Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19372
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:1.Levende vrucht wordt voortgebracht door een levendgemaakte zondaar. De vrucht is het bewijs niet de groei van het zaad want dat deed het zaad op steenachtige plaatsten ook!
Precies: wel het bewijs van het leven, maar het leven zelf was er al eerder! Anders had het nooit tot een aar kunnen worden.
huisman schreef:2. Ik veronderstel niet dat zij nog geen kennis had van Christus toen zij Zijn voeten nat maakte met haar tranen.
Bevindelijke kennis, Huisman, daar gaat het om. Dat heb ik je al eerder gezegd; niet de uitwendige kennis.
huisman schreef:Ze ging naar Hem met haar zondaarsnood. Lees een paar betrouwbare verklaringen over waarom Jezus hardop haar zonden vergaf.
Niet teveel op de klank af exegetiseren.
Hier kan ik niets mee. Zeg gewoon je argument; voor mijn part lees je die weg bij een paar betrouwbare verklaringen, maar zo'n holle frase schiet niet op.
Oké
Dächsel schreef:De vrouw had vergeving voor haar zonden, voor vele en grote zonden, vóórdat zij Simons huis binnentrad. Het was het diepe bewustzijn van onverdiende genade, dat haar hart vertederde en haar ingaf, aan Jezus al de liefde en al de dankbaarheid van haar ziel te tonen. Maar opdat zij niet alleen mocht geloven in, maar de verzekerdheid hebben van de vergeving van haar zonden, opdat niet alleen het daglicht in haar geest, maar het zonlicht in haar hart mocht schijnen, spreekt Hij over haar die goddelijke schuldvergiffenis uit, die de mens noch geven noch ontnemen kan. Uw zonden zijn u vergeven. Verbaasd, ja, verstomd waren de Farizeeër en zijn gasten. Simon kon in Jezus geen profeet erkennen, omdat Hij toegestaan had dat een zondares Hem aanraakte en nu horen zij Hem de van de Godheid onafscheidelijke en niet over te dragen macht uitoefenen: de zonde vergeven. En die mee aanzaten begonnen te zeggen bij zichzelf: "Wie is deze, die ook de zonden vergeeft?" Jezus liet hen aan zichzelf over om in hun harten deze vraag op te lossen, wendt Zich tot de wenende en veel liefhebbende vrouw en zei: "Uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede." De vrouw had grote droefheid, oprecht berouw, hartelijke liefde en ongeveinsde ootmoed betoond en toch zegt Jezus niet tot haar: Uw berouw, of uw liefde, of uw dankbaarheid heeft u behouden. Hij erkent alleen haar geloof. En waarom heeft het geloof niet nodig iets te brengen, om alles te ontvangen? Liefde brengt een brandend hart; maar geloof brengt een leeg hart - genade, vrede, blijdschap en hoop uit de fontein, waarin al de volheid woont; de Christus alleen is de behouder, en het geloof het oog, dat zag en weende, het oor dat hoorde en zich verblijdde, de hand, die aangreep en niet wilde laten gaan
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34790
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Ds. Kort neemt Comrie onder vuur door hem zaken te laten zeggen, die hij niet gezegd heeft. Op vele plaatsen slaat Kort de plank volledig mis. Helaas, dat hij zo volgzaam een sterk bestreden (o.a. door dr. W. van Vlastuin) scriptie van W.J. van den Brink als bron neemt.
Hier wreekt het zich opnieuw dat jij het boek niet hebt gelezen. ds Kort is tamelijk gematigd over de leraar Comrie maar veel feller op de leerlingen die z.i. veel verder gingen dan Comrie.
Volgens De Heer "gaan er maar weinig hoofdstukken, ja zelfs weinig bladzijden voorbij, waar de predikant uit Woubrugge (=Comrie) het niet heeft gedaan, bijvoorbeeld als je leest: 'Lezers, ik kan hier niet uit mijn gedachten bannen hoe gevaarlijk Comrie in zijn theologie van de veronderstelde wedergeboorte is geweest. Helaas is dit de bitter vrucht als een mens met zijn verstand te werk gaat.'"
Terecht merkt De Heer op, dat dit "eenvoudig niet waar is - Comrie heeft geen veronderstelde wedergeboorte geleerd - is dit ook erg kort door de bocht geformuleerd."

(Het woordje "kort" in de laatste zin is waarschijnlijk geen woordspeling van De Heer, want dat soort humor heeft hij niet.)

Als je dit "tamelijk gematigd noemt", tja, dan houdt het voor mij eigenlijk een beetje op.
huisman schreef:Het is al eerder gezegd de titel van ds de Heer zijn artikelen zou niet Comrie onder vuur moeten zijn maar b.v. Het "eigene" van de GG onder vuur. (Is er trouwens al een artikel 3 van ds de Heer ? )
Zeker, in de Saambinder van afgelopen donderdag.
huisman schreef:
Tiberius schreef:Dat is jouw mening. Bovendien haalt het in "ongelukkigheid" nog niet bij het boek van Kort.
Jij vond dacht ik het bloembolvoorbeeld ook minder geslaagd ? Jij hebt het boek niet gelezen dus past jou niet dit oordeel.
Deze begrijp ik niet. Dat bloembolvoorbeeld heb jij minstens op elke drie pagina's wel een keer gepost. Dus daar hoef ik het boek toch niet voor te lezen?
huisman schreef:
Tiberius schreef:Ik vrees het tegenover gestelde.
Voor de GG en de GGiN ben ik niet zo bang. Zowel ds. Roos als ds. De Heer pakken hun pen op tegen dit boek en over een paar weken zal er wel weer van gelden "men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer". Digibron is dan weer wat bijgevuld, de kas van ds. Kort en zijn uitgever, en klaar.
Maar binnen de OGG is de vorige storm eigenlijk nog niet eens goed uitgewoed en dan komt dit er al weer overheen. Van verschillende mensen hoor ik, dat men er genoeg van krijgt van dat geruzie en zij vertrekken naar elders.
Ik kan niet in de toekomst kijken. Maar ik krijg heel andere signalen. Afwachten maar of Verwachten dat is altijd beter.
Dat van de OGG is ook geen toekomst kijken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19372
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:Volgens De Heer "gaan er maar weinig hoofdstukken, ja zelfs weinig bladzijden voorbij, waar de predikant uit Woubrugge (=Comrie) het niet heeft gedaan, bijvoorbeeld als je leest: 'Lezers, ik kan hier niet uit mijn gedachten bannen hoe gevaarlijk Comrie in zijn theologie van de veronderstelde wedergeboorte is geweest. Helaas is dit de bitter vrucht als een mens met zijn verstand te werk gaat.'"
Terecht merkt De Heer op, dat dit "eenvoudig niet waar is - Comrie heeft geen veronderstelde wedergeboorte geleerd - is dit ook erg kort door de bocht geformuleerd."

(Het woordje "kort" in de laatste zin is waarschijnlijk geen woordspeling van De Heer, want dat soort humor heeft hij niet.)

Als je dit "tamelijk gematigd noemt", tja, dan houdt het voor mij eigenlijk een beetje op.
Comrie heeft idd geen veronderstelde wedergeboorte geleerd maar één van zijn leerlingen wel (Abraham Kuyper) In ds Korts boek staat een gedeelte van een preek over zondag 7 van Dr. A Kuyper die zo door Comrie geschreven kon zijn.
Over Comrie schrijft ds Kort ook nog positief over de mensen die zich in deze tijd bijna uitsluitend op Comrie beroepen is hij veel minder gematigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34790
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Over Comrie schrijft ds Kort ook nog positief
Als hij hier op het forum zo positief als onderstaand over Comrie zou spreken, was hij allang geband.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19372
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Over Comrie schrijft ds Kort ook nog positief
Als hij hier op het forum zo positief als onderstaand over Comrie zou spreken, was hij allang geband.

Ga je nog in op mijn citaat uit Dächsel over Lukas 7 ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Afgewezen »

Waarde vrienden, het bloembolvoorbeeld is van ds. Moerkerken zelf.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34790
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Over Comrie schrijft ds Kort ook nog positief
Als hij hier op het forum zo positief als onderstaand over Comrie zou spreken, was hij allang geband.

Ga je nog in op mijn citaat uit Dächsel over Lukas 7 ?
Dat wil ik wel doen, maar heeft niet zoveel zin.
Daar lees je ongetwijfeld toch weer hetzelfde in als in als eerder behandelde Bijbelgedeelten, omdat je dezelfde bril op hebt.
Inderdaad, de vrouw had vergeving der zonden in het uur van de levendmaking ontvangen, evenals alle weldaden van Christus. Maar dat haar vergeving der zonden en eeuwig leven uit enkel genade geschonken waren, om de verdienste van Christus wil, dat kon ze pas zeggen toen Hij het Zelf had uitgesproken: "Uw zonden zijn vergeven".
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11659
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Ad Anker »

Anker schreef:
huisman schreef:
Anker schreef:Even over het hoofd gezien. Jij wil het niet snappen. Hoe lees jij bij Trigland dat de habitas en actus tegelijkhertijd zijn? Ik zie dat echt niet. En wil je met een citaat van Comrie en ds. Moerkerken komen waarin ze stellen dat je zonder Christuskennis zalig bent?
Ik doe het maar in één citaat ds Moerkerken over Comrie over "de embryo in de genade"
Zo is er volgens Comrie in het hart van de 'embryo' in de genade een "verlangen naar de wezenlijke en klare uitgewikkelde ontdekking van Jezus aan het hart". Er is een voortdurend opdragen van zichzelf aan de Heere om met God verzoend te mogen worden. Soms krijgt de ziel 'eenige inlichting in de weg van genade', zoals Comrie het uitdrukt. Maar tot de klare en heldere kennis van Christus, tot een doorbraak van het genadeleven, tot de geboorte wil het niet komen:
Wat komt er na de dubbele punt? En waar lees ik in dit stuk dat zo iemand zalig gesproken wordt?
Ik heb nog wat vragen voor jou, huisman, zie hierboven.

Overigens is het best zinvol om in het boekje van ds. C. Harinck te lezen over de toeleidende weg bij de oudvaders.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34790
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:Waarde vrienden, het bloembolvoorbeeld is van ds. Moerkerken zelf.
Geïnspireerd waarschijnlijk door Augustinus, die diezelfde metafoor gebruikte voor de verhouding tussen het OT en het NT.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Wilhelm »

Ik heb deze prachtige preek beluisterd en daarin gaat ds Visscher in op het 'van een Ander worden'
Hij verwijst dan ook naar Comrie.
Ik zou willen voorstellen: luister nu allen eens een deel van deze preek: (vanaf 1.03.00 minuten, de tweede gedachte)

http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5660


Zoals het in deze preek uitgelegd wordt, kan iedereen (Huisman, Eilander, GGBeroopingswerk, Edmund, TSD, Fjodor, ejvl, Tiberius, Anker, e.a.) zich daar wel in vinden?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Waarde vrienden, het bloembolvoorbeeld is van ds. Moerkerken zelf.
Geïnspireerd waarschijnlijk door Augustinus, die diezelfde metafoor gebruikte voor de verhouding tussen het OT en het NT.
Dat kan, maar dat doet niet ter zake.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11659
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Ik heb deze prachtige preek beluisterd en daarin gaat ds Visscher in op het 'van een Ander worden'
Hij verwijst dan ook naar Comrie.
Ik zou willen voorstellen: luister nu allen eens een deel van deze preek: (vanaf 1.03.00 minuten, de tweede gedachte)

http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5660


Zoals het in deze preek uitgelegd wordt, kan iedereen (Huisman, Eilander, GGBeroopingswerk, Edmund, TSD, Fjodor, ejvl, Tiberius, Anker, e.a.) zich daar wel in vinden?
Dank voor de link. Mooie uitleg! Ik kan me daar zeker in vinden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19372
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Over Comrie schrijft ds Kort ook nog positief
Als hij hier op het forum zo positief als onderstaand over Comrie zou spreken, was hij allang geband.

Ga je nog in op mijn citaat uit Dächsel over Lukas 7 ?
Dat wil ik wel doen, maar heeft niet zoveel zin.
Daar lees je ongetwijfeld toch weer hetzelfde in als in als eerder behandelde Bijbelgedeelten, omdat je dezelfde bril op hebt.
Inderdaad, de vrouw had vergeving der zonden in het uur van de levendmaking ontvangen, evenals alle weldaden van Christus. Maar dat haar vergeving der zonden en eeuwig leven uit enkel genade geschonken waren, om de verdienste van Christus wil, dat kon ze pas zeggen toen Hij het Zelf had uitgesproken: "Uw zonden zijn vergeven".
Wij lezen allemaal met een bepaalde bril dat doet dus niet ter zake. Jij hebt bij veel Bijbelse voorbeelden (b.v. Simeon)toe moeten geven dat die teksten niet pasten bij jouw bewijsdrang om uit de Schrift te bewijzen dat er geloof kan zijn zonder kennis van Christus. Ook nu zeggen de verklaarders wat anders dan jij maar die hebben ook een andere bril op natuurlijk.

Dächsel zegt duidelijk dat haar tranen tranen van dankbaarheid waren voor de vergeving van haar zonden.
De vrouw had vergeving voor haar zonden, voor vele en grote zonden, vóórdat zij Simons huis binnentrad. Het was het diepe bewustzijn van onverdiende genade, dat haar hart vertederde en haar ingaf, aan Jezus al de liefde en al de dankbaarheid van haar ziel te tonen
Je mag het er niet mee eens zijn maar het is luid en duidelijk dat betrouwbare verklaarders een andere mening hebben dan jij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19372
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:Ik heb deze prachtige preek beluisterd en daarin gaat ds Visscher in op het 'van een Ander worden'
Hij verwijst dan ook naar Comrie.
Ik zou willen voorstellen: luister nu allen eens een deel van deze preek: (vanaf 1.03.00 minuten, de tweede gedachte)

http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=5660


Zoals het in deze preek uitgelegd wordt, kan iedereen (Huisman, Eilander, GGBeroopingswerk, Edmund, TSD, Fjodor, ejvl, Tiberius, Anker, e.a.) zich daar wel in vinden?
Dank voor de link. Mooie uitleg! Ik kan me daar zeker in vinden.
Ik heb deze preek vanmiddag al beluisterd. Mooie uitleg! Ik kan mij daar zeker in vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Dat wil ik wel doen, maar heeft niet zoveel zin.
Daar lees je ongetwijfeld toch weer hetzelfde in als in als eerder behandelde Bijbelgedeelten, omdat je dezelfde bril op hebt.
Inderdaad, de vrouw had vergeving der zonden in het uur van de levendmaking ontvangen, evenals alle weldaden van Christus. Maar dat haar vergeving der zonden en eeuwig leven uit enkel genade geschonken waren, om de verdienste van Christus wil, dat kon ze pas zeggen toen Hij het Zelf had uitgesproken: "Uw zonden zijn vergeven".
Ik had hier ook al op gereageerd. Ik wees erop dat deze vrouw veel liefhad, omdat haar veel vergeven was.
Was zij zich dit niet bewust vóórdat Christus dit uitsprak? Misschien.
Maar wat dan te denken van de bloedvloeiende vrouw, van wie geschreven staat, "wetende wat haar geschied was..." en tegen wie de Heere Jezus óók zei: "Uw geloof heeft u behouden ... wees genezen van deze uw kwaal"?
Plaats reactie