.

Avi

Re: Verloren gaan...

Bericht door Avi »

Jo-Ann schreef:
Luther schreef:Dit is dus schematiek, waarop eenvoudige zielen op kapot lopen en ook geestelijk zo in verwarring van raken.
!!!!!
Ik weet niet wat ik met al deze termen aan moet. Ik hoor die nooit in de prediking. :nonnon
Misschien zitten er wel aspecten uit die termen door de preek heengeweven, zoals dat het buiten Christus zonder hope is. Buiten Christus is het verloren.
Verder weet ik niet of het Bijbels is.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Avi schreef:
Jo-Ann schreef:
Luther schreef:Dit is dus schematiek, waarop eenvoudige zielen op kapot lopen en ook geestelijk zo in verwarring van raken.
!!!!!
Ik weet niet wat ik met al deze termen aan moet. Ik hoor die nooit in de prediking. :nonnon
Misschien zitten er wel aspecten uit die termen door de preek heengeweven, zoals dat het buiten Christus zonder hope is. Buiten Christus is het verloren.
Verder weet ik niet of het Bijbels is.
Avi, houdt dat maar vast! Buiten de kennis van Christus kun je nog zoveel ervaren hebben, maar alleen de Hem te kennen is zaligmakend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gajus

Bericht door Gajus »

Hiermee ben ik het niet eens. Ik hou niet zo van allerlei standaardtermen, zoals buiten hope (let op de laatste e....). Maar wel is het Bijbels (en daar moet het wel komen in ons geestelijk leven) dat we alle hoop van en in onszelf hebben leren opgeven. Als dat niet het geval is, als wij niet zien dat we zonder God leven, zoals we geboren zijn, dan heeft het heil in Christus geen waarde en zullen we ons ook nooit als een verlorene aan Zijn voeten neerleggen. Want echt hoop is er immers alleen in Hem! Lees maar in 1 Petrus 1 vers 3: "Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden."
Dan gaat het dus niet om een crisis-ervaring, ook niet om diepe zondekennis, maar wel om te weten "uitlandig" (ellendig) te zijn, namelijk zonder God.
Dit heb je mooi verwoord. Ook waar Petrus mee begint is belangrijk. Ik denk dat we daar nog veel van kunnen leren.
"Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus". Als we bedenken dat God het offer van Zijn Zoon aanzag en wat de Zoon voor ons wilde doen, kan het niet anders of er komt vol verwondering een loflied in onze mond; Geloofd zij God, met diepst ontzag.
Jongere

Bericht door Jongere »

PvS schreef:Conclusie: Onder de oud-testamentische bedeling moest het "buiten hoop" beleefd worden, en nu onder de nieuw-testamentische bedeling hoeft dat niet meer beleefd te worden?
Waar staat dat God in het OT nog geen verzoening had gevonden?
Ik lees nergens in het NT dat de kennis der ellende afgeschaft is.
Waar is een Borg voor nodig, als het niet "buiten hoop" wordt?
Wat betreft je tweede vraag, dat staat in Romeinen 3 vers 24 en 25:
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

Hier wordt heel duidelijk onderscheid gemaakt tussen de zonden uit het OT (te voren) en nu: die te voren geschied zijn, zijn dat onder de verdraagzaamheid van God! Nu heeft God Christus als verzoening voorgesteld, ook voor de zonden die Hij eerder moest verdragen zonder verzoening.

Overigens zou ik hier zelf nooit de conclusie aan verbinden dat mensen in de ot-bedeling het dan anders zouden moeten beleefd hebben als in de nt-bedeling. Maar dat het een andere tijd was, staat vast. Wees voorzichtig met elke vergelijking.

En nogmaals: ook in het stuk in je nieuwe topic vond ik weer de zin over 'een afgesneden zaak'. Zou je me eens kunnen uitleggen wat die zin daar (in Romeinen 9!!) betekent en waarom die telkens wordt genoemd?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Dan gaat het dus niet om een crisis-ervaring, ook niet om diepe zondekennis, maar wel om te weten "uitlandig" (ellendig) te zijn, namelijk zonder God.
Toch komt er een moment dat je kunt omschrijven als een 'crisiservaring' (zie andere topic, jouw kleurtjes).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Dan gaat het dus niet om een crisis-ervaring, ook niet om diepe zondekennis, maar wel om te weten "uitlandig" (ellendig) te zijn, namelijk zonder God.
Toch komt er een moment dat je kunt omschrijven als een 'crisiservaring' (zie andere topic, jouw kleurtjes).
Ik vind crisis-ervaring een vervelende, buitenbijbelse term. Laten we het gewoon houden op rechtvaardigmaking.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Ik vind crisis-ervaring een vervelende, buitenbijbelse term. Laten we het gewoon houden op rechtvaardigmaking.
Ja, als we dan maar met zijn allen hetzelfde bedoelen. ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Ja, als we dan maar met zijn allen hetzelfde bedoelen. ;)
Dat is het gevaar van bepaald woordgebruik. We bedoelen hetzelfde maar verwoorden het anders. Die kleurtjes zou ik dus niet benoemen als crisiservaring.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Avi

Bericht door Avi »

Ik hou niet zo van het woordje 'crisiservaring'.
Als mens maken we allemaal onze eigen noodsituaties, crises door/mee.
Zondenvergeving is toch geen crisis?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Avi schreef:Ik hou niet zo van het woordje 'crisiservaring'.
Precies. Het gaat erom dat we ons ellenig weten, namelijk zonder God. En dat dàt onverdragelijk wordt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Avi schreef:Ik hou niet zo van het woordje 'crisiservaring'.
Precies. Het gaat erom dat we ons ellenig weten, namelijk zonder God. En dat dàt onverdragelijk wordt.
En blijft. pas hadden we het er nog over: de hemel is de aanwezigheid van God, de hel de afwezigheid. Wart moet dat laaste verschrikkelijk zijn, leven zonder God.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Lewis zegt: De hemel is het begin van het zijn, de hel het begin van het niet zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Ik begrijp je niet, vriend.
Deze reactie komt op mij kil, haast berekenend over. Kan het niet anders als het over zulke dingen gaat?
aritha

Bericht door aritha »

Afgewezen schreef:
PvS schreef:Ik begrijp je niet, vriend.
Deze reactie komt op mij kil, haast berekenend over. Kan het niet anders als het over zulke dingen gaat?
Lieve broer/zus, ik begrijp je niet helemaal... :love
Plaats reactie