Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Groepscirkel

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Groepscirkel »

DDD schreef: Gisteren, 10:33 Pardon? Het punt is natuurlijk, dat over wat zonde is, van mening verschild wordt. En Rijnsburg ziet kennelijk het overtreden van de kerkorde op het punt vrouw en ambt als een groter zonde dan het geheel negeren van die kerkorde bij kerkscheuring.

Dat zegt vooral veel over een verkokerd blikveld, mijns inziens.
Dat de vrouw het kerkelijk regeerambt niet toekomt is niet omdat de kerk dat uitspreekt, maar omdat het een bijbelse uitspraak is. De vrouw komt het kerkelijk regeerambt niet toe vanwege het: Alzo zegt de HEERE.
DDD

Bericht door DDD »

Ja prima, maar de linkerflank zegt natuurlijk dat het geen zonde is, net zoals de hoedkwestie. Als men vond dat het zonde was, dan deed men het niet. Het is een exegetisch verschil, of als je het tot in het extreme doortrekt, een hermeneutisch verschil. Maar dan wel, zoals we net al zagen en zoals ik al maanden geleden betoogd heb, een hermeneutisch verschil binnen de gereformeerde traditie dat al minstens teruggaat tot de tijd van Voetius en Coccejus, en dat je ook terugvindt in de kanttekeningen.

Daarmee hoef je niet te pleiten voor de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente, maar het mag wel voorzichtig maken in de kwalificaties daarover.

Idem wat betreft kerkscheuring: ook als de synode niet heeft uitgesproken dat dat zonde is (ik denk trouwens dat dat wel is gebeurd, bij de vaststelling van de kerkorde, die niet voor niets kerkscheuring niet regelt, terwijl dat prima zou kunnen) dan kan het nog wel zonde zijn op grond van Gods openbaring.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

DDD schreef: 12 minuten geleden <> Het is een exegetisch verschil, of als je het tot in het extreme doortrekt, een hermeneutisch verschil. <>
De crux van je betoog zit hier. Het verschil ontstaat niet op basis van exegese, maar op basis van hermeneutiek. Dat is nu juist een belangrijke oorzaak van de kerkelijke impasse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het daar niet mee eens. Maar voor zover dat wel zo is, dan is dit een verschil in benadering dat al vanaf 1892 in de CGK zat, en trouwens ook al vanaf de Nadere Reformatie binnen de gereformeerde kerken.

En ik volg daarin de lijn van Coccejus, juist ook omdat de geschiedenis heeft geleerd dat op al die cruciale punten de 'Voetianen' vanzelf de 'Coccejanen' gingen volgen, maar dan 50 jaar later.

En wat dat betreft ben ik het qua willekeur helemaal met Tiberius eens. Ik geloof ook niet dat dit zozeer te maken heeft met die theologische verschillen van inzicht. Het is een typisch voorbeeld van de maatschappelijke polarisatie rondom gender. Niet voor niets gaat het zowel over homoseksualiteit als over de rol van de vrouw. Dit heeft met de theologische verschillen weinig te maken, al zullen zowel Bijbels Beraad M/V en de Rijnsburggroep daar anders over denken.

Ik denk dat ze gewoon onvoldoende zelfkennis hebben.
Plaats reactie