Refo:
Ik bedoel: men houdt elkaar voor dat Christus in een mens wonen kan. Of dat Christus aan de ziel geopenbaard moet worden. Of eenvoudig genoeg: niet rusten voor men Christus kent. De notie dat Christus niet meer op deze aarde is, maar nu 'slechts' door Zijn Geest en Woord werkt verdwijnt dan op de achtergrond. De ervaring wordt leidend en niet het Woord. de ervaring geeft zekerheid, terwijl de enige (enige!) zekerheid ligt in Gods Woord en beloften.
Huisman:
Het in Christus zijn is een erg Bijbelse notie zie b.v 2 Kor5:17.
Erasmiaan
Vermoedelijk laat refo het hierbij. Om over een paar weken, als de discussie daarom vraagt, weer dezelfde stelling te deponeren.
Refo hoeft hier eigenlijk niet op te reageren. 2 Korinthe 5:17 zegt dit:
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
Paulus schrijft niet dat Christus in een mens woont, maar dat een gelovige in Christus is. En dat is heel wat anders. Het laatste is de gelovige verbonden door het geloof in Christus. En dat is een voluit Bijbelse notie. Hier hoeft men niet te zijn op zichzelf, maar op Christus. Het heil extra nos.
Iemand een doper noemen vind ik anders dan doperse kenmerken constateren. En we moeten onder ogen zien dat er nogal wat 'doperse' invloeden te herkennen zijn in de gereformeerde gezindte. En die zijn niet zonder gevaar.