het Sinterklaasfeest terwijl dat altijd ook wel weer genuanceerd werd. En trouwens dat was wellicht een paar decennia terug zo (hoe oud ben je trouwens, of heb je hier cijfers van?) maar dat is nu nog steeds zo, volgens mij.
1. Wat zijn forummers met een bevindelijke inslag? Welke groep heb je op het oog? Hoor je zelf ook bij die groep, of juist niet?

Ik zie uit naar je antwoorden!
Plaats reactie