Luther schreef:Marnix schreef:Eten en drinken is noodzakelijk maar ik had het over genieten van lekker eten en drinken, wat een luxe is. Maar goed, ik ga morgen de wedstrijd kijken met een paar vrienden, Oranje aanmoedigen, biertje er bij. Volgens mij gebruik ik het dan goed?
Genieten van Gods gaven, om uiteindelijk bij Hem te eindigen: ja.
genieten van sport om uiteindelijk bij die fantastische sporters te eindigen: nee.
Tja, tegen zulk zwart-wit-denken valt moeilijk te redeneren

Maar het is niet van toepassing. Ik geniet van sport en ik eindig uiteindelijk niet bij die fantastische sporters.
Erasmiaan schreef:Is nou niet echt het voorbeeld van een wandel die in de hemelen is, heilig. Dus je legt de Bijbel helaas naast je neer en schroeit je eigen consciëntie toe.
Ik leg de Bijbel niet naast me neer, maar lees daarin niet jou uitleg (in mijn ogen dus een verdraaiing). In de Bijbel staat hoe je als christen moet leven en ik lees er niet dat dit in strijd is met een heilige levenswandel. Maar goed, we komen hier niet uit.
Zeker wel! Een waarschuwing om niet met de aardse maar met hemelse dingen bezig te zijn. En uiteraard heeft Paulus het dan niet over noodzakelijke dingen, die verricht en gedaan moeten worden. Maar daar valt voetbal niet onder, dat moet zelfs jij nog wel toe geven.
Ik had het ook niet over noodzakelijke dingen, ik had het over genieten van lekker eten en drinken en en niet van het noodzakelijke voedsel. Een lekker stuk vlees, een goed glas wijn, het is niet noodzakelijk. En voetbal inderdaad ook niet. Paulus zegt niet dat we niet mogen genieten van aardse dingen die niet noodzakelijk zijn.
En ik vind het buitengewoon onsportief dat je zegt dat ik bij mijn visie een Bijbeltekst zoek. Het is het meest gemakkelijk om voetbal gewoon te volgen, ook voor mij. Maar ik wil dat niet omdat de Bijbel mij een uitnemender weg toont. Dat mijn wandel in de hemel hoort te zijn, om niet de aardse dingen te zoeken en niet allerlei dingen te zoeken die op dat moment belangrijker zijn dan God (dat is wat mij betreft de hedendaagse definitie van afgod). En nogmaals, want daar kom je natuurlijk allang weer met je vergelijkinkjes: ik heb het dan niet over noodzakelijke dingen, zoals eten drinken, arbeid, familierelaties).
Jij hebt mijn vergelijking niet goed gelezen... dat ging niet over noodzakelijkheden. Het gaat dan ook niet over dingen die op dat moment belangrijker zijn dan God. Het gaat om Hem op 1 en dat je dan nog wel van bijzaken als ontspanning en lekker eten en drinen kan genieten. Maar telkens is er weer die karikatuur waar bij voorbaat al wordt uitgesloten dat voetbal een bijzaak kan zijn maar per definitie boven God komt te staan. En dat is helemaal niet aan de orde.