Tiberius schreef:Johannes 3:16 schreef:Calvijn rekent de zondekennis tot het geloof. Hij stelt dat de zondekennis het 'begin' is van het geloof. Hij spreekt dan van een 'aanvankelijk geloof'.
Ellendekennis is volgens hem geen stadium dat buiten en vóór het geloof vereist is en totstandkomt, maar is er veeleer de constante vrucht en metgezel van.
Klopt. Dat is ook zoals de Heidelberger Catechismus het op grond van de Bijbel verwoordt.
Maar dat wordt tegenwoordig wel van vele zijden aangevallen, ook door hen die zich zo graag op Calvijn beroepen.
Ik denk dat het allemaal heel dicht bij elkaar ligt. Calvijn rekent de zondekennis tot
de boete en niet tot
het geloof. Calvijn verdeelt de boetvaardigheid in twee stukken: de doding of verbrijzeling en de levendmaking.
De doding ziet hij als het verdriet en de angst van de ziel, die voorkomt uit de kennis van de zonde. Ook het gevoel van Gods oordeel over je leven. De erkenning van van het ellendig en verloren zijn.
De levendmaking ziet hij als de vertroosting, die uit het geloof geboren wordt, wanneer je door het bewustzijn van je zonden door de vrees van God verslagen bent, later ziende op de barmhartigheid, genade en zaligheid, die door Christus is, zich opricht, herademt en als het ware uit de dood tot het leven weerkeert. ( Institutie 111, 3.)
Calvijn zegt dat het samenvatten van het geloof onder de boetvaardigheid, strijdt met wat Paulus zegt in de Handelingen, namelijk dat hij de Joden en heidenen betuigd heeft boetvaardigheid tot God en geloof in Jezus Christus.
Boetvaardigheid kan niet bestaan zonder geloof. Ze kunnen niet gescheiden worden maar zijn wel degelijk onderscheiden.
Calvijn zegt dit: ...
zo willen ook de boetvaardigheid en het geloof, ofschoon ze door een voortdurende band onderling samenhangen, toch meer samengevoegd dan met elkander vermengd worden