Belijdenis doen

GJdeBruijn

Re: Belijdenis doen

Bericht door GJdeBruijn »

Fjodor schreef:Is boetvaardigheid dan wat anders dan ellendekennis? Want als dat niet zo is dan gaat Calvijn hier wel heel erg in tegen geluiden die we heel vaak horen dat de ellendekennis aan het geloof vóóraf gaat.
Er is wettische ellendekennis en er is evangelische ellendekennis.
Boetvaardigheid is de evangelische ellendekennis.
De woorden ellendekennis en boetvaardigheid worden ook door elkaar heengebruikt. Het is maar net wat je eronder verstaat. Theologisch is het te onderscheiden. In de praktijk is het moeilijk te onderscheiden. Zie ook topic over ongeloof, wat hier in wezen ook over gaat.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

GJdeBruijn schreef:Geloof en boetvaardigheid kunnen inderdaad niet los worden gezien. Juist dat gegeven maakt het voor een boetvaardige tot troost te weten dat hun geloof niet ligt in het onderkennen van eigen geloof als zodanig, maar in de wetenschap dat de Heere een boetvaardige zondaar nooit zal wegsturen. Dat geeft moed. En daarom stel ik dat zo iemand belijdenis hoort te doen en gebruik mag maken van de sacramenten tot versterking van het geloof zodat ze daar ook zekerheid van het gevoel mee zouden krijgen. Lees bijv. De Godvruchtige Avondmaalganger van Petrus Immens maar eens na als het gaat over zekerheid. Aanrader in dit verband.
Ik ben het met je eens, als diegene dan maar wel een klein beetje iets kan vertellen over zijn komen tot Christus en kan zeggen: 'Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik U lief heb ( een met eigen woorden).

Zonder gelovig zien op Hem, van verre of dichtbij, zou ik belijdenis doen niet aanraden.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:Is boetvaardigheid dan wat anders dan ellendekennis? Want als dat niet zo is dan gaat Calvijn hier wel heel erg in tegen geluiden die we heel vaak horen dat de ellendekennis aan het geloof vóóraf gaat.
Welke geluiden bedoel je precies?
Er worden zoveel winden van allerlei leer gelaten op godsdienstig gebied.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

vogeltje schreef:Zonder gelovig zien op Hem, van verre of dichtbij, zou ik belijdenis doen niet aanraden.
Mee eens!
vogeltje

Bericht door vogeltje »

GJdeBruijn schreef:
vogeltje schreef:Zonder gelovig zien op Hem, van verre of dichtbij, zou ik belijdenis doen niet aanraden.
Mee eens!
Ik helemaal blij :)
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

vogeltje schreef:
GJdeBruijn schreef:
vogeltje schreef: :tilt Wil eigenlijk nog wel reactie van GJdeBruijn.
Wat mij opvalt is dat jij vooral de prediking zelf noemt. Dat lijkt me op zichzelf genomen niet bezwaarlijk, maar daarmee praten we toch langs elkaar heen. Mijn betoog was vooral gericht op de vrucht op die prediking. En daarin komt hoe dan ook verschil openbaar. Niet alle hoorders dragen gelijke vruchten op de prediking. Waar mijn schrijven vooral op doelt is de weg waarin het geloof wordt 'gewrocht' om het eens met een bijbels woord te omschrijven. Geloof is geen zaak van een verstandelijke overtuiging waarop op één moment van ongeloof een zeker geloof in eigen beleving ontstaat. Geloven is eerder een weg van afbraak en strijd dat in eigen beleving het ongeloof doet erkennen en wat vaak tot smart is.
Het eerste geloof gelooft zeker in Christus, bewust! En ook het kleinste geloof moet het zeer zeker van Hem hebben. Maar gelijktijdig is het: Ik ben de grootste der zondaren. Ik ben schuldig aan Christus' dood. Ik sta schuldig tegen over God en heb met Adam gezondigd. Ik ben zonde. Deze 'gestalte' is ook te zien bij de moordenaar aan het kruis. Deze mocht evenwel horen: 'heden zult gij met Mij in het paradijs zijn'.
Kortom: Mijn mening is dat de aard van het geloof niet als eerste een reactie oplevert van: 'Nu geloof ik, dus ik doe belijdenis (waar de baptist dan voor de doop kiest)' maar: 'Geef mij Jezus of ik sterf!'.
Ik houd niet van systematiseren, maar het geloof is wel te karakteriseren. Met alle reformatoren en oude kerkvaders durf ik dan te stellen dat geloof in de weg van berouw wordt gevormd. Vanuit een boetvaardige gestalte wordt geloof opgebouwd. In die gestalte heeft Christus waarde. De Heilige Geest verheerlijkt Christus, zoals de Bijbel dat leert.
Ik zeg hiermee dus dat in deze gestalte op Christus gebouwd wordt, omdat er geen andere weg meer overblijft voor een boetvaardige zondaar.
Calvijn heeft dit heel uitvoerig zo geleerd in een hoofdstuk over de boetvaardigheid, dat hij direct verbindt met de rechtvaardiging door het geloof.

Om de link te leggen naar ons topic: Het doen van belijdenis is het uitspreken van eigen schuld en strafwaardigheid én het achternagaan van Christus: 'Zone Davids, ontferm U mijner'.
Dit ís geloof, ondanks dat zo iemand het moeilijk zo voor zichzelf kan benoemen. Zo las ik het afgelopen weekend bij Ralph Erskine! Zulke mensen mogen belijdenis doen. Niet van hun geloof, maar van hun Christus. En daarmee dus van het geloof.
Ik ben het helemaal met je eens als je zou stellen dat het een grote vergissing is om te denken dat het geloof een gemakkelijk zaak is. Niemand zal het Woord kunnen geloven, voordat de Geest de mens door Zijn verlichting overtuigd. Berouw/boetvaardigheid zijn nauw met elkaar verbonden. Ware boetvaardigheid komt voort uit de liefde tot God, en dit kan niet zonder geloof. Ik vind daarom psalm 130 hier mooi bij passen.
Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE.
Heere, hoor naar mijn stem; laat Uwe oren opmerkende zijn op de stem mijner smeekingen.
Zo Gij, HEERE, de ongerechtheden gadeslaat, Heere, wie zal bestaan?
Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.

Geloof en boetvaardigheid zijn wel twee verschillende zaken. Toch kan de ware boetvaardigheid niet bestaan zonder het geloof. Ze moeten wel onderscheiden worden. Onder boetvaardigheid wordt de hele bekering tot God begrepen. De boetvaardigheid is een ware bekering van ons leven tot God die voorkomt uit een oprechte, ernstige vreze Gods en die bestaat in de doding van ons vlees en de oude mens en in levenmaking des geestes. Dat was ook het doel van de prediking van de profeten en de apostelen toen zij tot boetvaardigheid vermaanden.

Overtuiging van zonde, zaligmakend geloof en boetvaardigheid zijn geen stadia in maar kenmerken van de bekering.

Calvijn rekent trouwens de zondekennis en boete en niet tot het geloof. Dat komt door het sterkte christocentrische karakter van zijn geloofsbegrip.
Calvijn rekent de zondekennis tot het geloof. Hij stelt dat de zondekennis het 'begin' is van het geloof. Hij spreekt dan van een 'aanvankelijk geloof'.
Ellendekennis is volgens hem geen stadium dat buiten en vóór het geloof vereist is en totstandkomt, maar is er veeleer de constante vrucht en metgezel van.

Uit: "De drie stukken in de theologie van Luther, Calvijn en Kohlbrugge.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johannes 3:16 schreef:Calvijn rekent de zondekennis tot het geloof. Hij stelt dat de zondekennis het 'begin' is van het geloof. Hij spreekt dan van een 'aanvankelijk geloof'.
Ellendekennis is volgens hem geen stadium dat buiten en vóór het geloof vereist is en totstandkomt, maar is er veeleer de constante vrucht en metgezel van.
Klopt. Dat is ook zoals de Heidelberger Catechismus het op grond van de Bijbel verwoordt.
Maar dat wordt tegenwoordig wel van vele zijden aangevallen, ook door hen die zich zo graag op Calvijn beroepen.
Joannah

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:
Johannes 3:16 schreef:Calvijn rekent de zondekennis tot het geloof. Hij stelt dat de zondekennis het 'begin' is van het geloof. Hij spreekt dan van een 'aanvankelijk geloof'.
Klopt. Dat is ook zoals de Heidelberger Catechismus het op grond van de Bijbel verwoordt.
Maar dat wordt tegenwoordig wel van vele zijden aangevallen, ook door hen die zich zo graag op Calvijn beroepen.
Als Calvijn alles uit de Schrift heeft, hoe kan hij er dan op aangevallen worden?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Tiberius schreef:
Ik denk dat het allemaal heel dicht bij elkaar ligt. Calvijn rekent de zondekennis tot de boete en niet tot het geloof. Calvijn verdeelt de boetvaardigheid in twee stukken: de doding of verbrijzeling en de levendmaking.

De doding ziet hij als het verdriet en de angst van de ziel, die voorkomt uit de kennis van de zonde. Ook het gevoel van Gods oordeel over je leven. De erkenning van van het ellendig en verloren zijn.
De levendmaking ziet hij als de vertroosting, die uit het geloof geboren wordt, wanneer je door het bewustzijn van je zonden door de vrees van God verslagen bent, later ziende op de barmhartigheid, genade en zaligheid, die door Christus is, zich opricht, herademt en als het ware uit de dood tot het leven weerkeert. ( Institutie 111, 3.)

Calvijn zegt dat het samenvatten van het geloof onder de boetvaardigheid, strijdt met wat Paulus zegt in de Handelingen, namelijk dat hij de Joden en heidenen betuigd heeft boetvaardigheid tot God en geloof in Jezus Christus.
Boetvaardigheid kan niet bestaan zonder geloof. Ze kunnen niet gescheiden worden maar zijn wel degelijk onderscheiden.

Calvijn zegt dit: ...
zo willen ook de boetvaardigheid en het geloof, ofschoon ze door een voortdurende band onderling samenhangen, toch meer samengevoegd dan met elkander vermengd worden
freek

Bericht door freek »

Joannah schreef:
Tiberius schreef:
Als Calvijn alles uit de Schrift heeft, hoe kan hij er dan op aangevallen worden?
Ben je nu echt zo naief?
huisman

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
Tiberius schreef:
Je voelt je zeker wel verwant met Calvijn..jij hebt toch ook alles uit de Schrift en wordt toch op dit forum aangevallen. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gian

Bericht door Gian »

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hij zegt het in mooiere woorden, maar dat heb ik hier al de hele tijd zitten zeggen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Pas hoorde ik van iemand die wilden gaan samenwonen met een ongelovige geweigerd werd voor belijdeniscatechisatie. Persoonlijk vond ik dat terecht, maar familieleden van desbetreffende persoon waren erg verontwaardigd.
Wat zijn eigenlijk de "voorwaarden" om belijdeniscatechisatie te volgen? Ik heb ook iemand gekend die alleen de catechisatie volgde, maar geen belijdenis wilde doen, omdat hij toch de belofte die hij dan zou moeten doen niet wilde en kon houden. Hoe moet je daar mee omgaan?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:Pas hoorde ik van iemand die wilden gaan samenwonen met een ongelovige geweigerd werd voor belijdeniscatechisatie. Persoonlijk vond ik dat terecht, maar familieleden van desbetreffende persoon waren erg verontwaardigd.
Wat zijn eigenlijk de "voorwaarden" om belijdeniscatechisatie te volgen? Ik heb ook iemand gekend die alleen de catechisatie volgde, maar geen belijdenis wilde doen, omdat hij toch de belofte die hij dan zou moeten doen niet wilde en kon houden. Hoe moet je daar mee omgaan?
Ik zou zeggen dat men nooit iemand de catechesatie zou moeten weigeren. Wie weet werkt de Heere het onderwijs zodat ze tot inkeer komen?

We moeten het Woord altijd vrijelijk uitdragen, ook in de catechesatie.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie