Heb zelf gerookt, maar sinds een aantal jaar gelukkig gestopt.Luther schreef:Nee, ik zou nog verder willen gaan.refo schreef:Dat is toch ook zo?Luther schreef:Wat een onzin-comun van Bart-Jan Spruijt! Hij vindt het gewoon treurig dat hij in pauzes in afgelegen hoekjes, als verschoppeling zijn gezondheid naar de knoppen moet helpen.
Ik ben zeer zeker niet voor roken, maar zoals het nu geregeld is is het weer een beetje veel doorgeslagen.
Dan kijk je toch iets genuanceerder hier tegenaan.

De overheid heeft haar verantwoordelijkheid. De burger zelf ook.
De overheid denkt in deze de burger te kunnen sturen. Maar die invloed is ook beperkt.
Als je in Dld komt, zie hoe daar Nederlanders hun rookwaren massaal inslaan.
Aan de ene kant stimuleert de overheid het stoppen met roken. Repressie, via de zorgverzekering. Rookverbod in de horeca.
Aan de andere kant worden de accijnzen ingepland om voor van alles te gebruiken. Als er minder accijns binnenkomt, weet de overheid maar 1 middel, prijzen omhoog. (januari 2013 bracht 34 miljoen euro(!) minder in het laatje als begroot)
Ik had liever gezien dat de overheid hier het Noorse model in zouden zetten. Pakje shag € 20,-. Maar je mag het wel oproken waar je wil.
Uit ervaring weet ik dat er maar weinig mensen roken in Noorwegen.