Boodschap 'rechterflank' aan niet-christenen?

dennis

Re: Boodschap 'rechterflank' aan niet-christenen?

Bericht door dennis »

Marnix schreef:
dennis schreef:Mag je als onbekeerde evangeliseren? Ik zou dan graag willen weten: voel je de noodzaak.
Zie je iets (al is het nog maar weinig) van je ernst van het leven? Van dat van jezelf, maar ook van dat van de mensen om je heen?
Want als je dat gaat zien, dan houdt het theoretiseren op, en dan ga je zowel je naasten als jezelf zien als reizigers op weg naar de ondergang, tenzij de Heere het gaat verhoeden.

Dan ga je - al moet je bekennen zelf nog onbekeert te zijn - toch proberen om anderen te wijzen op het gevaar waarin ze verkeren als ze nog op de brede weg lopen.
En dat mag absoluut.
Natuurlijk begrijp ik reacties die aangeven dat een onbekeerde eigenlijk niet kan evangeliseren best. En ten diepste is het ook waar dat je een ander niet iets kunt laten zien dat je zelf niet hebt ontvangen. Maar waarschuwen en de weg wijzen is toch altijd goed...
En.. je zou met je onvermogen om uit je eigen beleving te spreken bij de Heere terecht moeten komen, om Hem om alles te vragen wat je zelf nog mist.
Als je zijn oproep om het evangelie te verspreiden wil volgen, moet je Hem zelf ook volgen. Het is niet verkeerd om anderen over Hem te vertellen, maar je moet je ook bekeren. Niet voor niets worden we in de Bijbel daar telkens weer toe opgeroepen: Bekeert u! En het antwoord is dan niet: Nee, dat kunnen we niet. Wel evangeliseren en je zelf niet bekeren is ongeloofwaardig. Kan een blinde een blinde geleiden? Zullen ze niet samen in een put vallen?
We moeten Hem allemaal volgen. En we moeten ons allemaal bekeren. Daar roept het Woord inderdaad toe op. Maar datzelfde Woord leert ons ook (heb jij dat ook geleerd?) dat we dat niet kunnen en ten diepste ook niet willen. En als je dat leert kom je in een spagaat. Als je je eigen onwaardigheid en zonde gaat zien dan wordt het een groot wonder dat er een Ander is, die je dwaze en zondige hart wel kan vernieuwen!
En als je naar Hem op zoek gaat, omdat je je zorgen bent gaan maken over je ziel, dan ga je je - echt - ook zorgen maken over de zielen van de mensen om je heen. Dat kan niet anders.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wat je zegt is helemaal waar. We moeten ons niet bekeren omdat wij dat kunnen maar omdat Hij ons wil bekeren en Hij ook daarvoor zijn Zoon gaf. Dan ga je je zorgen maken over jezelf en over anderen... en zoeken. Dat is Gods werk. Geloof je dat? Dat Hij in je aan het werk is en je daardoor, en alleen daardoor, je kan bekeren? Omdat Hij werkt, niet omdat jij het van nature zo graag wil? Dan ga je zoeken en de Bijbel leert dat wie zoekt, zal vinden. Geloof je dat?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
dennis

Bericht door dennis »

Zoals ik het heb geschreven heb ik het beleefd en beleef ik het (helaas te weinig) ook nu.
Maar we moeten steeds weer opnieuw liefde van de Heere krijgen om onze naaste lief te hebben en zijn behoud op het oog te krijgen.
Zelf zijn we ontzettend liefdeloos.
Uit jezelf kun je niets, ook zeker niet evangeliseren.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat klopt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:Wat je zegt is helemaal waar. We moeten ons niet bekeren omdat wij dat kunnen maar omdat Hij ons wil bekeren en Hij ook daarvoor zijn Zoon gaf. Dan ga je je zorgen maken over jezelf en over anderen... en zoeken. Dat is Gods werk. Geloof je dat? Dat Hij in je aan het werk is en je daardoor, en alleen daardoor, je kan bekeren? Omdat Hij werkt, niet omdat jij het van nature zo graag wil? Dan ga je zoeken en de Bijbel leert dat wie zoekt, zal vinden. Geloof je dat?

Wij kunnen ons wel bekeren. Er zijn genoeg voorbeelden op te noemen, maar wij kunnen ons niet wederbaren (dat kan God alleen).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt, mijn punt was dat we ons wel kunnen bekeren als God in ons werkt, we kunnen het niet uit onszelf. Daar ging ik op in. Het "we kunnen ons niet bekeren" is te kort door de bocht, wel kunnen ons wel bekeren en dat is Gods werk en louter genade.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Klopt, mijn punt was dat we ons wel kunnen bekeren als God in ons werkt, we kunnen het niet uit onszelf. Daar ging ik op in. Het "we kunnen ons niet bekeren" is te kort door de bocht, wel kunnen ons wel bekeren en dat is Gods werk en louter genade.
Dus als WIJ ons bekeren dan mogen we dat zien als Gods Werk? Maar dan hebben wij het toch gedaan? En hoe weet ik of dat ook echt Gods werk was? Want er zijn in de geschiedenis vele bekeringen geweest die uiteindelijk toch geen ware bekeringen waren. Door simpel te zeggen dat we dat moeten geloven is hier net iets te kort door de bocht, zeg ik dan op mijn beurt. Jij staat een conclusiegeloof voor, Marnix, en dat is een grote dwaling.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Klopt, mijn punt was dat we ons wel kunnen bekeren als God in ons werkt, we kunnen het niet uit onszelf. Daar ging ik op in. Het "we kunnen ons niet bekeren" is te kort door de bocht, wel kunnen ons wel bekeren en dat is Gods werk en louter genade.
Dus als WIJ ons bekeren dan mogen we dat zien als Gods Werk? Maar dan hebben wij het toch gedaan? En hoe weet ik of dat ook echt Gods werk was? Want er zijn in de geschiedenis vele bekeringen geweest die uiteindelijk toch geen ware bekeringen waren. Door simpel te zeggen dat we dat moeten geloven is hier net iets te kort door de bocht, zeg ik dan op mijn beurt. Jij staat een conclusiegeloof voor, Marnix, en dat is een grote dwaling.
Dat laatste moet je niet te hard zeggen. Heel veel mensen in wiens lijn dit forum wil staan hebben het over een conclusiegeloof, (nadere) reformatoren en puriteinen. Toch ben ook ik er in eerste instantie niet echt een voorstander van. Het geloof brengt de zekerheid zelf mee. Maar de eerste brief van Johannes geeft toch kenmerken waarvan ik denk dat men ze wel op zichzelf mag betrekken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat laatste moet je niet te hard zeggen. Heel veel mensen in wiens lijn dit forum wil staan hebben het over een conclusiegeloof, (nadere) reformatoren en puriteinen. Toch ben ook ik er in eerste instantie niet echt een voorstander van. Het geloof brengt de zekerheid zelf mee. Maar de eerste brief van Johannes geeft toch kenmerken waarvan ik denk dat men ze wel op zichzelf mag betrekken.

ZONDAG 53:

Vr. Wat verstaat gij onder een Conclusiegeloof?
Antw. In één somma: Ik geloof staat gelijk aan 'ik ben behouden?'

Vr. Maar wat is dan een geloof dat onvoorwaardelijk, buiten enige
twijfel, uit genade, in ware overtuiging en overbuiging onvoorwaardelijk
aan de zijde Gods mag vallen?
Antw. Huh? Euh.. nou ja die hebben geen conclusiegeloof...

Zo ongeveer??? :quoi
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marnix

Bericht door Marnix »

Nee, niet zo ongeveer. Het geloof is de zekerheid van wat we hopen en het bewijs van wat we niet zien. We mogen aan het geloof wel conclusies verbinden, dat doet de Bijbel ook. We mogen door het geloof weten dat we uit genade aan Gods zijde vallen.
Erasmiaan schreef:
Onzin. Bekering is Gods werk, maar doordat God werkt ook iets wat wij doen. Hoe kan anders in de Bijbel op zoveel plaatsen staan: En zij bekeerden zich? Er staat niet: En God bekeerde hen. Het is dus Gods werk als wij ons bekeren. We bekeren ons maar uit onszelf zouden we dat nooit doen. Volgens mij is dat volop Bijbels. Maar ik hoor graag van je wat er mist, waardoor het volgens jou te simpel is.

(overigens, conclusiegeloof is volgens mij geloof zonder bevinding en daar doel ik helemaal niet op als ik zeg dat we ons moeten bekeren en geloven)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Marnix schreef:Nee, niet zo ongeveer. Het geloof is de zekerheid van wat we hopen en het bewijs van wat we niet zien. We mogen aan het geloof wel conclusies verbinden, dat doet de Bijbel ook. We mogen door het geloof weten dat we uit genade aan Gods zijde vallen.
Erasmiaan schreef:
Onzin. Bekering is Gods werk, maar doordat God werkt ook iets wat wij doen. Hoe kan anders in de Bijbel op zoveel plaatsen staan: En zij bekeerden zich? Er staat niet: En God bekeerde hen. Het is dus Gods werk als wij ons bekeren. We bekeren ons maar uit onszelf zouden we dat nooit doen. Volgens mij is dat volop Bijbels. Maar ik hoor graag van je wat er mist, waardoor het volgens jou te simpel is.

(overigens, conclusiegeloof is volgens mij geloof zonder bevinding en daar doel ik helemaal niet op als ik zeg dat we ons moeten bekeren en geloven)
Mee eens Marnix: het is God die in ons werkt, beide het willen en het werken naar zijn welbehagen.
Dat is Gods werk, dat wij gaan willen wat God wil en gaan werken wat Hij werkt...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
refo

Bericht door refo »

Conclusiegeloof een grote dwaling? Je zult toch ergens uit moeten concluderen dat je gelooft.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Het ligt er maar net aan op basis waarván je de conclusie trekt.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 09 mar 2011, 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Vertel maar.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:Vertel maar.
HC zondag 32 geeft een duidelijke reden om een conclusie te trekken:
Vervolgens om zelf uit de vruchten zeker te zijn van ons geloof en om door onze godvrezende levenswandel ook onze naasten voor Christus te winnen.

Het gaat over een uitleg naar aanleiding van de vruchten der dankbaarheid. Zondag 24: Want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort

Waar geloof vereist volgens de HC ook een bepaald soort conclusie. Reden: Zekerheid. Doel: Naaste winnen voor Christus.
Concluderen uit: Leven overeenkomstig wat HC in stuk der dankbaarheid beschrijft. Uit liefde. Liefde is niet aan te praten en niet te concluderen aan de hand van rationele verbanden.

'Conclusiegeloof' is enkel op rationele verbanden vanuit het onderschrijven van bijbelse feiten 'geloof' concluderen. Dát is geen waar geloof. Daar ontbreekt de godvruchtige levenswandel, de liefde en de boetvaardigheid.
Over de vruchten van het ware geloof kun je dus ook wel conclusies trekken, maar dat is wat anders dan met het woord 'conclusiegeloof' veelal wordt bedoeld.
Ik meen dat Erasmiaan daar op doelt?
Plaats reactie