Joannah schreef:met veilig preken bedoel ik, dus NIET op het gevoel preken, maar ingehouden, wat mijns inziens niet overeen stemt met de inhoud, want ook ik kan mijn emoties niet altijd onder controle houden als ik de bijbel lees.En daar ben ik eigenlijk best tevreden mee, ik kan me helemaal inleven in wat er staat, en het raakt me.Als het allerbelangrijkste Boek, het enige Boek wat waar is, je niet raakt, dan kun je ook minder goed tegen een levende preek, wellicht.
emotieloze lezingen en preken boeien me totaal niet, ik moet het idee hebben dat de voorganger er helemaal in op gaat, er achter staat, het is me nog al niet iets, waar het over gaat....vandaar dat ik nog maar nauwelijks naar de kerk ga.
Liever een internet-"preek"die me raakt, dan een preek waar iedere vijfde kerkganger bij zit te knikkebollen.
Om het maar even in uitersten te trekken
Maar mijn beste Joannah. Je zegt dat emotieloze preken je totaal niet boeien. Maar de bijbel boeit je wel. Terwijl de emoties er nou niet vanaf springen. Snap je dat dit een contradictie is? Als een rustige predikant Het Woord van God predikt, het Heerlijke Evangelie, maar hij doet dat ingetogen, dan is het niet zijn fout als het jou niet raakt, dan is dat
jouw fout.
Wat zitten we ons dan toch druk te maken om bijzaken. De persoonlijke eigenschappen van een predikant worden weer eens belangrijker dan de inhoud. Laten we daar toch doorheen kijken!
Als elke vijfde kerkganger bij een ingetogen preek zit te knikkebollen, maar de waarheid van Jezus Christus wordt verkondigd, dan moet je bij die kerkganger zijn en niet bij de predikant.
Daarbij mag je inderdaad je onderlinge samenkomsten (dat is door heel de bijbel heen geen internet, dat heb ik nog nooit gelezen) niet verzaken, maar dat is al genoeg gezegd hier.