Wat is 'op-het-gevoel-preken?'

vogeltje

Re: Wat is 'op-het-gevoel-preken?'

Bericht door vogeltje »

Joannah schreef: Emotieloze lezingen en preken boeien me totaal niet. Ik moet het idee hebben dat de voorganger er helemaal in op gaat, er achter staat, het is me nog al niet iets, waar het over gaat....vandaar dat ik nog maar nauwelijks naar de kerk ga.
Liever een internet-"preek"die me raakt, dan een preek waar iedere vijfde kerkganger bij zit te knikkebollen.
Om het maar even in uitersten te trekken
Wat zijn mensen toch verschillend. :)
Zelf luister ik het liefst naar heel erg rustige dominees, die een heldere, evenwichtige preek hebben. Ik kan het dan goed opnemen en het dringt beter tot me door wat er gezegd wordt. Van drukke, emotievolle lezingen en preken schiet ik helemaal in de stress. Maar ik blijf er niet voor thuis.

Ik weet uit ervaring dat saaie, maar wel bijbelgetrouwe dominees, ook tot zegen kunnen zijn.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Joannah schreef:met veilig preken bedoel ik, dus NIET op het gevoel preken, maar ingehouden, wat mijns inziens niet overeen stemt met de inhoud, want ook ik kan mijn emoties niet altijd onder controle houden als ik de bijbel lees.En daar ben ik eigenlijk best tevreden mee, ik kan me helemaal inleven in wat er staat, en het raakt me.Als het allerbelangrijkste Boek, het enige Boek wat waar is, je niet raakt, dan kun je ook minder goed tegen een levende preek, wellicht.
emotieloze lezingen en preken boeien me totaal niet, ik moet het idee hebben dat de voorganger er helemaal in op gaat, er achter staat, het is me nog al niet iets, waar het over gaat....vandaar dat ik nog maar nauwelijks naar de kerk ga.
Liever een internet-"preek"die me raakt, dan een preek waar iedere vijfde kerkganger bij zit te knikkebollen.
Hallo, maar dat is iets anders dan "op het gevoel preken".
En als er zorgen zijn, dan heb je aan die digitale predikanten niet zoveel... Dan mag je eigen saaie predikant toch weer z'n jas aandoen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef:met veilig preken bedoel ik, dus NIET op het gevoel preken, maar ingehouden, wat mijns inziens niet overeen stemt met de inhoud, want ook ik kan mijn emoties niet altijd onder controle houden als ik de bijbel lees.En daar ben ik eigenlijk best tevreden mee, ik kan me helemaal inleven in wat er staat, en het raakt me.Als het allerbelangrijkste Boek, het enige Boek wat waar is, je niet raakt, dan kun je ook minder goed tegen een levende preek, wellicht.
emotieloze lezingen en preken boeien me totaal niet, ik moet het idee hebben dat de voorganger er helemaal in op gaat, er achter staat, het is me nog al niet iets, waar het over gaat....vandaar dat ik nog maar nauwelijks naar de kerk ga.
En hoe volg je op die manier Zijn gebod op, om de onderlinge samenkomsten niet te verzaken?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Joannah

Bericht door Joannah »

Bert Mulder schreef:
En hoe volg je op die manier Zijn gebod op, om de onderlinge samenkomsten niet te verzaken?
Daar waar er 2 of 3 in mijn Naam vergaderd zijn is ook al een samenkomst....en EN EEN INTERNET PREEK ZIE IK OOK ALS EEN SOORT BIJEENKOMST.
net als bij een gewone kerkdienst is het nl eenrichtingverkeer, waarbij de hoorders moeten zwijgen.
geheel anders als in de tijd der apostelen, waar het een bijeenkomst was, waarbij mensen veel meer interactief bezig waren.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Daar waar er 2 of 3 in mijn Naam vergaderd zijn is ook al een samenkomst....en EN EEN INTERNET PREEK ZIE IK OOK ALS EEN SOORT BIJEENKOMST.
net als bij een gewone kerkdienst is het nl eenrichtingverkeer, waarbij de hoorders moeten zwijgen.
geheel anders als in de tijd der apostelen, waar het een bijeenkomst was, waarbij mensen veel meer interactief bezig waren.
Je kletst alles naar je eigen straatje! Maar waarom ben je zo vreselijk gefrustreerd in allerlei topics??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef: En hoe volg je op die manier Zijn gebod op, om de onderlinge samenkomsten niet te verzaken?
geheel anders als in de tijd der apostelen, waar het een bijeenkomst was, waarbij mensen veel meer interactief bezig waren.[/quote]

Over voorbeelden der inleeskunde gesproken...

(als je in het woordenboek 'inleeskunde' op zult zoeken, zul je een referentie naar dit gezegde door Joannah zien staan, lijkt me...)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Auto

Bericht door Auto »

Joannah schreef:
Bert Mulder schreef:
Je had vroeger op de radio om 6.30 uur 's morgens evangelist Maasbach ..... en om de verbondenheid te vergroten moesten de mensen maar de handen op de radio leggen tijdens het gebed. ..... Oh wat een verbondenheid was er.

Als jij naar de kerk kan gaan dan mag je die plicht niet verzaken en niet gaan shoppen in de winkel waarvan jij op zondag alleen de spullen belieft . Het lijkt net zo langzamerhand of internet de Albert Heijn van de kerksdiensten wordt en als het halverwege niet in onze ogen deugd dan schakelen we even over naar de andere verkoper die ik wel pruim.
Auto

Bericht door Auto »

Bert Mulder schreef: Over voorbeelden der inleeskunde gesproken...

(als je in het woordenboek 'inleeskunde' op zult zoeken, zul je een referentie naar dit gezegde door Joannah zien staan, lijkt me...)
Bert, ze is en blijft inconsequent want als je consequent blijft dan ga je in de voetsporen van Christus naar de Synagoge en luister je naar de schrift. Het is en blijf knip en plak werk zoals het uitkomt en nu ook zoals het smaakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Maar mijn beste Joannah. Je zegt dat emotieloze preken je totaal niet boeien. Maar de bijbel boeit je wel. Terwijl de emoties er nou niet vanaf springen. Snap je dat dit een contradictie is? Als een rustige predikant Het Woord van God predikt, het Heerlijke Evangelie, maar hij doet dat ingetogen, dan is het niet zijn fout als het jou niet raakt, dan is dat jouw fout.
Wat zitten we ons dan toch druk te maken om bijzaken. De persoonlijke eigenschappen van een predikant worden weer eens belangrijker dan de inhoud. Laten we daar toch doorheen kijken!
Als elke vijfde kerkganger bij een ingetogen preek zit te knikkebollen, maar de waarheid van Jezus Christus wordt verkondigd, dan moet je bij die kerkganger zijn en niet bij de predikant.
Daarbij mag je inderdaad je onderlinge samenkomsten (dat is door heel de bijbel heen geen internet, dat heb ik nog nooit gelezen) niet verzaken, maar dat is al genoeg gezegd hier.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:
Joannah schreef:Daar waar er 2 of 3 in mijn Naam vergaderd zijn is ook al een samenkomst....en EN EEN INTERNET PREEK ZIE IK OOK ALS EEN SOORT BIJEENKOMST.
Je kletst alles naar je eigen straatje! Maar waarom ben je zo vreselijk gefrustreerd in allerlei topics??
Joannah in reactie hierop in PB schreef:Waarom kun je geen respect opbrengen voor meningen die niet altijd hetzelfde zijn als de jouwe? Misschien ben ik wel gefrustreerd omdat de toon hier zo tegengesteld is aan wat ik verwacht had van een liefdevolle, verdraagzame christengemeente.
Let dan even op je eigen toon. Je onderbouwt je afwijkende meningen niet, je ploempt ze zomaar hier neer met een air van jewelste: Zo, kijk mij eens de absolute waarheid hebben!
Het zou al heel veel schelen als je dat wat matigt.

Maar by the way: Jij vindt dat een zelfuitgezochte internetkerkdienst waar je met z'n 2-en of 3-en naar luistert een samenkomst is, zoals bedoeld in Gods Woord. Dat kan ik niet met je eens zijn. Zeker niet, als je dat onderbouwt door kritiek te hebben op de prediking, zonder daarover in gesprek te gaan. En zelfs dan: dan leert Lukas 2 ons vandaag dat de houding van Anna de beste was: Zij week niet uit de tempel, hoezeer daar de donkerheid ook was opgegaan en de betekenis van de schaduwdienst onder het stof was komen te liggen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vanavond heb ik, in de kerk, een heel gevoelsvolle preek gehoord. Over de gemeenschap met God en Zijn kinderen. Als je niet meer ervaart dat God tegen je spreekt in de kerk, ligt dat meestal aan jezelf. Omdat wij alleen maar willen consumeren en je niet meer tevreden bent met het voedsel dat God je geeft. God plaats mensen niet voor niets in een bepaalde gemeente en wanneer je in biddend opzien, het alleen van Hem verwachtend deelneemt aan de gemeente, dan zal Hij je verbullen met blijdschap.
Het thema van de preek was overigens: Blij zijn met Kerst. Een heerlijke vreugdevolle preek waarin werd afgerekend met het treurend christendom. Het streven naar blijdschap en eenheid met God behoort het doel te zijn van de ziel.
Ook alle dingen van ons werden afgeschreven. we hoeven geeb doorleefd zondebesef te hebben voordat we bij Hem terecht mogen komen. Kom gewoon zoals je ben, met al je twijfels, zorgen en verdriet en zonde. Alleen vanuit de gemeenschap met God kunnen deze dingen werkelijk beleefd worden. Buiten die gemeenschap is zelfs het diepst doorleefde zondenbesef wegwerpelijk.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:Vanavond heb ik, in de kerk, een heel gevoelsvolle preek gehoord. Over de gemeenschap met God en Zijn kinderen. Als je niet meer ervaart dat God tegen je spreekt in de kerk, ligt dat meestal aan jezelf. Omdat wij alleen maar willen consumeren en je niet meer tevreden bent met het voedsel dat God je geeft. God plaats mensen niet voor niets in een bepaalde gemeente en wanneer je in biddend opzien, het alleen van Hem verwachtend deelneemt aan de gemeente, dan zal Hij je verbullen met blijdschap.
Het thema van de preek was overigens: Blij zijn met Kerst. Een heerlijke vreugdevolle preek waarin werd afgerekend met het treurend christendom. Het streven naar blijdschap en eenheid met God behoort het doel te zijn van de ziel.
Ook alle dingen van ons werden afgeschreven. we hoeven geeb doorleefd zondebesef te hebben voordat we bij Hem terecht mogen komen. Kom gewoon zoals je ben, met al je twijfels, zorgen en verdriet en zonde. Alleen vanuit de gemeenschap met God kunnen deze dingen werkelijk beleefd worden. Buiten die gemeenschap is zelfs het diepst doorleefde zondenbesef wegwerpelijk.
Dat wij met een vertoornd God te doen hebben die de zonde haat wordt bij jullie niet over gesproken? Daarom ook geen zondebesef meer? Over de doodsbeenderen (Ezechiël) wordt bij jullie niet gepreekt? Zoals jij waarschijnlijk huiverend staat tegenover het treurend christendom, zo sta ik huiverend tegenover het juichend christendom.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gian

Bericht door Gian »

albion schreef:Zoals jij waarschijnlijk huiverend staat tegenover het treurend christendom, zo sta ik huiverend tegenover het juichend christendom.
Precies. Een tijd van juichen en een tijd van treuren.
Waarom er dan gelijk gehuiverd moet worden na een post van een paar regels snap ik niet.
Dat extreme gedoe ook altijd..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

albion schreef:Dat wij met een vertoornd God te doen hebben die de zonde haat wordt bij jullie niet over gesproken? Daarom ook geen zondebesef meer? Over de doodsbeenderen (Ezechiël) wordt bij jullie niet gepreekt?
Ik vind persoonlijk, Albion, dat je in deze post erg genereliserend schrijft. En daardoor een karikatuur maakt van je kerk.
Alsof dàt de hoofdinhoud van jullie kerkdienst is. Dat zou erg magertjes zijn en de apostel Paulus zou je terecht op de vingers kunnen tikken! Ik mis de grote Inhoud: Jezus Christus en die gekruisigd.

JolandaOudshoorn schreef:Alle dingen van ons werden afgeschreven. We hoeven geen doorleefd zondebesef te hebben voordat we bij Hem terecht mogen komen. Kom gewoon zoals je ben, met al je twijfels, zorgen en verdriet en zonde. Alleen vanuit de gemeenschap met God kunnen deze dingen werkelijk beleefd worden. Buiten die gemeenschap is zelfs het diepst doorleefde zondenbesef wegwerpelijk.
Waarom bestempel je dit hierboven, Albion, als iets van het juichend christendom? Wordt dit dan niet meer bij jullie of in jullie kerk ondervonden? Worden alle dingen van ons niet afgeschreven? Doorleef je niet dat de Heere geen volmaakt zondebesef vraagt ( zelfs in die valkuil kan je vallen - dat je maar zwoegt en zwoegt om je nog dieper voor God te vernederen om jezelf pasklaar te maken om tot Hem te komen)
Je mag komen zoals je bent met al je verdriet, twijfels en zorgen en zonde.
Ik ben het niet met je eens dat je Jolanda's posting wegzet in het verdoemhoekje.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:En zelfs dan: dan leert Lukas 2 ons vandaag dat de houding van Anna de beste was: Zij week niet uit de tempel, hoezeer daar de donkerheid ook was opgegaan en de betekenis van de schaduwdienst onder het stof was komen te liggen.
Je kunt de tempeldienst niet één-op-één overzetten op een kerkdienst. Zo doorgeredeneerd, hadden we allen Rooms moeten blijven. Of maakt het niet meer uit waar je naar de kerk gaat, áls je maar gaat.
Gesloten