Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV
Re: Sprekers GBS-Toogdag ageren tegen HSV
Wat er ook zij van de verslaggeving van het RD (die is inderdaad van tijd tot tijd reformatorisch-de Telegraaf-achtig. Precies datgene wat controverse oproept wordt opgeschreven.) de ene dominee fulmineert tegen het verlengen van een tekst, terwijl ds Blok dat zoëven zelf ook deed.
En verder snap ik dat geklaag niet zo. Als zij het allemaal beter weten, er is toch niemand die ze de mond snoert? Ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. Als God inderdaad zo werkt als zij het voorstellen, prima, dan zal dat gebeuren. Waarom al die soesa over 'mensen die menen dat ze er zijn, maar er niet zijn'? Dan moet je niet mopperen, maar nog duidelijker zijn.
Ds Blok was ook een keer voor de SGP in Gouda. Hij heeft toen ook de halve dienst lopen mopperen op mensen die buiten liepen. Daar kom je als hoorder toch niet voor?
En verder snap ik dat geklaag niet zo. Als zij het allemaal beter weten, er is toch niemand die ze de mond snoert? Ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. Als God inderdaad zo werkt als zij het voorstellen, prima, dan zal dat gebeuren. Waarom al die soesa over 'mensen die menen dat ze er zijn, maar er niet zijn'? Dan moet je niet mopperen, maar nog duidelijker zijn.
Ds Blok was ook een keer voor de SGP in Gouda. Hij heeft toen ook de halve dienst lopen mopperen op mensen die buiten liepen. Daar kom je als hoorder toch niet voor?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Laten we dan nu ook maar ophouden met klagen over de GBS, je bent immers vrij welke vertaling je leest...refo schreef: En verder snap ik dat geklaag niet zo. Als zij het allemaal beter weten, er is toch niemand die ze de mond snoert? Ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen.
Heel erg teleurstellend hoe sommigen onder ons zich zo stekelig gedragen in dit topic die anders de mond vol hebben van 'geestelijke eenheid'...
maar is het niet juist het 'op deze wijze formuleren' dat de discussie voor een gedeelte opriep? anderen beschuldigen, al dan niet veroorzaakt door de verslaglegging. misschien ligt hierin een oplossing ...artistiek schreef:Laten we dan nu ook maar ophouden met klagen over de GBS, je bent immers vrij welke vertaling je leest...refo schreef: En verder snap ik dat geklaag niet zo. Als zij het allemaal beter weten, er is toch niemand die ze de mond snoert? Ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen.
Heel erg teleurstellend hoe sommigen onder ons zich zo stekelig gedragen in dit topic die anders de mond vol hebben van 'geestelijke eenheid'...
uiteraard wil ik van mijn kant ook zeker mijn best doen een andere formulering te lezen, want dat is ook een optie. zoiets als: 'eej, ik ben fan van de GBS! en ik ben vrij welke vertaling ik lees. (daarom vind ik het waarschijnlijk niet echt vet dat er gemopperd wordt op de GBS (want hoe gaat het zo goed komen met de geestelijke eenheid?)).
Als ze dat niet doen, gaan veel mensen de HSV misschien wel goed vinden. Terwijl er waarschijnlijk toch dwalingen in verkondigd worden. Daar heb je een mens toch voor over. Ik snap echt niet hoe veel mensen zo gerust op de eeuwigheid aan kunnen menende bij het rechte eind te hebben. Zodra je ze daar op aanspreekt, worden ze boos. Dan hapert er ergens toch wel wat.Wilhelm schreef:Beste Albion, dat men het niet eens is met de HSV is al lang duidelijk.
MOet men dan elke keer weer benadrukken hoe slecht de HSV wel niet is /
En, wat is het uitgangspunt ? Ik hoop dat ik het mis heb, maar het lijkt soms wel om een concurrentie strijd te gaan.
Ik heb het al vele malen gezeg op dit forum, maar deze week is het weer bevestigd.
Het RD van afgelopen week : Mevr Paul die vertaalwerk doet voor de ZGG en een jonge predikant uit Iran die vertaalwerk doet voor de TBS. Je hoort over zulke initiatieven geen enkel onvertogen woord. We zijn blij dat dit gebeurd, toch ?
En nu de HSV , met mensen met bagage. Openstaand voor kritiek. Een welwillende houding aannemen tov anderen, en zet daar tegenover de GBS. Ik vind het heel triest.
En dat heeft niets met verzet tov bevindelijke prediking te maken.
Die is mij ook lief net als de SV. Maar de houding van de GBS tov andere vertalingen vind ik zeer ernstig. En geloof me , met mij velen.
Een smaldeel binnen de reformatorische gezindte zal smullen van deze houding en bevestigd worden in hun eigen gelijk dat het allemaal niets meer is, en dat er nog een kuddeke is overgebleven rond dezelfde vertaling, met dezelfde tradities en hetzelfde taalgebruik. En de rest zijn vijanden.
Een zeer zorgelijke ontwikkeling.
Er wordt vergeten wat nu werkelijk van belang is in deze God-loze en gesuculariseerde maatschappij.
Hebben we geen andere Boodschap voor de wereld ?
Het gaat om het behoud van de Statenvertaling en ook om het behoud van zielen!Hendrikus schreef:Wat is daar zo logisch aan? Komen de Naardense, de NBG, de Willibrord etc ook allemaal aan de orde? Is een GBS-bijeenkomst een gelegenheid waar het logisch is dat je op andere vertalingen zit af te geven?albion schreef:Misschien is het je ontgaan dat er gesproken werd op een GBS-avond. Logisch dat de HSV dan aan de orde komt.
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Dit is een forse beschuldiging... ik zie uit naar je onderbouwing...Gijs83 schreef:Als ze dat niet doen, gaan veel mensen de HSV misschien wel goed vinden. Terwijl er waarschijnlijk toch dwalingen in verkondigd worden. Daar heb je een mens toch voor over. Ik snap echt niet hoe veel mensen zo gerust op de eeuwigheid aan kunnen menende bij het rechte eind te hebben. Zodra je ze daar op aanspreekt, worden ze boos. Dan hapert er ergens toch wel wat.Wilhelm schreef:Beste Albion, dat men het niet eens is met de HSV is al lang duidelijk.
En, wat is het uitgangspunt ? Ik hoop dat ik het mis heb, maar het lijkt soms wel om een concurrentie strijd te gaan.
Ik heb het al vele malen gezeg op dit forum, maar deze week is het weer bevestigd.
Het RD van afgelopen week : Mevr Paul die vertaalwerk doet voor de ZGG en een jonge predikant uit Iran die vertaalwerk doet voor de TBS. Je hoort over zulke initiatieven geen enkel onvertogen woord. We zijn blij dat dit gebeurd, toch ?
En nu de HSV , met mensen met bagage. Openstaand voor kritiek. Een welwillende houding aannemen tov anderen, en zet daar tegenover de GBS. Ik vind het heel triest.
Die is mij ook lief net als de SV. Maar de houding van de GBS tov andere vertalingen vind ik zeer ernstig. En geloof me , met mij velen.
Een smaldeel binnen de reformatorische gezindte zal smullen van deze houding en bevestigd worden in hun eigen gelijk dat het allemaal niets meer is, en dat er nog een kuddeke is overgebleven rond dezelfde vertaling, met dezelfde tradities en hetzelfde taalgebruik. En de rest zijn vijanden.
Er wordt vergeten wat nu werkelijk van belang is in deze God-loze en gesuculariseerde maatschappij.
- Jean le Fontain
- Contacteer:
Staan deze twee op gelijke hoogte? Wat is het belangrijkste?Gijs83 schreef:Het gaat om het behoud van de Statenvertaling en ook om het behoud van zielen!Hendrikus schreef:Wat is daar zo logisch aan? Komen de Naardense, de NBG, de Willibrord etc ook allemaal aan de orde? Is een GBS-bijeenkomst een gelegenheid waar het logisch is dat je op andere vertalingen zit af te geven?albion schreef:Misschien is het je ontgaan dat er gesproken werd op een GBS-avond. Logisch dat de HSV dan aan de orde komt.
-
Dit is ook zo'n zelfvervullende profetie. Dus om serieus genomen te worden zal je een aantal elementen eerst moeten onderbouwen namelijk:Gijs83 schreef:Als ze dat niet doen, gaan veel mensen de HSV misschien wel goed vinden. Terwijl er waarschijnlijk toch dwalingen in verkondigd worden. Daar heb je een mens toch voor over. Ik snap echt niet hoe veel mensen zo gerust op de eeuwigheid aan kunnen menende bij het rechte eind te hebben. Zodra je ze daar op aanspreekt, worden ze boos. Dan hapert er ergens toch wel wat.Wilhelm schreef:Beste Albion, dat men het niet eens is met de HSV is al lang duidelijk.
- Wat is erg als mensen de HSV goed vinden?
- Toon aan dat er dwalingen in staan? Dwaling is nog wel wat anders als een discutabele vertaalkeuze.
- Wat is het verband tussen de de gekozen vertaling en de eeuwige bestemming van iemand?
- Waarom hapert er iets als mensen boos reageren? Kan er dan mogelijk ook niet iets fout zitten in je eigen aannames?
Laatst gewijzigd door Democritus op 13 okt 2009, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Dwalingen nog wel. Gijs, dat moet je toch eens uitleggen.Gijs83 schreef:Als ze dat niet doen, gaan veel mensen de HSV misschien wel goed vinden. Terwijl er waarschijnlijk toch dwalingen in verkondigd worden. Daar heb je een mens toch voor over. Ik snap echt niet hoe veel mensen zo gerust op de eeuwigheid aan kunnen menende bij het rechte eind te hebben. Zodra je ze daar op aanspreekt, worden ze boos. Dan hapert er ergens toch wel wat.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik ben niet zo goed met de HSV op de hoogte, dat ik weet waar de dwalingen precies liggen/staan, maar de 'GBS-mannen' zullen niet voor niets waarschuwen tegen de HSV.Jean le Fontain schreef:Dit is een forse beschuldiging... ik zie uit naar je onderbouwing...Gijs83 schreef:
Als ze dat niet doen, gaan veel mensen de HSV misschien wel goed vinden. Terwijl er waarschijnlijk toch dwalingen in verkondigd worden. Daar heb je een mens toch voor over. Ik snap echt niet hoe veel mensen zo gerust op de eeuwigheid aan kunnen menende bij het rechte eind te hebben. Zodra je ze daar op aanspreekt, worden ze boos. Dan hapert er ergens toch wel wat.
Jouw andere vraag: als het middel van mijn zaligheid niet deugd, dan is mijn ziel toch niet gered? Alhoewel men dat wel meent. Of geloof je niet dat je verkeerde gronden je zalig kunt wanen en dat dat soms ook nog zo heel dicht bj de gereformeerde waarheid ligt?
Gijs83 schreef:Terwijl er waarschijnlijk toch dwalingen in verkondigd worden.
Dat noemt de catechismus dus "lichtelijk en onverhoord oordelen". Je roept maar wat, terwijl je er niks van weet. Schaam je een beetje!Gijs83 schreef:Ik ben niet zo goed met de HSV op de hoogte, dat ik weet waar de dwalingen precies liggen/staan, maar de 'GBS-mannen' zullen niet voor niets waarschuwen tegen de HSV.
~~Soli Deo Gloria~~
gijs bedoeld het natuurlijk verschrikkelijk oprecht, dat denk ik sowieso. maar ook ik heb toch een kleine vraag: het middel is toch Christus?Gijs83 schreef:Ik ben niet zo goed met de HSV op de hoogte, dat ik weet waar de dwalingen precies liggen/staan, maar de 'GBS-mannen' zullen niet voor niets waarschuwen tegen de HSV.Jean le Fontain schreef:Dit is een forse beschuldiging... ik zie uit naar je onderbouwing...Gijs83 schreef:
Als ze dat niet doen, gaan veel mensen de HSV misschien wel goed vinden. Terwijl er waarschijnlijk toch dwalingen in verkondigd worden. Daar heb je een mens toch voor over. Ik snap echt niet hoe veel mensen zo gerust op de eeuwigheid aan kunnen menende bij het rechte eind te hebben. Zodra je ze daar op aanspreekt, worden ze boos. Dan hapert er ergens toch wel wat.
Jouw andere vraag: als het middel van mijn zaligheid niet deugd, dan is mijn ziel toch niet gered? Alhoewel men dat wel meent. Of geloof je niet dat je verkeerde gronden je zalig kunt wanen en dat dat soms ook nog zo heel dicht bj de gereformeerde waarheid ligt?
Ik hoorde eens van iemand die vertelde dat de Heere haar in het hart greep onder de prediking van een (destijds) gerformeerde bonder, volgens haar iemand waarvan zij geen verwachting had. Zo was ze die zondag ook naar Gods huis gegaan, zonder verwachting, want die dominee.....
Toch heeft de Heere Zichzelf aan haar willen openbaren tijdens die preek.
Zij zei later: De Heere kan met een kromme stok een rechte slag toebrengen.
Kun je dit misschien ook van de HSV (of NBG, Willibrord en anderen) zeggen?
Let wel: bovenstaande is niet míjn mening, maar ik vroeg me af of je die vergelijking kan maken.
Toch heeft de Heere Zichzelf aan haar willen openbaren tijdens die preek.
Zij zei later: De Heere kan met een kromme stok een rechte slag toebrengen.
Kun je dit misschien ook van de HSV (of NBG, Willibrord en anderen) zeggen?
Let wel: bovenstaande is niet míjn mening, maar ik vroeg me af of je die vergelijking kan maken.
En jij Hendrikus, heb jij de 'GBS-broeders' wél verhoord op dit door jou geveld oordeel: Maar ja, als je uitgaat van de premisse dat de statenvertalers verlicht waren door de Heilige Geest en dat dat daarvoor en daarna nooit meer het geval is geweest...?Hendrikus schreef:Gijs83 schreef:Terwijl er waarschijnlijk toch dwalingen in verkondigd worden.Dat noemt de catechismus dus "lichtelijk en onverhoord oordelen". Je roept maar wat, terwijl je er niks van weet. Schaam je een beetje!Gijs83 schreef:Ik ben niet zo goed met de HSV op de hoogte, dat ik weet waar de dwalingen precies liggen/staan, maar de 'GBS-mannen' zullen niet voor niets waarschuwen tegen de HSV.
Citaat: "Ds. C. Hogchem uit Barneveld ging in zijn toespraak op deze woorden in. „Hoe durft de HSV zich nog een Statenvertaling te noemen als men zulke veranderingen aanbrengt die niet eens in de kanttekeningen te vinden zijn? Heeft God de wijsheid van deze tijd niet dwaas genoemd?”artistiek schreef:En jij Hendrikus, heb jij de 'GBS-broeders' wél verhoord op dit door jou geveld oordeel: Maar ja, als je uitgaat van de premisse dat de statenvertalers verlicht waren door de Heilige Geest en dat dat daarvoor en daarna nooit meer het geval is geweest...?Hendrikus schreef:Gijs83 schreef:Terwijl er waarschijnlijk toch dwalingen in verkondigd worden.Dat noemt de catechismus dus "lichtelijk en onverhoord oordelen". Je roept maar wat, terwijl je er niks van weet. Schaam je een beetje!Gijs83 schreef:Ik ben niet zo goed met de HSV op de hoogte, dat ik weet waar de dwalingen precies liggen/staan, maar de 'GBS-mannen' zullen niet voor niets waarschuwen tegen de HSV.
Daarmee zeg je praktisch dat het nu onmogelijk is om een goede vertaling of hertaling te maken.
Daarnaast laten reacties zoals van Gijs, en vele anderen, zien dat de propaganda van de GBS werkt: De GBS-mannen zeggen dat de GBS slecht is, en haar lezers oppervlakkige christenen die niets van het ware bevindelijke leven moeten hebben, en dat geloof ik, want de GBS-mannen zullen het tenslotte niet zomaar zeggen...