Pagina 6 van 14
Geplaatst: 16 aug 2005, 15:03
door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Onze predikant zegt dat er in de droefheid naar God zoveel zondaarsliefde in meekomt en dat het een andere droefheid is die wij kennen in deze wereld.
??
Is God dan bedroefd? Ik denk dat hij gewoon 'liefde' heeft gezegd.
Maar dan nog bestaat het gevaar dat een mens gaat rusten op een bepaalde droefheid, alleen omdat deze anders aanvoelt dan andere droefheden. Of omdat hij of zij nog nooit echt (natuurlijk) bedroefd is geweest.
Nu doe je net of je me niet begrijpt? offe....
Geplaatst: 16 aug 2005, 15:22
door refo
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Onze predikant zegt dat er in de droefheid naar God zoveel zondaarsliefde in meekomt en dat het een andere droefheid is die wij kennen in deze wereld.
??
Is God dan bedroefd? Ik denk dat hij gewoon 'liefde' heeft gezegd.
Maar dan nog bestaat het gevaar dat een mens gaat rusten op een bepaalde droefheid, alleen omdat deze anders aanvoelt dan andere droefheden. Of omdat hij of zij nog nooit echt (natuurlijk) bedroefd is geweest.
Nu doe je net of je me niet begrijpt? offe....
Ik kan natuurlijk doen alsof ik je begrijp, maar die zin bevat volgens mij een probleem. De droefheid naar God betekent een droefheid van de zondaar. Die moet zijn 'naar God', zoals God het wil, betekent dat. Als je dan tegelijk zegt dat er 'zondaarsliefde' in meekomt, dan zegt die dominee eigenlijk dat die zondaar van zichzelf houdt.
Ik wil natuurlijk met alle plezier ervan uitgaan dat het goed bedoeld is, maar op catechisatie is me altijd geleerd dat het op nauwkeurige formulering aankomt, omdat je anders snel goed bedoeld een dwaling kunt uitspreken.
Geplaatst: 16 aug 2005, 15:25
door Lizzy
Oke ik zal het goed formuleren.
De droefheid naar God over de zonde die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid en daarin blijkt de liefde van God en dat bedoel ik met zondaarsliefde.
Het wordt altijd zo afgeschaduwt alsof het iets verschikkelijks is en dat schrikt toch af?
Geplaatst: 16 aug 2005, 16:02
door Afgewezen
Onderstaand een citaat van prof. G. Wisse.
Dat een van nature hard en verhard hart, hetwelk vijandig en afkerig tegenover God staat, week is gemaakt, zachtmoedig is geworden, gebroken en vol heimwee naar God, begint te wenen, (…) is dat niet een klaar bewijs, dat de Heere een oog van genade op u laat rusten? Hier vinden we een eerste bewijs, dat de H. Geest iets met u voorheeft. Feitelijk kan men zeggen, bij zulke ware tranen naar God, ziehier het getuigenis niet slechts, dat ge genade zult ontvangen, maar feitelijk al, dat ge begenadigd zijt, begenadigd n.l. aan ’s Heeren zijde. Vandaar dat ieder, die zulke tranen mag wenen, er iets aangenaams, iets zaligs in smaakt.
Wie het verstaat, versta het…
Geplaatst: 16 aug 2005, 16:16
door memento
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Onderstaand een citaat van prof. G. Wisse.
Dat een van nature hard en verhard hart, hetwelk vijandig en afkerig tegenover God staat, week is gemaakt, zachtmoedig is geworden, gebroken en vol heimwee naar God, begint te wenen, (…) is dat niet een klaar bewijs, dat de Heere een oog van genade op u laat rusten? Hier vinden we een eerste bewijs, dat de H. Geest iets met u voorheeft. Feitelijk kan men zeggen, bij zulke ware tranen naar God, ziehier het getuigenis niet slechts, dat ge genade zult ontvangen, maar feitelijk al, dat ge begenadigd zijt, begenadigd n.l. aan ’s Heeren zijde. Vandaar dat ieder, die zulke tranen mag wenen, er iets aangenaams, iets zaligs in smaakt.
Wie het verstaat, versta het…
Helemaal mee eens
Geplaatst: 16 aug 2005, 16:22
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Onderstaand een citaat van prof. G. Wisse.
Dat een van nature hard en verhard hart, hetwelk vijandig en afkerig tegenover God staat, week is gemaakt, zachtmoedig is geworden, gebroken en vol heimwee naar God, begint te wenen, (…) is dat niet een klaar bewijs, dat de Heere een oog van genade op u laat rusten? Hier vinden we een eerste bewijs, dat de H. Geest iets met u voorheeft. Feitelijk kan men zeggen, bij zulke ware tranen naar God, ziehier het getuigenis niet slechts, dat ge genade zult ontvangen, maar feitelijk al, dat ge begenadigd zijt, begenadigd n.l. aan ’s Heeren zijde. Vandaar dat ieder, die zulke tranen mag wenen, er iets aangenaams, iets zaligs in smaakt.
Wie het verstaat, versta het…
Helemaal mee eens
Dat is voor Wisse een klaar bewijs, maar de betreffende zondaar kan het daar niet mee doen. Gevaarlijk hoor, om de liefde van God afhankelijk te maken van onze tranen en gemoedstoestanden.....
Het bewijs staat in Gods Woord. Gods Woorden: Alzo lief heeft God de wereld gehad, Mijn zoon, mijn dochter, geef mij je hart. Dat is een bewijs van Gods liefde en dat hjij Zijn Zoon gezonden heeft. Niet onze tranen... ben je mal.
Geplaatst: 16 aug 2005, 16:34
door Pim
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Onderstaand een citaat van prof. G. Wisse.
Dat een van nature hard en verhard hart, hetwelk vijandig en afkerig tegenover God staat, week is gemaakt, zachtmoedig is geworden, gebroken en vol heimwee naar God, begint te wenen, (…) is dat niet een klaar bewijs, dat de Heere een oog van genade op u laat rusten? Hier vinden we een eerste bewijs, dat de H. Geest iets met u voorheeft. Feitelijk kan men zeggen, bij zulke ware tranen naar God, ziehier het getuigenis niet slechts, dat ge genade zult ontvangen, maar feitelijk al, dat ge begenadigd zijt, begenadigd n.l. aan ’s Heeren zijde. Vandaar dat ieder, die zulke tranen mag wenen, er iets aangenaams, iets zaligs in smaakt.
Wie het verstaat, versta het…
Helemaal mee eens
Knappe man of vrouw die van zichzelf vindt dat hij of zij
ware tranen naar God weent.
De bekommerden die je dan op het oog hebt zetten zich daar toch weer buiten, dus ik zie eigenlijk niet zo in wat het heilzame van zo'n boodschap is.....
Geplaatst: 16 aug 2005, 16:39
door Ariene
Ik heb sowieso altijd moeite met uitdrukkingen als ware en echte
het zijn tranen naar God of niet.
Geplaatst: 16 aug 2005, 21:59
door Afgewezen
Dus de droefheid naar God is geen bespreekbaar item, omdat er te veel 'haken en ogen' aan zitten?
Geplaatst: 16 aug 2005, 22:05
door Pim
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Dus de droefheid naar God is geen bespreekbaar item, omdat er te veel 'haken en ogen' aan zitten?
Het is wel een bespreekbaar item, maar niet als onderdeel van de kenmerken- en standenprediking.
Geplaatst: 16 aug 2005, 22:06
door Gian
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Dus de droefheid naar God is geen bespreekbaar item, omdat er te veel 'haken en ogen' aan zitten?
Nee, dat ook niet.
Maar het gevaar is te gaan rusten bij dergelijke kenmerken.
De context is dus erg belangrijk bij dergelijke citaten.
Overigens kan dezelfde fout gemaakt worden bij de zaligsprekingen.
Geplaatst: 16 aug 2005, 22:07
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Dus de droefheid naar God is geen bespreekbaar item, omdat er te veel 'haken en ogen' aan zitten?
Dat is jouw conclusie, die ik nergens trek., Maar reageer eens op mijn tegenwerping...
Geplaatst: 16 aug 2005, 22:13
door ndonselaar
De droefheid naar God is onmisbaar. Zoals de droefheid naar de wereld de dood werkt, zo werkt de droefheid naar God de zaligheid.
Het is óf de wereld, óf God.
Wat is nu die droefheid naar God? Hedinger [Dächsel] verwoordt dat mooi:
De droefheid naar God heeft tot grond de kennis van het geloof van de goddelijke weldaden en de diepe gruwel van de zonde; de droefheid naar de wereld kent Gods barmhartigheid niet en sticht nieuwe wanhoop, ergere moedwil, omdat men toch verdoemd is en ten slotte zelfs verstokking.
Kennis van de goddelijke weldaden en de diepe gruwel van de zonde. Mooi hoe die mensen met twee woorden bleven spreken.
Geplaatst: 16 aug 2005, 22:17
door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De droefheid naar God is onmisbaar. Zoals de droefheid naar de wereld de dood werkt, zo werkt de droefheid naar God de zaligheid.
Het is óf de wereld, óf God.
Wat is nu die droefheid naar God? Hedinger [Dächsel] verwoordt dat mooi:
De droefheid naar God heeft tot grond de kennis van het geloof van de goddelijke weldaden en de diepe gruwel van de zonde; de droefheid naar de wereld kent Gods barmhartigheid niet en sticht nieuwe wanhoop, ergere moedwil, omdat men toch verdoemd is en ten slotte zelfs verstokking.
Kennis van de goddelijke weldaden en de diepe gruwel van de zonde. Mooi hoe die mensen met twee woorden bleven spreken.
Ik ben het hier mee eens, maar het citaat van Wisse vond ik eenzijdig en subjectief.
[Aangepast op 16/8/05 door Miscanthus]
Geplaatst: 16 aug 2005, 22:38
door Afgewezen
Natuurlijk is het citaat van prof. Wisse subjectief. Het gaat over de geloofsbeleving. En natuurlijk moet zo'n citaat niet een eigen leven gaan leiden. En natuurlijk moet dat geen onderdeel uit gaan maken van een kenmerken- en standenleer. Allemaal van die geïjkte tegenwerpingen.
Als het goed is, zorgt God er Zelf voor dat iemand geen rust vindt buiten Christus. Maar we moeten óók niet 'de dag der kleine dingen verachten'.