PvS schreef:Conclusie: Onder de oud-testamentische bedeling moest het "buiten hoop" beleefd worden, en nu onder de nieuw-testamentische bedeling hoeft dat niet meer beleefd te worden?
Waar staat dat God in het OT nog geen verzoening had gevonden?
Ik lees nergens in het NT dat de kennis der ellende afgeschaft is.
Waar is een Borg voor nodig, als het niet "buiten hoop" wordt?
Wat betreft je tweede vraag, dat staat in Romeinen 3 vers 24 en 25:
En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
Hier wordt heel duidelijk onderscheid gemaakt tussen de zonden uit het OT (te voren) en nu: die te voren geschied zijn, zijn dat onder de verdraagzaamheid van God! Nu heeft God Christus als verzoening voorgesteld, ook voor de zonden die Hij eerder moest verdragen zonder verzoening.
Overigens zou ik hier zelf nooit de conclusie aan verbinden dat mensen in de ot-bedeling het dan anders zouden moeten beleefd hebben als in de nt-bedeling. Maar dat het een andere tijd was, staat vast. Wees voorzichtig met elke vergelijking.
En nogmaals: ook in het stuk in je nieuwe topic vond ik weer de zin over 'een afgesneden zaak'. Zou je me eens kunnen uitleggen wat die zin daar (in Romeinen 9!!) betekent en waarom die telkens wordt genoemd?