Oranjegekte

Mister
Administrator

Re: Oranjegekte

Bericht door Mister »

ChristenConservatief schreef:
tukkertje schreef:Op naar de halve finale.
:paladin

Zijn we hier nou Nederlanders of niet ? Ik kan begrijpen da je voetbal werelds vindt, maar als je het jammer vindt dat je eigen land wint, is er iets mis met je gehalte vaderlandsliefde. Of Nederland nu met tennis, paardrijden, knikkeren, jeu de boules of voetbal wint, het is en blijft toch de status van je eigen land in een bepaalde sport ? Als die hoog is, wat voor sport het ook is, omdat je Nederlander bent en omdat het team van jouw land wint is dat gewoon leuk. Toch ?
Absolute onzin om vaderlandsliefde op één lijn te zetten met een oranjegevoel. Dat is net zulke kolder als mensen die denken dat met de PVV alles beter wordt.
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:Absolute onzin om vaderlandsliefde op één lijn te zetten met een oranjegevoel.
Ik hoop dat het niet waar is. 't Zou bedroevend met de gemiddelde intelligentie van onze mede-vaderlanders gesteld zijn, als dit waar zou zijn...
Auto

Bericht door Auto »

Het topic wordt weer open gezet, zodat er op een normale manier gesproken kan worden. Bij de eerste beste provocatie gaat dit topic dicht en zal er eventueel een ban volgen!

Laat elkaar in zijn of haar waarde.
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:
Ander schreef:@Wilhelm, nu ben je weer blij? ;)
Ik begrijp je wel, maar ik vind het echt jammer. Alleen al wanneer je ziet hoeveel er uit onze kring achter die voetbal aandraven. En 't klopt, ik heb ook wel eens genoten van een wk, maar nu vind ik het vreselijk. 'k Las net het opiniestuk in het RD van ds. Visscher en dan ben ik wel een beetje somber. We moeten echt met andere dingen bezig zijn.
Eens, want al dat nationalistische gevoel moeten we stellen in het licht van de eer van God.
Maar ik gaf alleen aan dat ik voor mezelf niet boven anderen kan en mag gaan staan. Het leeft ook in mijn hart.

En het stuk van Ds Visscher tja, somber hoef je er niet van te worden. Ik moest denken aan het onderwerp waar Ds v Eckeveld in de Saambinder een aantal artikelen over gaat schrijven : De wederkomst. Want dit zijn de naderende voetstappen van de Grote Koning. Hij komt om de aarde te richten. Misschien vanavond al. Als dat ons uitzien is dan komen de gebeurtenissen in deze wereld, hoe somber ze soms ook lijken, in een ander perspectief te staan.
Nee, we moeten maar niet boven anderen gaan staan. W.b. dat perspectief: dat klopt wat je zegt, maar als ik zie op mijn kinderen dan ben ik wel eens bang voor de toekomst. Wat gaan ze nog meemaken.
Mara

Bericht door Mara »

Ja Ander, dat vervult mij ook wel eens met grote zorg.
Het is nu al soms zo erg, de haat van de wereld tegen de kerk, zie ds Kempeneers.
Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten.
De TdF is nog wel te ontlopen, ga niet naar Rotterdam, maar het voetbal is overal, zelfs de broodkorsten waren oranje, deze week :fi
Veel winkels gistermiddag na half 4 dicht.
Het is alleen bij voetbal, bij geen enkele andere sport zo extreem. Tja dat komt omdat het een volkssport is, maar niet in Amerika bijv.
In Brazilie is nationale rouw. Zielig :deg
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Hebben we het nu over voetbal? Als je de oranjegekte gaat koppelen aan de aangekondigde vervolging van christenen maken we ons volgens mij wel veel drukker dan nodig....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Volgens mij snappen die 'Oranjegekken' niet half waar ze mee bezig zijn of toch wel?
Marnix

Bericht door Marnix »

?

En hoe objectief ben jij en is dus deze opmerking? :)

Tuurlijk weten (de meesten) dat wel. Ze zijn voor Oranje, Oranje wint (tegen de verwachting in) en dus zijn ze blij. En als het warm is ga je toch lekker in een fontein zitten?

Maar zoals ik al eerder stelde: Emotie uiten is zowel in het dagelijks leven als in het geestelijk leven al snel verdacht...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:?

Tuurlijk weten (de meesten) dat wel. Ze zijn voor Oranje, Oranje wint (tegen de verwachting in) en dus zijn ze blij. En als het warm is ga je toch lekker in een fontein zitten?

Maar zoals ik al eerder stelde: Emotie uiten is zowel in het dagelijks leven als in het geestelijk leven al snel verdacht...
Dus die oranjegekken dienen de god van de voetbal, toch?
Marnix

Bericht door Marnix »

En weer een subjectieve vraag. Het antwoord is: Nee. Ze houden van voetbal, hun land en hopen daarom dat hun land wint. Wint hun land, dan zijn ze blij wat zich uit in enige festiviteiten :D
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:En weer een subjectieve vraag. Het antwoord is: Nee. Ze houden van voetbal, hun land en hopen daarom dat hun land wint. Wint hun land, dan zijn ze blij wat zich uit in enige festiviteiten :D
Daar zullen vast mensen anders over denken als jij.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:?

Dus die oranjegekken dienen de god van de voetbal, toch?
De 1 dient de god van de voetbal, de ander van mooie auto's, en weer een ander zijn geld.........en zo zijn er nog wel meer afgoden te noemen
Je kan er dus een afgod van maken, maar je kan het ook laten...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:En weer een subjectieve vraag. Het antwoord is: Nee. Ze houden van voetbal, hun land en hopen daarom dat hun land wint. Wint hun land, dan zijn ze blij wat zich uit in enige festiviteiten :D
Overigens Marnix, je stelt dat de overwinning van "ons" zich uit in enige festiviteiten.
Wat acht jij als verantwoorde festiviteiten?
't Is geen strikvraag, maar ik kan me bij die festiviteiten totaal geen voorstelling maken.
Zeker niet als men als christen een liefhebber bent van een potje voetbal.
Marnix

Bericht door Marnix »

Nou, dat ziet er een beetje als volgt uit: Mensen in oranje die juichen, een polonaise of rondedans doen, een liedje zingen en bij warm weer met wat mensen in een fontein met water spetteren. Biertje erbij. Dat vind ik wel verantwoord. Natuurlijk zijn er altijd mensen die wat meer lawaai maken dan nodig of die teveel bier drinken, die zitten er helaas altijd wel weer tussen. Tussen de verantwoorde zaken zitten altijd wel een paar mensen die er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan. Maar goed, ik ga niet in een fontein rondspringen ofzo, ik kijk de wedstrijden met Joanne en collega's of vrienden (en de eerste 4 in een Nederlands cafeetje in Tavira, Portugal), leef mee, juich als we scoren en moedig ze redelijk fanatiek aan. Dat lijkt me sowieso wel verantwoord, hoewel ik de polonaise langs de Engelse pub in Tavira ook wel verantwoord en leuk vond :)

Maar om de vraag te beantwoorden: Een liedje zingen, een biertje drinken, een dansje maken, ik vind dat verantwoord. In een fontein gaan rondspringen vind ik geoorloofd, maar niet nuttig. Onverantwoord vind ik: Overmatig drankgebruik, geweld, creeeren van geluidsoverlast enz.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:Nou, dat ziet er een beetje als volgt uit: Mensen in oranje die juichen, een polonaise of rondedans doen, een liedje zingen en bij warm weer met wat mensen in een fontein met water spetteren. Biertje erbij. Dat vind ik wel verantwoord. Natuurlijk zijn er altijd mensen die wat meer lawaai maken dan nodig of die teveel bier drinken, die zitten er helaas altijd wel weer tussen. Tussen de verantwoorde zaken zitten altijd wel een paar mensen die er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan. Maar goed, ik ga niet in een fontein rondspringen ofzo, ik kijk de wedstrijden met Joanne en collega's of vrienden (en de eerste 4 in een Nederlands cafeetje in Tavira, Portugal), leef mee, juich als we scoren en moedig ze redelijk fanatiek aan. Dat lijkt me sowieso wel verantwoord, hoewel ik de polonaise langs de Engelse pub in Tavira ook wel verantwoord en leuk vond :)

Maar om de vraag te beantwoorden: Een liedje zingen, een biertje drinken, een dansje maken, ik vind dat verantwoord. In een fontein gaan rondspringen vind ik geoorloofd, maar niet nuttig. Onverantwoord vind ik: Overmatig drankgebruik, geweld, creeeren van geluidsoverlast enz.
Lijkt me toch wat afgodisch. Omdat oranjegedoe had ik liever gehad dat ze gisteren hadden verloren, verder maak me het niet zoveel uit wat ze doen.
Gesloten