Je bedoelt: niet bijeengeroepen wordt.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Refojongere
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Juist, ik heb het aangepast. Dank.
-
Middenrefo
Natuurlijk is dat raar. En dan is raar nog een eufemisme. Het is een kerkordelijke verplichting om twee keer per jaar als classis te vergaderen. En als drie kerken in een classis daarom vragen dan is de roepende kerk verplicht om een vergadering te beleggen. Dan kan de synode wel constateren dat het is vastgelopen, de synode heeft niet besloten dat er niet meer vergaderd kan worden. Integendeel. Ds. Buijs heeft uitgelegd dat de synode het mandaat teruggelegd heeft bij de plaatselijke kerken en dat dat betekent dat er o.a. via de classes weer opgebouwd kan worden. Met het aanwijzen van een roepende kerk is de kerkelijke weg hersteld.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis niet bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Wat dit voor mij stuitend maakt is dat Urk Eben Haezer naar Rijnsburg gaat en daar een eigen synode aan het organiseren is en de kerken die de synode van Hoogeveen erkennen gewoon blokkeert om datzelfde mogelijk te maken. Want de agenda van de synode van Hoogeveen wordt bepaald door de lokale kerken via classes en PS. Dat werk moet nu beginnen. Urk blokkeert de kerkelijke weg van anderen, terwijl ze zelf bezig zijn met hun eigen kerkelijke weg waarbij niemand ze hindert. Dat kan echt niet. Van mij mag Rijnsburg zelf van alles organiseren, maar blokkeer het kerkelijke leven van de anderen dan niet.
Nu heeft het niet bijeenkomen van classis Zwolle niets maar dan ook niets te maken met besluiten van de laatste synode. De classis Zwolle heeft immers ver voor de laatste synode al besloten dat verder regulier vergaderen niet meer mogelijk is.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:10Natuurlijk is dat raar. En dan is raar nog een eufemisme. Het is een kerkordelijke verplichting om twee keer per jaar als classis te vergaderen. En als drie kerken in een classis daarom vragen dan is de roepende kerk verplicht om een vergadering te beleggen. Dan kan de synode wel constateren dat het is vastgelopen, de synode heeft niet besloten dat er niet meer vergaderd kan worden. Integendeel. Ds. Buijs heeft uitgelegd dat de synode het mandaat teruggelegd heeft bij de plaatselijke kerken en dat dat betekent dat er o.a. via de classes weer opgebouwd kan worden. Met het aanwijzen van een roepende kerk is de kerkelijke weg hersteld.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis niet bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Wat dit voor mij stuitend maakt is dat Urk Eben Haezer naar Rijnsburg gaat en daar een eigen synode aan het organiseren is en de kerken die de synode van Hoogeveen erkennen gewoon blokkeert om datzelfde mogelijk te maken. Want de agenda van de synode van Hoogeveen wordt bepaald door de lokale kerken via classes en PS. Dat werk moet nu beginnen. Urk blokkeert de kerkelijke weg van anderen, terwijl ze zelf bezig zijn met hun eigen kerkelijke weg waarbij niemand ze hindert. Dat kan echt niet. Van mij mag Rijnsburg zelf van alles organiseren, maar blokkeer het kerkelijke leven van de anderen dan niet.
Dus wat jij er allemaal bijhaalt zegt meer over jouw gekleurde bril dan over de werkelijkheid.
Maar voor nu….welterusten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Middenrefo
Het maakt helemaal niets uit wanneer het begonnen is of met welk besluit het te maken heeft. Een roepende kerk kan niet weigeren om die taak uit te voeren. Daarmee blokkeert ze het recht van alle kerken in de classis. De roepende kerk heeft een dienende taak en kan niet eigenhandig beslissen over de wettigheid van een vergadering of over het wel of niet laten doorgaan van een vergadering.huisman schreef: ↑Vandaag, 00:17Nu heeft het niet bijeenkomen van classis Zwolle niets maar dan ook niets te maken met besluiten van de laatste synode. De classis Zwolle heeft immers ver voor de laatste synode al besloten dat verder regulier vergaderen niet meer mogelijk is.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:10Natuurlijk is dat raar. En dan is raar nog een eufemisme. Het is een kerkordelijke verplichting om twee keer per jaar als classis te vergaderen. En als drie kerken in een classis daarom vragen dan is de roepende kerk verplicht om een vergadering te beleggen. Dan kan de synode wel constateren dat het is vastgelopen, de synode heeft niet besloten dat er niet meer vergaderd kan worden. Integendeel. Ds. Buijs heeft uitgelegd dat de synode het mandaat teruggelegd heeft bij de plaatselijke kerken en dat dat betekent dat er o.a. via de classes weer opgebouwd kan worden. Met het aanwijzen van een roepende kerk is de kerkelijke weg hersteld.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis niet bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Dus wat jij er allemaal bijhaalt zegt meer over jouw gekleurde bril dan over de werkelijkheid.
De kerken in de classis die wel willen vergaderen kunnen gewoon een andere roepende kerk aanwijzen of een interim classis vormen. Daar is geen rechtszaak voor nodig. Het recht van de kerken om te vergaderen kan nooit afhankelijk zijn van de roepende kerk.
Het gaat erom dat je met deze omschrijving een kwalificatie geeft en daarmee onnodig een extra oordeel velt en daarmee is niemand gediend.
Ik heb ook een mening over de nieuwe vrouwelijke predikante die deze week een beroep heeft aangenomen, maar daar ga ik geen harde oordelen over uitspreken. Het ligt namelijk volledig in lijn met mijn verwachting dat dit gebeurd, dus is het niet raar. Het zegt iets over een onvermogen om met een nieuwe situatie om te gaan.
Zo is het evenmin raar dat het andere deel van de kerk acteert volgens hun normen. Ga er net en goed mee om.
Er wordt gezien jouw laatste alinea dus niets geblokkeerd. Dit speelt trouwens in minimaal 3 classes plus dat de meeste andere classes sterk gemankeerd samenkomen met afwezige gemeenten en afgevaardigden met een beperkte lastbrief.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:30Het maakt helemaal niets uit wanneer het begonnen is of met welk besluit het te maken heeft. Een roepende kerk kan niet weigeren om die taak uit te voeren. Daarmee blokkeert ze het recht van alle kerken in de classis. De roepende kerk heeft een dienende taak en kan niet eigenhandig beslissen over de wettigheid van een vergadering of over het wel of niet laten doorgaan van een vergadering.huisman schreef: ↑Vandaag, 00:17Nu heeft het niet bijeenkomen van classis Zwolle niets maar dan ook niets te maken met besluiten van de laatste synode. De classis Zwolle heeft immers ver voor de laatste synode al besloten dat verder regulier vergaderen niet meer mogelijk is.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:10Natuurlijk is dat raar. En dan is raar nog een eufemisme. Het is een kerkordelijke verplichting om twee keer per jaar als classis te vergaderen. En als drie kerken in een classis daarom vragen dan is de roepende kerk verplicht om een vergadering te beleggen. Dan kan de synode wel constateren dat het is vastgelopen, de synode heeft niet besloten dat er niet meer vergaderd kan worden. Integendeel. Ds. Buijs heeft uitgelegd dat de synode het mandaat teruggelegd heeft bij de plaatselijke kerken en dat dat betekent dat er o.a. via de classes weer opgebouwd kan worden. Met het aanwijzen van een roepende kerk is de kerkelijke weg hersteld.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45
Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis niet bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
De kerken in de classis die wel willen vergaderen kunnen gewoon een andere roepende kerk aanwijzen of een interim classis vormen. Daar is geen rechtszaak voor nodig. Het recht van de kerken om te vergaderen kan nooit afhankelijk zijn van de roepende kerk.
Een beetje realiteitszin lijkt mij ook handig voor een goede kijk op de situatie.
Ik heb trouwens er niets op tegen dat de ‘Hoogeveen’ kerken gaan vergaderen op classis niveau. Laten ze dan ook op de agenda zetten hoe ze zich willen verhouden t.o.v. de ‘Rijnsburg’ kerken. Laat de ontvlechting maar vanaf onderaf zichtbaar worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Evangelist
Voor zover ik het begrijp, redeneert Urk heel consequent vanuit een besluit van de classis Zwolle zelf. In 2023 (maar het kan ook een ander jaartal zijn; in ieder geval voordat de laatste synode van start ging) heeft de classis unaniem besloten tot structurele afschaling, totdat de synode zou komen met een oplossing voor de omgang met afwijkende gemeenten. Als die oplossing niet zou komen, zou men niet meer regulier bijeenkomen, behalve voor een limitatief aantal onderwerpen. Geen van de classiskerken heeft daartegen bezwaar aangetekend, dus het is een vast en bondig besluit.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:10Natuurlijk is dat raar. En dan is raar nog een eufemisme. Het is een kerkordelijke verplichting om twee keer per jaar als classis te vergaderen. En als drie kerken in een classis daarom vragen dan is de roepende kerk verplicht om een vergadering te beleggen. Dan kan de synode wel constateren dat het is vastgelopen, de synode heeft niet besloten dat er niet meer vergaderd kan worden. Integendeel. Ds. Buijs heeft uitgelegd dat de synode het mandaat teruggelegd heeft bij de plaatselijke kerken en dat dat betekent dat er o.a. via de classes weer opgebouwd kan worden. Met het aanwijzen van een roepende kerk is de kerkelijke weg hersteld.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis niet bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Urk stelt nu: wij houden ons aan dat besluit, en die drie kerken hebben niet kunnen aantonen dat er een onderwerp speelt waar we zelf van besloten hebben dat we daarvoor wel gaan vergaderen.
Dat lijkt me een keurige en sluitende argumentatie.
Verder blijft het natuurlijk zeer wonderlijk dat drie gemeenten die op belangrijke punten de kerkorde aan de kant hebben geschoven nu naar de rechter gaan om af te dwingen dat een andere kerk zich aan de kerkorde moet houden. In dat opzicht heeft ds. Uitslag helemaal gelijk dat hij ook een kort geding zou kunnen starten tegen die gemeente om hen te dwingen de bevestigde vrouwen uit het ambt te zetten. Maar terecht doen ze dat niet. Een kerk hoort zijn recht niet bij de wereldlijke rechter te halen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Nope, de verklaring sluit niet...Evangelist schreef: ↑Vandaag, 09:45Voor zover ik het begrijp, redeneert Urk heel consequent vanuit een besluit van de classis Zwolle zelf. In 2023 (maar het kan ook een ander jaartal zijn; in ieder geval voordat de laatste synode van start ging) heeft de classis unaniem besloten tot structurele afschaling, totdat de synode zou komen met een oplossing voor de omgang met afwijkende gemeenten. Als die oplossing niet zou komen, zou men niet meer regulier bijeenkomen, behalve voor een limitatief aantal onderwerpen. Geen van de classiskerken heeft daartegen bezwaar aangetekend, dus het is een vast en bondig besluit.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:10Natuurlijk is dat raar. En dan is raar nog een eufemisme. Het is een kerkordelijke verplichting om twee keer per jaar als classis te vergaderen. En als drie kerken in een classis daarom vragen dan is de roepende kerk verplicht om een vergadering te beleggen. Dan kan de synode wel constateren dat het is vastgelopen, de synode heeft niet besloten dat er niet meer vergaderd kan worden. Integendeel. Ds. Buijs heeft uitgelegd dat de synode het mandaat teruggelegd heeft bij de plaatselijke kerken en dat dat betekent dat er o.a. via de classes weer opgebouwd kan worden. Met het aanwijzen van een roepende kerk is de kerkelijke weg hersteld.Herman schreef: ↑Gisteren, 23:45Gezien de omstandigheden is het volstrekt niet raar dat de classis niet bijeengeroepen wordt. Tenslotte is op synodaal niveau al geconstateerd dat het kerkelijk leven op classicaal niveau volledig is vastgelopen. Dit is daar alleen maar een bewijs van. Ik acht overigens de kerkenraad van Urk karakteristiek genoeg om niet naar de classis en evenmin naar de rechter te luisteren, dus dit verhaal zal wel een vervolg krijgen.
Urk stelt nu: wij houden ons aan dat besluit, en die drie kerken hebben niet kunnen aantonen dat er een onderwerp speelt waar we zelf van besloten hebben dat we daarvoor wel gaan vergaderen.
Dat lijkt me een keurige en sluitende argumentatie.
Verder blijft het natuurlijk zeer wonderlijk dat drie gemeenten die op belangrijke punten de kerkorde aan de kant hebben geschoven nu naar de rechter gaan om af te dwingen dat een andere kerk zich aan de kerkorde moet houden. In dat opzicht heeft ds. Uitslag helemaal gelijk dat hij ook een kort geding zou kunnen starten tegen die gemeente om hen te dwingen de bevestigde vrouwen uit het ambt te zetten. Maar terecht doen ze dat niet. Een kerk hoort zijn recht niet bij de wereldlijke rechter te halen.
De GS heeft de noodkreet van Zwolle besproken. Men is daar niet uitgekomen en heeft het derhalve teruggelegd in de kerken. Bij pastorie online heeft de oud-preses dit besluit geduid als een 'terugleggen op de classistafel'. Dus er is een nieuwe situatie. Nog los daarvan is het maar zeer de vraag of een roepende kerk de bevoegdheid heeft om eigenstandig te besluiten of andere kerken terecht de classis bijeen willen laten roepen. Daar gaat een roepende kerk niet over. Dat ligt bij het moderamen (ook volgens het classisbesluit uit 2023!) Laat het geval nu zo zijn dat sowieso een tweetal van dat moderamen in de classis Zwolle de positie neergelegd heeft. Dus dan lijkt mij dat er alle reden is om als classis bij elkaar te komen. Niet in de laatste plaats om een nieuw moderamen te installeren.
Daarbij geldt dat er een nieuwe GS aan gaat komen. Wil men daarvoor instructies indienen of tot een afvaardiging komen, lijkt mij een vergadering noodzakelijk.
Dus @Evangelist, probeer de argumentatielijn nog eens opnieuw met bovenstaande info...
Kan Urk de rol van roepende kerk niet bij een andere gemeente neerleggen?
Ik begrijp Urk heel goed, al ben ik bang dat het in de beeldvorming, zeker bij hen die niet op de hoogte zijn, niet ten positieve zal uitpakken voor Urk.
Ik begrijp Urk heel goed, al ben ik bang dat het in de beeldvorming, zeker bij hen die niet op de hoogte zijn, niet ten positieve zal uitpakken voor Urk.
Zeker kan Urk dat, maar dat wil men niet.
Dat is juist het letterlijk en figuurlijk frustrerende in deze situatie.
Het heeft niet zoveel met Urk te maken. Die voeren gewoon een classis besluit uit.
Verder vind ik @MidMid behoorlijk naïef. Ben er gewoon jaloers op dat hij kan schrijven alsof alles nog gewoon zijn gang gaat binnen het verband van de CGK.
Sorry maar is echt een verkeerde voorstelling van zaken.
En even voor alle duidelijkheid.
'Gaat alles gewoon zijn gang binnen de CGK?'
'Is er pijn, verdriet en soms ook boosheid over hoe het gaat?
'Is er lokaal veel te merken van al de onrust?'
'Staat al het classicale werk stil of is het onmogelijk te vergaderen?'
Niemand verplicht Urk-EH om aan die classisvergadering mee te doen. Dat zij niet willen vergaderen, is al veel langer bekend. Maar om dan te beletten dat andere formeel en wettig - in vergadering - bij elkaar kunnen komen, is simpelweg pestgedrag. En dat hoort in de kerken niet thuis...
Dus laten ze het roepende kerk gewoon doorgeven naar de volgende in lijn - die wel kan én wil!
En de eerlijkheid is dat nergens in het genomen besluit van de classis Zwolle staat dat de roepende kerk mag bepalen om wel of niet samen te roepen. Dit wegen is aan het moderamen - ook dat staat in het besluit! - dat er op dit moment in Zwolle niet meer is... Dus roep gewoon een classis samen of geef je beurt door.
-
Refojongere
Dus wat let dan de classis om samen te komen als nergens in het besluit staat de Urk bepaalt of de classis bij elkaar komt?MidMid schreef: ↑Vandaag, 16:38 En de eerlijkheid is dat nergens in het genomen besluit van de classis Zwolle staat dat de roepende kerk mag bepalen om wel of niet samen te roepen. Dit wegen is aan het moderamen - ook dat staat in het besluit! - dat er op dit moment in Zwolle niet meer is... Dus roep gewoon een classis samen of geef je beurt door.
Je kan beter desnoods tegen de kerkorde in de classis bij elkaar roepen dan een rechtszaak starten. Echt onbijbels. Zeker als je wel allerlei andere ingrijpendere besluiten toestaat in Zwolle zonder er een rechtszaak van te maken.
Lelystad en Dronten zouden ook schuld kunnen belijden dat o.a. door hun ongehoorzaamheid aan de synodale besluiten de classis Zwolle is ontploft. In plaats daarvan gaan ze naar de rechter. Dit omdat in Dronten iemand als hobby heeft om kort gedingen aan te spannen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 16:38Sorry maar is echt een verkeerde voorstelling van zaken.
En even voor alle duidelijkheid.
'Gaat alles gewoon zijn gang binnen de CGK?'NEE!
'Is er pijn, verdriet en soms ook boosheid over hoe het gaat?JA
'Is er lokaal veel te merken van al de onrust?'NEE
'Staat al het classicale werk stil of is het onmogelijk te vergaderen?'NEE, behalve waar dit gefrustreerd wordt. En dat speelt zeker wel in de classis Zwolle op dit moment.
Niemand verplicht Urk-EH om aan die classisvergadering mee te doen. Dat zij niet willen vergaderen, is al veel langer bekend. Maar om dan te beletten dat andere formeel en wettig - in vergadering - bij elkaar kunnen komen, is simpelweg pestgedrag. En dat hoort in de kerken niet thuis...
Dus laten ze het roepende kerk gewoon doorgeven naar de volgende in lijn - die wel kan én wil!
En de eerlijkheid is dat nergens in het genomen besluit van de classis Zwolle staat dat de roepende kerk mag bepalen om wel of niet samen te roepen. Dit wegen is aan het moderamen - ook dat staat in het besluit! - dat er op dit moment in Zwolle niet meer is... Dus roep gewoon een classis samen of geef je beurt door.
Nu Zutphen een vrouwelijke predikant krijgt wordt Hoogeveen steeds ongeloofwaardiger. Elke kerkenraad in het midden mag zich wel beraden of ze hun kansel ook voor deze mevrouw openstellen.
De CGK is gescheurd. Dat is de trieste werkelijkheid.