huisman schreef:Tiberius schreef:Ds. Kort neemt Comrie onder vuur door hem zaken te laten zeggen, die hij niet gezegd heeft. Op vele plaatsen slaat Kort de plank volledig mis. Helaas, dat hij zo volgzaam een sterk bestreden (o.a. door dr. W. van Vlastuin) scriptie van W.J. van den Brink als bron neemt.
Hier wreekt het zich opnieuw dat jij het boek niet hebt gelezen. ds Kort is tamelijk gematigd over de leraar Comrie maar veel feller op de leerlingen die z.i. veel verder gingen dan Comrie.
Volgens De Heer "gaan er maar weinig hoofdstukken, ja zelfs weinig bladzijden voorbij, waar de predikant uit Woubrugge (=Comrie) het niet heeft gedaan, bijvoorbeeld als je leest: 'Lezers, ik kan hier niet uit mijn gedachten bannen hoe gevaarlijk Comrie in zijn theologie van de veronderstelde wedergeboorte is geweest. Helaas is dit de bitter vrucht als een mens met zijn verstand te werk gaat.'"
Terecht merkt De Heer op, dat dit "eenvoudig niet waar is - Comrie heeft geen veronderstelde wedergeboorte geleerd - is dit ook erg kort door de bocht geformuleerd."
(Het woordje "kort" in de laatste zin is waarschijnlijk geen woordspeling van De Heer, want dat soort humor heeft hij niet.)
Als je dit "tamelijk gematigd noemt", tja, dan houdt het voor mij eigenlijk een beetje op.
huisman schreef:Het is al eerder gezegd de titel van ds de Heer zijn artikelen zou niet Comrie onder vuur moeten zijn maar b.v. Het "eigene" van de GG onder vuur. (Is er trouwens al een artikel 3 van ds de Heer ? )
Zeker, in de Saambinder van afgelopen donderdag.
huisman schreef:Tiberius schreef:Dat is jouw mening. Bovendien haalt het in "ongelukkigheid" nog niet bij het boek van Kort.
Jij vond dacht ik het bloembolvoorbeeld ook minder geslaagd ? Jij hebt het boek niet gelezen dus past jou niet dit oordeel.
Deze begrijp ik niet. Dat bloembolvoorbeeld heb jij minstens op elke drie pagina's wel een keer gepost. Dus daar hoef ik het boek toch niet voor te lezen?
huisman schreef:Tiberius schreef:Ik vrees het tegenover gestelde.
Voor de GG en de GGiN ben ik niet zo bang. Zowel ds. Roos als ds. De Heer pakken hun pen op tegen dit boek en over een paar weken zal er wel weer van gelden "men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer". Digibron is dan weer wat bijgevuld, de kas van ds. Kort en zijn uitgever, en klaar.
Maar binnen de OGG is de vorige storm eigenlijk nog niet eens goed uitgewoed en dan komt dit er al weer overheen. Van verschillende mensen hoor ik, dat men er genoeg van krijgt van dat geruzie en zij vertrekken naar elders.
Ik kan niet in de toekomst kijken. Maar ik krijg heel andere signalen. Afwachten maar of Verwachten dat is altijd beter.
Dat van de OGG is ook geen toekomst kijken.