Je bedoelt: niet bijeengeroepen wordt.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Refojongere
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Juist, ik heb het aangepast. Dank.
-
Middenrefo
Natuurlijk is dat raar. En dan is raar nog een eufemisme. Het is een kerkordelijke verplichting om twee keer per jaar als classis te vergaderen. En als drie kerken in een classis daarom vragen dan is de roepende kerk verplicht om een vergadering te beleggen. Dan kan de synode wel constateren dat het is vastgelopen, de synode heeft niet besloten dat er niet meer vergaderd kan worden. Integendeel. Ds. Buijs heeft uitgelegd dat de synode het mandaat teruggelegd heeft bij de plaatselijke kerken en dat dat betekent dat er o.a. via de classes weer opgebouwd kan worden. Met het aanwijzen van een roepende kerk is de kerkelijke weg hersteld.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis niet bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Wat dit voor mij stuitend maakt is dat Urk Eben Haezer naar Rijnsburg gaat en daar een eigen synode aan het organiseren is en de kerken die de synode van Hoogeveen erkennen gewoon blokkeert om datzelfde mogelijk te maken. Want de agenda van de synode van Hoogeveen wordt bepaald door de lokale kerken via classes en PS. Dat werk moet nu beginnen. Urk blokkeert de kerkelijke weg van anderen, terwijl ze zelf bezig zijn met hun eigen kerkelijke weg waarbij niemand ze hindert. Dat kan echt niet. Van mij mag Rijnsburg zelf van alles organiseren, maar blokkeer het kerkelijke leven van de anderen dan niet.
Nu heeft het niet bijeenkomen van classis Zwolle niets maar dan ook niets te maken met besluiten van de laatste synode. De classis Zwolle heeft immers ver voor de laatste synode al besloten dat verder regulier vergaderen niet meer mogelijk is.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:10Natuurlijk is dat raar. En dan is raar nog een eufemisme. Het is een kerkordelijke verplichting om twee keer per jaar als classis te vergaderen. En als drie kerken in een classis daarom vragen dan is de roepende kerk verplicht om een vergadering te beleggen. Dan kan de synode wel constateren dat het is vastgelopen, de synode heeft niet besloten dat er niet meer vergaderd kan worden. Integendeel. Ds. Buijs heeft uitgelegd dat de synode het mandaat teruggelegd heeft bij de plaatselijke kerken en dat dat betekent dat er o.a. via de classes weer opgebouwd kan worden. Met het aanwijzen van een roepende kerk is de kerkelijke weg hersteld.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis niet bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Wat dit voor mij stuitend maakt is dat Urk Eben Haezer naar Rijnsburg gaat en daar een eigen synode aan het organiseren is en de kerken die de synode van Hoogeveen erkennen gewoon blokkeert om datzelfde mogelijk te maken. Want de agenda van de synode van Hoogeveen wordt bepaald door de lokale kerken via classes en PS. Dat werk moet nu beginnen. Urk blokkeert de kerkelijke weg van anderen, terwijl ze zelf bezig zijn met hun eigen kerkelijke weg waarbij niemand ze hindert. Dat kan echt niet. Van mij mag Rijnsburg zelf van alles organiseren, maar blokkeer het kerkelijke leven van de anderen dan niet.
Dus wat jij er allemaal bijhaalt zegt meer over jouw gekleurde bril dan over de werkelijkheid.
Maar voor nu….welterusten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Middenrefo
Het maakt helemaal niets uit wanneer het begonnen is of met welk besluit het te maken heeft. Een roepende kerk kan niet weigeren om die taak uit te voeren. Daarmee blokkeert ze het recht van alle kerken in de classis. De roepende kerk heeft een dienende taak en kan niet eigenhandig beslissen over de wettigheid van een vergadering of over het wel of niet laten doorgaan van een vergadering.huisman schreef: ↑57 minuten geledenNu heeft het niet bijeenkomen van classis Zwolle niets maar dan ook niets te maken met besluiten van de laatste synode. De classis Zwolle heeft immers ver voor de laatste synode al besloten dat verder regulier vergaderen niet meer mogelijk is.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:10Natuurlijk is dat raar. En dan is raar nog een eufemisme. Het is een kerkordelijke verplichting om twee keer per jaar als classis te vergaderen. En als drie kerken in een classis daarom vragen dan is de roepende kerk verplicht om een vergadering te beleggen. Dan kan de synode wel constateren dat het is vastgelopen, de synode heeft niet besloten dat er niet meer vergaderd kan worden. Integendeel. Ds. Buijs heeft uitgelegd dat de synode het mandaat teruggelegd heeft bij de plaatselijke kerken en dat dat betekent dat er o.a. via de classes weer opgebouwd kan worden. Met het aanwijzen van een roepende kerk is de kerkelijke weg hersteld.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis niet bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Dus wat jij er allemaal bijhaalt zegt meer over jouw gekleurde bril dan over de werkelijkheid.
Maar voor nu….welterusten.
De kerken in de classis die wel willen vergaderen kunnen gewoon een andere roepende kerk aanwijzen of een interim classis vormen. Daar is geen rechtszaak voor nodig. Het recht van de kerken om te vergaderen kan nooit afhankelijk zijn van de roepende kerk.