Nu doe je net of je me niet begrijpt? offe....Oorspronkelijk gepost door refo??Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Onze predikant zegt dat er in de droefheid naar God zoveel zondaarsliefde in meekomt en dat het een andere droefheid is die wij kennen in deze wereld.
Is God dan bedroefd? Ik denk dat hij gewoon 'liefde' heeft gezegd.
Maar dan nog bestaat het gevaar dat een mens gaat rusten op een bepaalde droefheid, alleen omdat deze anders aanvoelt dan andere droefheden. Of omdat hij of zij nog nooit echt (natuurlijk) bedroefd is geweest.
dr. Steenblok
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Ik kan natuurlijk doen alsof ik je begrijp, maar die zin bevat volgens mij een probleem. De droefheid naar God betekent een droefheid van de zondaar. Die moet zijn 'naar God', zoals God het wil, betekent dat. Als je dan tegelijk zegt dat er 'zondaarsliefde' in meekomt, dan zegt die dominee eigenlijk dat die zondaar van zichzelf houdt.Oorspronkelijk gepost door LizzyNu doe je net of je me niet begrijpt? offe....Oorspronkelijk gepost door refo??Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Onze predikant zegt dat er in de droefheid naar God zoveel zondaarsliefde in meekomt en dat het een andere droefheid is die wij kennen in deze wereld.
Is God dan bedroefd? Ik denk dat hij gewoon 'liefde' heeft gezegd.
Maar dan nog bestaat het gevaar dat een mens gaat rusten op een bepaalde droefheid, alleen omdat deze anders aanvoelt dan andere droefheden. Of omdat hij of zij nog nooit echt (natuurlijk) bedroefd is geweest.
Ik wil natuurlijk met alle plezier ervan uitgaan dat het goed bedoeld is, maar op catechisatie is me altijd geleerd dat het op nauwkeurige formulering aankomt, omdat je anders snel goed bedoeld een dwaling kunt uitspreken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oke ik zal het goed formuleren.
De droefheid naar God over de zonde die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid en daarin blijkt de liefde van God en dat bedoel ik met zondaarsliefde.
Het wordt altijd zo afgeschaduwt alsof het iets verschikkelijks is en dat schrikt toch af?
De droefheid naar God over de zonde die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid en daarin blijkt de liefde van God en dat bedoel ik met zondaarsliefde.
Het wordt altijd zo afgeschaduwt alsof het iets verschikkelijks is en dat schrikt toch af?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Onderstaand een citaat van prof. G. Wisse.
Wie het verstaat, versta het…Dat een van nature hard en verhard hart, hetwelk vijandig en afkerig tegenover God staat, week is gemaakt, zachtmoedig is geworden, gebroken en vol heimwee naar God, begint te wenen, (…) is dat niet een klaar bewijs, dat de Heere een oog van genade op u laat rusten? Hier vinden we een eerste bewijs, dat de H. Geest iets met u voorheeft. Feitelijk kan men zeggen, bij zulke ware tranen naar God, ziehier het getuigenis niet slechts, dat ge genade zult ontvangen, maar feitelijk al, dat ge begenadigd zijt, begenadigd n.l. aan ’s Heeren zijde. Vandaar dat ieder, die zulke tranen mag wenen, er iets aangenaams, iets zaligs in smaakt.
Helemaal mee eensOorspronkelijk gepost door Afgewezen
Onderstaand een citaat van prof. G. Wisse.Wie het verstaat, versta het…Dat een van nature hard en verhard hart, hetwelk vijandig en afkerig tegenover God staat, week is gemaakt, zachtmoedig is geworden, gebroken en vol heimwee naar God, begint te wenen, (…) is dat niet een klaar bewijs, dat de Heere een oog van genade op u laat rusten? Hier vinden we een eerste bewijs, dat de H. Geest iets met u voorheeft. Feitelijk kan men zeggen, bij zulke ware tranen naar God, ziehier het getuigenis niet slechts, dat ge genade zult ontvangen, maar feitelijk al, dat ge begenadigd zijt, begenadigd n.l. aan ’s Heeren zijde. Vandaar dat ieder, die zulke tranen mag wenen, er iets aangenaams, iets zaligs in smaakt.
- Miscanthus
Dat is voor Wisse een klaar bewijs, maar de betreffende zondaar kan het daar niet mee doen. Gevaarlijk hoor, om de liefde van God afhankelijk te maken van onze tranen en gemoedstoestanden.....Oorspronkelijk gepost door mementoHelemaal mee eensOorspronkelijk gepost door Afgewezen
Onderstaand een citaat van prof. G. Wisse.Wie het verstaat, versta het…Dat een van nature hard en verhard hart, hetwelk vijandig en afkerig tegenover God staat, week is gemaakt, zachtmoedig is geworden, gebroken en vol heimwee naar God, begint te wenen, (…) is dat niet een klaar bewijs, dat de Heere een oog van genade op u laat rusten? Hier vinden we een eerste bewijs, dat de H. Geest iets met u voorheeft. Feitelijk kan men zeggen, bij zulke ware tranen naar God, ziehier het getuigenis niet slechts, dat ge genade zult ontvangen, maar feitelijk al, dat ge begenadigd zijt, begenadigd n.l. aan ’s Heeren zijde. Vandaar dat ieder, die zulke tranen mag wenen, er iets aangenaams, iets zaligs in smaakt.
Het bewijs staat in Gods Woord. Gods Woorden: Alzo lief heeft God de wereld gehad, Mijn zoon, mijn dochter, geef mij je hart. Dat is een bewijs van Gods liefde en dat hjij Zijn Zoon gezonden heeft. Niet onze tranen... ben je mal.
Knappe man of vrouw die van zichzelf vindt dat hij of zij ware tranen naar God weent.Oorspronkelijk gepost door mementoHelemaal mee eensOorspronkelijk gepost door Afgewezen
De bekommerden die je dan op het oog hebt zetten zich daar toch weer buiten, dus ik zie eigenlijk niet zo in wat het heilzame van zo'n boodschap is.....
Nee, dat ook niet.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Dus de droefheid naar God is geen bespreekbaar item, omdat er te veel 'haken en ogen' aan zitten?
Maar het gevaar is te gaan rusten bij dergelijke kenmerken.
De context is dus erg belangrijk bij dergelijke citaten.
Overigens kan dezelfde fout gemaakt worden bij de zaligsprekingen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- Miscanthus
- ndonselaar
- Contacteer:
De droefheid naar God is onmisbaar. Zoals de droefheid naar de wereld de dood werkt, zo werkt de droefheid naar God de zaligheid.
Het is óf de wereld, óf God.
Wat is nu die droefheid naar God? Hedinger [Dächsel] verwoordt dat mooi:
De droefheid naar God heeft tot grond de kennis van het geloof van de goddelijke weldaden en de diepe gruwel van de zonde; de droefheid naar de wereld kent Gods barmhartigheid niet en sticht nieuwe wanhoop, ergere moedwil, omdat men toch verdoemd is en ten slotte zelfs verstokking.
Kennis van de goddelijke weldaden en de diepe gruwel van de zonde. Mooi hoe die mensen met twee woorden bleven spreken.
De droefheid naar God heeft tot grond de kennis van het geloof van de goddelijke weldaden en de diepe gruwel van de zonde; de droefheid naar de wereld kent Gods barmhartigheid niet en sticht nieuwe wanhoop, ergere moedwil, omdat men toch verdoemd is en ten slotte zelfs verstokking.
Kennis van de goddelijke weldaden en de diepe gruwel van de zonde. Mooi hoe die mensen met twee woorden bleven spreken.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- Miscanthus
Ik ben het hier mee eens, maar het citaat van Wisse vond ik eenzijdig en subjectief.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De droefheid naar God is onmisbaar. Zoals de droefheid naar de wereld de dood werkt, zo werkt de droefheid naar God de zaligheid.
[Aangepast op 16/8/05 door Miscanthus]
Natuurlijk is het citaat van prof. Wisse subjectief. Het gaat over de geloofsbeleving. En natuurlijk moet zo'n citaat niet een eigen leven gaan leiden. En natuurlijk moet dat geen onderdeel uit gaan maken van een kenmerken- en standenleer. Allemaal van die geïjkte tegenwerpingen.
Als het goed is, zorgt God er Zelf voor dat iemand geen rust vindt buiten Christus. Maar we moeten óók niet 'de dag der kleine dingen verachten'.
Als het goed is, zorgt God er Zelf voor dat iemand geen rust vindt buiten Christus. Maar we moeten óók niet 'de dag der kleine dingen verachten'.