Van wat ik hier in dit draad leest is het duidelijk geworden dat de probleem veel groter is dan alleen die onjuiste beslissingen. De onjuiste beslissingen zijn wel de katalysator.BSH schreef: ↑Gisteren, 12:091. Of je nu wel of niet de juridische voortzetting bent, was geen issue voor Paulus in de synagoge, voor Maarten Luther in de RKK, voor De Cock in de NHK, voor BSH in de CGK.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 09:58 De manier waarop er vanuit Rijnsburg wordt gereageerd op het interview met Vergunst past wat mij betreft wel in een patroon. Je kunt het er niet mee eens zijn en inhoudelijk reageren, maar dat is niet wat er gebeurt. Er wordt gezegd dat het vaag is of onduidelijk op een bijna denigrerende manier. Wat ik bedoel met dat patroon is dat ik vanuit Rijnsburg steeds meer de houding ervaar; wie niet voor mij is, is tegen mij. Bert Loonstra zet de reacties van Wijnand Zondag (in zijn notitie met De Hek), Ewoud de Jong (in De Wekker) en Dirk Vergunst (in het ND) heel beknopt op een rijtje. Dan zie je ook een patroon, maar wel van een andere orde. Ik hoop dat we in de CGK die geluiden serieus nemen. https://bertloonstra.nl/recent/drie-ref ... gk-de-weg/
2. De eenheid in Christus is iets totaal anders dan in één kerkverband zitten. Maar die kronkel heb ik al vaker benoemd.
3. Vertel even aan links (ivm laatste punt van Loonstra) dat zij het geheel in het oog moeten houden. Dus onjuiste beslissingen terugdraaien. Probleem opgelost.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Middenrefo
Punt 1: Jezelf in de lijn Paulus, Luther en de Cock zetten, dat is nogal wat. En het is nog maar de vraag of zij zich actief wilden afscheiden, of de bestaande kerk hervormen en er door anderen zijn 'uitgezet'.BSH schreef: ↑Gisteren, 12:091. Of je nu wel of niet de juridische voortzetting bent, was geen issue voor Paulus in de synagoge, voor Maarten Luther in de RKK, voor De Cock in de NHK, voor BSH in de CGK.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 09:58 De manier waarop er vanuit Rijnsburg wordt gereageerd op het interview met Vergunst past wat mij betreft wel in een patroon. Je kunt het er niet mee eens zijn en inhoudelijk reageren, maar dat is niet wat er gebeurt. Er wordt gezegd dat het vaag is of onduidelijk op een bijna denigrerende manier. Wat ik bedoel met dat patroon is dat ik vanuit Rijnsburg steeds meer de houding ervaar; wie niet voor mij is, is tegen mij. Bert Loonstra zet de reacties van Wijnand Zondag (in zijn notitie met De Hek), Ewoud de Jong (in De Wekker) en Dirk Vergunst (in het ND) heel beknopt op een rijtje. Dan zie je ook een patroon, maar wel van een andere orde. Ik hoop dat we in de CGK die geluiden serieus nemen. https://bertloonstra.nl/recent/drie-ref ... gk-de-weg/
2. De eenheid in Christus is iets totaal anders dan in één kerkverband zitten. Maar die kronkel heb ik al vaker benoemd.
3. Vertel even aan links (ivm laatste punt van Loonstra) dat zij het geheel in het oog moeten houden. Dus onjuiste beslissingen terugdraaien. Probleem opgelost.
Punt 2: Als je in één kerkverband niet de eenheid in Christus ervaart dan is er wel iets mis.
Punt 3: Het gaat juist om de vraag of het een onjuiste beslissing is. Maar los daarvan: je gelooft toch zeker zelf niet dat als die beslissing wordt teruggedraaid de problemen zijn opgelost?
Een stroman, een drogreden en framing in één. Mijn complimenten ;-)BSH schreef: ↑Gisteren, 12:46 Ik zie ook een patroon. Laat ik die ook even tekenen.
Je zag hem ook bij het CDA, toen het ging om embryokweek. Twee stappen moet je zetten om zo'n fundamentele wissel in te zetten.
1.Maak het diffuus. Zeg dat het allemaal niet zo zwart-wit is.
2. Diskwalificeer je oude bondgenoten. Zij denken ten onrechte dat het eenvoudig is. Blijven te gemakkelijk bij een oud standpunt.
En exact die twee stappen zie je in deze discussie ook:
1. De Bijbel is niet zo duidelijk over man-vrouw. Dat is echt veel diffuser dan de simpele mensen denken.
2. De rechterflank is echt op een verkeerde weg. Het zijn ten diepste scheurmakers.
Het is toch een overbekend verschijnsel, everywhere, dat er voor het eigen gelijk wordt geshopt in wat toonaangevende mensen zeggen, net naar gelang het ons wel of net niet uitkomt. Een verschijnsel dat al zo oud is als de weg naar Rome. Elke ketter zijn letter, elke criticus zijn eigen opiniemaker. Zo hesen kritische gergemmers deze rechter een paar jaar geleden nog op het schild omdat hij in een interview benoemde dat de GG geen volwassen gesprekscultuur kennen. Dat kwam hen dan weer goed uit. Zo gaat dat nu eenmaal. Het is wel een beetje vermoeiend, dat wel. Het is een op het schild hijsen vanwege de ene uitspraak en iemand er met evenveel gemak weer vanaf laten tuimelen vanwege een volgende uitspraak.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 09:58 De manier waarop er vanuit Rijnsburg wordt gereageerd op het interview met Vergunst past wat mij betreft wel in een patroon. Je kunt het er niet mee eens zijn en inhoudelijk reageren, maar dat is niet wat er gebeurt. Er wordt gezegd dat het vaag is of onduidelijk op een bijna denigrerende manier. Wat ik bedoel met dat patroon is dat ik vanuit Rijnsburg steeds meer de houding ervaar; wie niet voor mij is, is tegen mij. Bert Loonstra zet de reacties van Wijnand Zondag (in zijn notitie met De Hek), Ewoud de Jong (in De Wekker) en Dirk Vergunst (in het ND) heel beknopt op een rijtje. Dan zie je ook een patroon, maar wel van een andere orde. Ik hoop dat we in de CGK die geluiden serieus nemen. https://bertloonstra.nl/recent/drie-ref ... gk-de-weg/