Beroepingswerk discussie [2]

Wandelende
Inactief

Re: Beroepingswerk discussie [2]

Bericht door Wandelende »

Moderamen schreef:
DDD schreef:Nou, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen. Dat je denkt dat je mag kiezen tussen de broeders Huisman en De Kok en dat je moet kiezen tussen de broeders Mouw en Verschuure.
Was dat laatste het tweetal te Capelle Middelwatering?
Jep, Kand. Mouw en ds. A. Verschuure.
Ze hadden daar de andere kandidaten er eerst ook bij.
(~)
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:
Moderamen schreef:
DDD schreef:Nou, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen. Dat je denkt dat je mag kiezen tussen de broeders Huisman en De Kok en dat je moet kiezen tussen de broeders Mouw en Verschuure.
Was dat laatste het tweetal te Capelle Middelwatering?
Jep, Kand. Mouw en ds. A. Verschuure.
Ze hadden daar de andere kandidaten er eerst ook bij.
Ze hadden een tweetal met Huisman en De Kok. Merkwaardig dat men dan met dit tweetal komt ter vervanging.
Laatst gewijzigd door JCRyle op 23 jun 2017, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Marion

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Marion schreef:
Wie weet joh komt de beroepen broeder wel!
Dingen kunnen wel eens wat krom gaan, terwijl God er een rechte slag mee slaat.
Nou, dat maakt de zaak beslist niet beter.
En als de Heere nu zend?? Dan acht Hij het kennelijk wel beter!
Wie weet...!
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Dat kan wel zo wezen Marion. Maar sommige predikanten en gemeenten passen niet bij elkaar. Dat is een gevolg van de zondeval, dat moeten we erkennen. Maar als je geen problemen wil in de gemeente, dan moet je ook geen broeder beroepen die niet in de lijn staat van je gemeente ( Lees goed: gemeente, niet kerkenraad). Al kan een predikant ook zeker veranderen gedurende zijn verblijf in de gemeente; ten goede of ten kwade.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Je moet de verantwoordelijkheid van een kerkenraad niet uitschakelen, @Marion. Of uitspelen tegen de Godsregering.
In zoverre ben ik het met @DDD eens dat het verstandig is om vóóraf de leden bij elkaar te roepen, zodat je niet meer op het laatste moment andere tweetallen moet gaan opstellen, omdat een kandidaat al een beroep heeft aangenomen. Dat is het meest zuivere.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

JCRyle schreef:Dat kan wel zo wezen Marion. Maar sommige predikanten en gemeenten passen niet bij elkaar. Dat is een gevolg van de zondeval, dat moeten we erkennen. Maar als je geen problemen wil in de gemeente, dan moet je ook geen broeder beroepen die niet in de lijn staat van je gemeente ( Lees goed: gemeente, niet kerkenraad). Al kan een predikant ook zeker veranderen gedurende zijn verblijf in de gemeente; ten goede of ten kwade.
Dat klopt Ryle,daarom schreef ik al eerder over het aanpassen,dan wel pas gemaakt worden,of in het laatste geval,zich verwijderen van de gemeente door een predikant.
Johannes van Dijk
Verbannen

eilander schreef:Je moet de verantwoordelijkheid van een kerkenraad niet uitschakelen, @Marion. Of uitspelen tegen de Godsregering.
In zoverre ben ik het met @DDD eens dat het verstandig is om vóóraf de leden bij elkaar te roepen, zodat je niet meer op het laatste moment andere tweetallen moet gaan opstellen, omdat een kandidaat al een beroep heeft aangenomen. Dat is het meest zuivere.
Het zal ook zeker een nadelige kant hebben,maar ik ben er voor dat uitsluitend de kerkenraad tweetallen stelt,en beroept.
Dat de gemeente slechts een adviserende functie heeft. Maar dat,hoe dan ook, de kerkenraad zelfstandig kiest en beroept.
CvdW

Bericht door CvdW »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Je moet de verantwoordelijkheid van een kerkenraad niet uitschakelen, @Marion. Of uitspelen tegen de Godsregering.
Het zal ook zeker een nadelige kant hebben,maar ik ben er voor dat uitsluitend de kerkenraad tweetallen stelt,en beroept.
Dat de gemeente slechts een adviserende functie heeft. Maar dat,hoe dan ook, de kerkenraad zelfstandig kiest en beroept.
Zo krijgt een kerkenraad veel macht. Is dat wenselijk? Binnen GG zie je dat ambtsdragers velen jaren in bankje zitten. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat hierin DKO wordt gevolgd.
Johannes van Dijk
Verbannen

CvdW schreef:
Zo krijgt een kerkenraad veel macht. Is dat wenselijk? Binnen GG zie je dat ambtsdragers velen jaren in bankje zitten. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat hierin DKO wordt gevolgd.
Ja dat klopt.Enerzijds heeft dat nadelen,maar ook voordelen.Zoals alles twee kanten heeft.Door het losser worden in veel gemeenten,en een hang naar vernieuwing en verandering,kon het wel eens zo zijn dat door de democratische regels,een kant gekozen word die verder afwijkt van oude normen en waarden. Je ken dat wel:We leven niet meer in de vorige eeuw. We moeten met onze tijd mee enz.Dus dan kan het zomaar gebeuren dat men door een grote meerderheid gekozen,een kant op gaat die totaal afwijkt van de leer der vaderen.Waar we bij alle veranderingen,nieuwe vertalingen en moderne inzichten, toch altijd moeten onthouden wat de profeet Maleachi schrijft in hoofdstuk 3:6 Want Ik de HEERE,word niet verandert;daarom zijt gij,o kinderen Jakobs, niet verteerd.Aan de andere kant kan een bepaalde machtspositie van een kerkenraad ook nadelige gevolgen hebben.Toch staat,dat een kerkenraad door de gemeente mitsgaders door God Zelf geroepen is,en als zodanig dient te handelen in biddend opzien voor het welzijn van de gemeente waarover ze gesteld zijn.
CvdW

Bericht door CvdW »

Hoe was dat in de tijd van de Heere Jezus? Hierbij denk ik aan de tempelreiniging.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

CvdW schreef:Hoe was dat in de tijd van de Heere Jezus? Hierbij denk ik aan de tempelreiniging.
In elk geval was er geen DKO die regelde dat ambtsdragers eens in de zo veel tijd op moeten stappen. :hum
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

MvD5 schreef:Beroepen door GG Ouddorp: ds G. Pater
bron: http://www.gergeminfo.nl
Tjonge,wat ben ik blij voor Ds.Pater.ik draag die man elke dag op m,n hart.Hij zou het best wel eens in de gunst des Heeren, aan mogen nemen.En al had ik hem graag hier,ik gun het de gemeente van Ouuddorp van harte! Hier in Middelharnis zijn altijd predikanten en kandidaten geweest.Ouddorp echter altijd zonder eigen herder en leraar.Ook is Ds.Pater zomers wel met regelmaat op Ouddorp.Mensen wat ben ik blij voor Ds.Pater en zijn gezin! We moeten deze omstandigheden waarin hij verkeerd,ook al heeft hij een volle agenda met preekbeurten,beslist niet onderschatten.Wat zou het groot zijn als hij naar dit eiland kwam.
Bericht maar even verplaatst.
DDD

Bericht door DDD »

Als God zegt dat Hij niet verandert, dan zegt hij dat Hij altijd trouw is. Niet dat Hij soms niet eens iets anders doet. Dat lijkt me heel duidelijk uit het boek Jona.

En verder vind ik inderdaad dat kerkenraden niet zomaar een tweetal moeten stellen, maar altijd rekening moeten houden met de mogelijkheid dat iemand het beroep ook aanneemt, ook als dat een bijzonder slecht idee is. Dan nog kun je natuurlijk verschillen van inzicht over de ernst van de kwestie.
Joostw

Bericht door Joostw »

eilander schreef:
Tjonge,wat ben ik blij voor Ds.Pater.ik draag die man elke dag op m,n hart.Hij zou het best wel eens in de gunst des Heeren, aan mogen nemen.En al had ik hem graag hier,ik gun het de gemeente van Ouuddorp van harte! Hier in Middelharnis zijn altijd predikanten en kandidaten geweest.Ouddorp echter altijd zonder eigen herder en leraar.Ook is Ds.Pater zomers wel met regelmaat op Ouddorp.Mensen wat ben ik blij voor Ds.Pater en zijn gezin! We moeten deze omstandigheden waarin hij verkeerd,ook al heeft hij een volle agenda met preekbeurten,beslist niet onderschatten.Wat zou het groot zijn als hij naar dit eiland kwam.
Ik hoop en bid ook dat hij en zijn gezin naar ons eiland mag komen. De familie ken ik persoonlijk heel goed en de laatste maanden hebben ze veel in Ouddorp gezeten. Een gemeente waar hij ook zou passen. Als het Ouddorp niet wordt, dan gun ik het Middelharnis ook hoor van Dijk! De nood op ons eiland qua predikantplaatsen is groot. Dominee Boeder haalde het afgelopen zondag diverse malen aan of de Heere nog aan ons eiland zou willen gedenken, waar toch ook veel van Zijn Kinderen gewoond hebben en nog steeds wonen, omdat er zoveel gemeenten zijn die vacant zijn en waar ook grote noden en zorgen zijn. Toch hopen en bidden op de vervulling van deze ledige kansels!
Johannes van Dijk
Verbannen

Joostw schreef:
eilander schreef:
Ik hoop en bid ook dat hij en zijn gezin naar ons eiland mag komen. De familie ken ik persoonlijk heel goed en de laatste maanden hebben ze veel in Ouddorp gezeten. Een gemeente waar hij ook zou passen. Als het Ouddorp niet wordt, dan gun ik het Middelharnis ook hoor van Dijk! De nood op ons eiland qua predikantplaatsen is groot. Dominee Boeder haalde het afgelopen zondag diverse malen aan of de Heere nog aan ons eiland zou willen gedenken, waar toch ook veel van Zijn Kinderen gewoond hebben en nog steeds wonen, omdat er zoveel gemeenten zijn die vacant zijn en waar ook grote noden en zorgen zijn. Toch hopen en bidden op de vervulling van deze ledige kansels!
Dus toch nóg een andere broeder onder dit volk? Groots hoor Joost.Bedankt voor je reactie.
Gesloten