Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Middenrefo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 00:32
Middenrefo schreef: Vandaag, 00:08
huisman schreef: Vandaag, 00:04
Middenrefo schreef: Gisteren, 23:41
Dat wordt binnenkort bekend gemaakt. Maar waarschijnlijk in 2026. Daarom moeten de classes nu ook snel gewoon gaan functioneren, omdat via classis en PS de afgevaardigden worden gekozen en de agenda van de GS wordt bepaald. Dat is precies waar het om gaat in de classis Zwolle, die classis wordt bewust geblokkeerd zodat de aangesloten kerken zich niet kunnen voorbereiden op de synode van Hoogeveen.
Gewoon gaan functioneren? Dat is natuurlijk wensdenken.
Waarom Huisman, altijd die nare opmerkingen. Ja we (het hele kerkverband) gaan weer gewoon functioneren. Gewoon betekent niet zonder problemen. Maar het betekent wel zonder gemeentes die de synode van Hoogeveen niet erkennen.
Nare opmerking? Als je een classis vergadering waar in ons geval meer dan de helft van de gemeenten afwezig zijn gewoon vindt is dat best wel bijzonder.
Ik vraag mij wel eens af waar bij jou de grens ligt van de ongehoorzaamheid. Rijnsburg c.s. heb jij totaal afgeschreven. Dat Zutphen een vrouwelijke predikant beroept vind jij prima. Dat Nieuwegein homoseksueel samenleven volkomen accepteert is ook geen punt voor jou.
Ik hoor je uitsluitend over de verschrikkelijke broeders van Rijnsburg c.s. Jammer.
Gemeenten die niet aanwezig zijn op een classisvergadering kiezen daar zelf voor. Ik sta volledig achter het standpunt van deputaten vertegenwoordiging dat gemeenten die naar de vergaderingen van Rijnsburg zijn geweest of gaan van harte welkom zijn op classisvergaderingen. Mits ze uiteraard de synode van Hoogeveen erkennen als meerdere vergadering, dat is logisch. Maar welkom zijn ze. Komen ze niet, dan is dat hun eigen keuze, maar dan kan de vergadering normaal plaatsvinden. Natuurlijk doet dat pijn. Want je hebt mij nooit horen zeggen dat ik de broeders van Rijnsburg verschrikkelijk vindt, dat is precies weer zo'n nare opmerking. Ik discussieer puur op inhoud.
Middenrefo

Het geduld dat door de rechterflank jaren, soms decennia, is betracht, is bij de linkerflank binnen een halfjaar al op.
@Evangelist: Vertel me eens wat meer over dat geduld van rechts de afgelopen decennia? En vergeet je misschien dat er ook gemeenten zijn die 20 jaar gewacht hebben met v&a omdat ze graag de kerkelijke weg wilden bewandelen?
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 09:38
Het geduld dat door de rechterflank jaren, soms decennia, is betracht, is bij de linkerflank binnen een halfjaar al op.
@Evangelist: Vertel me eens wat meer over dat geduld van rechts de afgelopen decennia? En vergeet je misschien dat er ook gemeenten zijn die 20 jaar gewacht hebben met v&a omdat ze graag de kerkelijke weg wilden bewandelen?
En na het bewandelen van die kerkelijke weg zich niets van de uitkomst aantrokken. Weer een nare opmerking maar wel de werkelijkheid toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

Evangelist schreef: Vandaag, 09:13
DDD schreef: Vandaag, 08:06 Het hele betoog gaat er vanuit dat de synode in zijn toevallige samenstelling überhaupt dit besluit zoals door Rijnsburg geïnterpreteerd, want die interpretatie is ook nog eens heel onaannemelijk, kon nemen. Maar dat is helemaal niet het geval. Dat is net zoiets als dat een kamermeerderheid bij motie Nederland zou opheffen tegen de Grondwet in. Het is een onzinbesluit door een hopelijk willekeurig tot stand gekomen meerderheid.
Nee, dit besluit is niet zomaar genomen, en nee, een synode heeft niet een toevallige samenstelling, en nee het is niet onaannemelijk, en nee je voorbeeld klopt ook niet. Maar ik neem je niet kwalijk dat je niet alles weet.
Een woord: revisie...

Dus is er helemaal niets vast en bondig van wat jij hierboven schrijft over die laatste besluiten.
HHR

Bericht door HHR »

Gesprek tussen ds Uitslag en ds Smits:

Te gast zijn CGK-dominees Alwin Uitslag en Cees-Jan Smits. Ze staan hetzelfde in het geloof en óók in de gevoelige discussies als over de vrouw in het ambt. Ze willen allebei christelijk-gereformeerd blijven, en zouden zo samen avondmaal kunnen vieren. En toch horen ze straks niet meer bij hetzelfde kerkverband. De scheuring van de Christelijke Gereformeerde Kerken was al een tijdlang aanstaande, maar is nu een feit. Hoe kon dat zo mis gaan? Alwin, dominee op Urk en lid van de ‘Rijnsburg-groep’ en Cees-Jan, dominee in Papendrecht en vastbesloten om ‘gewoon christelijk-gereformeerd’ te blijven, gaan daarover met Dick en Daniël in gesprek. En met elkaar. ‘Hoe ver gaat de liefde dan volgens jou?’, vraagt Alwin aan Cees-Jan. ‘Is een onderdeel daarvan elkaar ook niet de waarheid zeggen?’ Bij Cees-Jan overheerst het verdriet. Hij hoopt intussen maar dat de scheurende christelijk-gereformeerden een ‘wakeup-call’ voor de gereformeerde gezindte zijn. ‘Misschien dat een onafhankelijke, derde partij eens met ons kan meekijken? Zelf komen we er niet meer uit.’
https://open.spotify.com/episode/6iX3ar ... 51730a4bad

Wat ik opvallend vind in het standpunt van Ds Smits en zijn argumenten, hoe heeft hij dan ooit de GG kunnen verlaten?
Middenrefo

huisman schreef: Vandaag, 09:51
Middenrefo schreef: Vandaag, 09:38
En na het bewandelen van die kerkelijke weg zich niets van de uitkomst aantrokken. Weer een nare opmerking maar wel de werkelijkheid toch?
Ik zou andere woorden gebruiken, omdat het niet gaat over zich niets aantrekken van, maar het resultaat is inderdaad dezelfde werkelijkheid.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 10:02
DDD schreef: Vandaag, 08:06 Het hele betoog gaat er vanuit dat de synode in zijn toevallige samenstelling überhaupt dit besluit zoals door Rijnsburg geïnterpreteerd, want die interpretatie is ook nog eens heel onaannemelijk, kon nemen. Maar dat is helemaal niet het geval. Dat is net zoiets als dat een kamermeerderheid bij motie Nederland zou opheffen tegen de Grondwet in. Het is een onzinbesluit door een hopelijk willekeurig tot stand gekomen meerderheid.
Nee, dit besluit is niet zomaar genomen, en nee, een synode heeft niet een toevallige samenstelling, en nee het is niet onaannemelijk, en nee je voorbeeld klopt ook niet. Maar ik neem je niet kwalijk dat je niet alles weet.

Dus is er helemaal niets vast en bondig van wat jij hierboven schrijft over die laatste besluiten.
Er is helaas helemaal niets meer wat vast en bondig is binnen de CGK. Dat heeft het beroepen van een vrouwelijke predikant in Zutphen wel bewezen. Dat gaat toch in tegen een besluit wat ook na afgewezen revisie vast en bondig is?

Advies aan Hoogeveen. Kies voor een ander kerkstelsel (congregationeel) anders wordt het probleem van vandaag het probleem van morgen. Gehoorzaamheid aan gezamenlijk genomen besluiten zal niet meer terugkomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: 50 minuten geleden
MidMid schreef: Vandaag, 10:02

Er is helaas helemaal niets meer wat vast en bondig is binnen de CGK. Dat heeft het beroepen van een vrouwelijke predikant in Zutphen wel bewezen. Dat gaat toch in tegen een besluit wat ook na afgewezen revisie vast en bondig is?

Advies aan Hoogeveen. Kies voor een ander kerkstelsel (congregationeel) anders wordt het probleem van vandaag het probleem van morgen. Gehoorzaamheid aan gezamenlijk genomen besluiten zal niet meer terugkomen.
Mijn reactie is in de richting van Evangelist die doet alsof de laatste GS een wet van Meden en Perzen uitgevaardigd heeft.
Plaats reactie