Marnix schreef.
Ik heb dit argument heel regelmatig gehoord en het verbaast me enorm. We gaan opnieuw even terug naar het paradijs. Had de mens daar een keuze, ja of nee? De Bijbel zegt overduidelijk: Ja. Jij stelt dat als een mens een keuze heeft, hij ergens op een gelijk niveau staat met God? Dus Adam en Eva stonden op een gelijk niveau met God? Natuurlijk niet. God schiep de mens, boven alle schepselen maar onder Hem. God gaf de mens een keuze in het paradijs. Doe dit en je zult leven of doe dat en je zult sterven. Toch was de mens daarmee niet gelijk aan God.
Dat het hebben van een keuze dus gelijk staat aan gelijk zijn met God is onjuist.
Verder ben ik het met je eens, God moet ons roepen, anders gaan we niet geloven. Maar al die mensen die niet geloven, geloven niet omdat God het niet wil of ze niet roept maar omdat ze naar zijn roepstem niet willen luisteren. Stellen: Ze zijn niet uitverkoren voor de grondlegging dus ze hadden geen keus, anders zou God niet God zijn, dan maak je God daarmee de auteur van de zonde en hun verloren gaan. God zou mensen geschapen hebben met als plan om ze in zonde te laten vallen en velen verloren te laten gaan, daar had hij ze immers voor Hij ze maakte al voor bestemd. Kortom, de mens had dan totaal geen keuze, anders zouden ze volgens jou aan God gelijk worden. En Gods keuze is dan dat de mens in zonde valt en velen verloren gaan en enkelen behouden worden. Zonde is tegen Gods wil ingaan, dus Gods wil was dat wij zouden doen wat Hij niet wil dat we doen. Daar komt het dan op neer.
Ik denk niet dat we terug hoeven naar het paradijs, want het gaat in de zondeval niet om een keuze voor of tegen God maar om het overtreden van Gods gebod
En de Heere God gebood den mens, zeggende: Van allen boom dezes hofs zult gij vrijelijk eten;
Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.
Sorry Marnix, maar dat overduidelijke Ja haal ik er niet uit.
De mens heeft vrijheid om te kiezen in alle natuurlijke dingen, de mens is natuurlijk, vleselijk. De Geestelijke dingen bezit hij niet van nature, dus geestelijk kan hij niet kiezen, er is niemand die God zoekt ook niet één. Dat zoeken heeft met een keuze te maken en dat is iets zegt Luther tegen Erasmus (die vrije keuze op geestelijk gebied) wat eenvoudig niet bestaat.
Je stelt dat als er geen keuze voor de mens is om God te dienen, dat God de auteur van de zonde wordt en het toch mee God Zijn schuld is dat er vele verloren gaan.
Volgens mij is dat de zaak omdraaien, met de belijdenis geschriften zeg ik, dat God geen mens tekort had gedaan als Hij na de zondeval de gehele mensheid in de zonde en verlorenheid had laten liggen, volledig bijbels.
Geen enkele mens zou God gezocht hebben, Jezus zegt wanneer Ik u vrijgemaakt heb zult gij waarlijk vrij zijn, door Gods Geest zijn wij weer vrij om het goede te kiezen omdat we dan pas het goede gaan zien, dat is genade.
Wat mij niet meer verbaasd dat mensen die voor een vrije keuze zijn het altijd hebben over een handjevol mensen dat behouden wordt, terwijl de bijbel duidelijk spreekt over een schare die niet te tellen is, zeg je daarmee dan niet dat de mens het beter kan dan God?
Wat mij wel verbaasd is mensen naast de uitverkiezing, vast houden aan de vrije wil( op geestelijk terrein), van de mens op allerlei doorzichtige manieren.Niet logisch het pas niet bijelkaar.