Het belastingstelsel

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Kaw »

Nederland zit in de top van landen qua belastingdruk, maar ik lees net dat de Belgen, Italianen, Denen en zelfs de Hongaren een nog hogere belastingdruk kennen.
Ik denk ook dat het per persoon verschilt. Ik als ondernemer kom gewoon vaak met de belasting in aanraking en dat versterkt het gevoel dat je heel veel moet afgeven aan de belasting. Maar hier is alleen gekeken naar de inkomensbelasting. Ik ben benieuwd hoe de percentages uitvallen wanneer er ook gekeken wordt naar de sluipbelastingen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Kaw »

Gian schreef:Nee hoor, maar anders stuur ik een brood op.
Dat iedereen brood kan kopen en een overmatige belastingdruk vind ik een beetje zoals appels met peren vergelijken. Je moet over het één kunnen klagen en toch het brood kunnen kopen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Nederland zit in de top van landen qua belastingdruk, maar ik lees net dat de Belgen, Italianen, Denen en zelfs de Hongaren een nog hogere belastingdruk kennen.
Ik denk ook dat het per persoon verschilt. Ik als ondernemer kom gewoon vaak met de belasting in aanraking en dat versterkt het gevoel dat je heel veel moet afgeven aan de belasting. Maar hier is alleen gekeken naar de inkomensbelasting. Ik ben benieuwd hoe de percentages uitvallen wanneer er ook gekeken wordt naar de sluipbelastingen.
http://www.oecd.org/dataoecd/48/27/41498733.pdf
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Kaw »

Bert Mulder schreef:
Kaw schreef:Nederland zit in de top van landen qua belastingdruk, maar ik lees net dat de Belgen, Italianen, Denen en zelfs de Hongaren een nog hogere belastingdruk kennen.
Ik denk ook dat het per persoon verschilt. Ik als ondernemer kom gewoon vaak met de belasting in aanraking en dat versterkt het gevoel dat je heel veel moet afgeven aan de belasting. Maar hier is alleen gekeken naar de inkomensbelasting. Ik ben benieuwd hoe de percentages uitvallen wanneer er ook gekeken wordt naar de sluipbelastingen.
http://www.oecd.org/dataoecd/48/27/41498733.pdf
Afzetting tegenover het GNI zou denk ik zinniger zijn en een heel ander beeld geven.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef: Afzetting tegenover het GNI zou denk ik zinniger zijn en een heel ander beeld geven.
Sorry, ben uit het Nederlandse zakenleven. Wat betekenen de letters GNI?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Kaw »

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Rens »

er is een tijd geweest dat Flat-Fee in de picture was......niet iets om nader te onderzoek naar voor- en nadelen voor de onderscheiden bevolkingsgroepen???
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Bert Mulder »


Bedankt Kaw.

Dus je bedoeld dat GNI Gross national product (GNP) betekend....?

Dan ben ik het met je oneens. Meen dat een vergelijking met GDP het meest zinnige beeld geeft.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Gian »

Kaw schreef:
Gian schreef:Nee hoor, maar anders stuur ik een brood op.
Dat iedereen brood kan kopen en een overmatige belastingdruk vind ik een beetje zoals appels met peren vergelijken. Je moet over het één kunnen klagen en toch het brood kunnen kopen.
Onzin.
Als je een miljoen verdient en je moet 90 % afdragen heb je nog steeds een ton. Als je 10k verdient hoef je geen belasting te betalen. Zodra mensen geld gaan vedienen gaan ze over de belasting zeuren.
Als je het echt zo moeilijk heb met die belastingen, zorg dan dat je niet boven die 10k inkomen komt.
Zog bovendien dat je bedrijf geen winst maakt, dan hoef je ook niet zoveel af te dragen.

Ik vind het tamelijk ongepast als wij als christenen over belastingdruk klagen, in een land waar ongekende luxe en weelde is.
Laatst gewijzigd door Gian op 14 jan 2009, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Rens »

belasting betalen moeten we nu eenmaal, de één wat meer dan de ander. en dat er onderscheidt wordt gemaakt tussen gehuwden en niet-gehuwden is ook nog wel te verdedigen.

klagen over de belastingdruk? het is van alle tijden, niks nieuws onder de zon. ik doe er echter niet aan mee omdat ik de redelijkheid nog wel kan inzien van loon- en inkomstenbelasting.

waar ik wél de wenkbrauwen over optrek is het steeds weer nieuwe belastingmaatregelen bedenken, zoals de nieuwste : de zogenoemde "sloepenbelasting" voor de pleziervaart, bóven op de al geldende maatregelen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Het belastingstelsel

Bericht door cosmo »

Rens schreef:belasting betalen moeten we nu eenmaal, de één wat meer dan de ander. en dat er onderscheidt wordt gemaakt tussen gehuwden en niet-gehuwden is ook nog wel te verdedigen.

klagen over de belastingdruk? het is van alle tijden, niks nieuws onder de zon. ik doe er echter niet aan mee omdat ik de redelijkheid nog wel kan inzien van loon- en inkomstenbelasting.

waar ik wél de wenkbrauwen over optrek is het steeds weer nieuwe belastingmaatregelen bedenken, zoals de nieuwste : de zogenoemde "sloepenbelasting" voor de pleziervaart, bóven op de al geldende maatregelen.
De ene belasting of bijdrage wordt afgeschaft, en de ander wordt ingevoerd. Per saldo zal het ongeveer gelijk blijven.

Overigens zijn die sloepen ontzettend milieuvervuilend, dus wat extra belasting kan geen kwaad. Wat mij betreft wordt onze hele belastingstelsel veel duurzamer.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Rens »

Maarrrrrrrrrrrr, weet iemand iets over hoe het met die Flat-Fee is afgelopen, althans die hele discussie daarover een hele tijd terug?

ok, dat het is doodgebloed mag bekend worden verondersteld, maar zijn de voor- en nadelen in rapportages vastgelegd?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23963
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het belastingstelsel

Bericht door refo »

Flat tax bedoel je.

Dat is nog niet het geval.

De belastingen liggen al redelijk vlak, in de praktijk.
Box 1 heeft tarieven van 33,5-52% gemiddeld zal dat op een 40% liggen.
Box 2 een tarief van 25%
Box 3 een tarief van 30%

Door het schrappen van bv de hypotheekrenteaftrek kan box 1 naar maximaal 30% of iets hoger. Tegelijkertijd box 2 en 3 naar 30% of dat hogere percentage en je bent klaar.

Alleen zullen de verschillen individueel erg groot uit kunnen pakken. En dat willen we natuurlijk niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het belastingstelsel

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Flat tax bedoel je.

Dat is nog niet het geval.

De belastingen liggen al redelijk vlak, in de praktijk.
Box 1 heeft tarieven van 33,5-52% gemiddeld zal dat op een 40% liggen.
Box 2 een tarief van 25%
Box 3 een tarief van 30%

Door het schrappen van bv de hypotheekrenteaftrek kan box 1 naar maximaal 30% of iets hoger. Tegelijkertijd box 2 en 3 naar 30% of dat hogere percentage en je bent klaar.

Alleen zullen de verschillen individueel erg groot uit kunnen pakken. En dat willen we natuurlijk niet.
Hier is het ook al heel 'flat'...

Persoonlijke inkomstenbelasting (ie. loonbelasting, etc)

Provinciaal, voor Alberta, is het 10%.

Federaal:

Inkomen tot $38,832 - 15%
38,833-77,664 - 22%
77,664-126,264 - 26%
boven $126,265 - 29%

Vennootschappen:

onder de 400,000 is de last 14% (combinatie federaal-Alberta)
boven de $400,000 is het meest 29.5%

dit is een beetje vereenvoudigd, omdat er nogal wat 'speciale' regels zijn, betreffende het soort inkomen, en ook omdat het $400,000 limiet federaal is, voor Alberta zijn ze het aan het omhoog schroeven van $400,000 tot $500,000
Ook op het gebied van de BTW (hier GST), is het heel flat, dat is gewoon 5%, behalve de uitzonderingen die 0% zijn (meest levensnodigheden, zoals brood, melk, medicijnen, etc, etc.)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Het belastingstelsel

Bericht door memento »

Ik stel échte flat-taks voor:

* Tot en met het minimum-inkomen: 0%
* Boven het minimum-inkomen: 50% (of zoiets)

Ik stel dan voor om alle belastingen die werkgevers betalen weg te halen, en die in die flat-taks te verwerken. Dat neemt bij werkgevers de motivatie tot zwart-werken weg.

Het voordeel is transparantie. De werkgever weet wat hij kwijt is (nl. gewoon het uurloon, niets meer), de werknemer kan ook eenvoudig berekenen wat hij kwijt is. Daarnaast is transparant hoeveel belasting is eigenlijk betaald wordt.
Plaats reactie