Dit is deels waar, maar er moet gewoon rekening gehouden worden met de "herd-immunity". Jouw beslissing heeft ook gevolgen voor de mensen om je heen, want niet ieder vaccin slaat aan, dus ook sommige gevaccineerde mensen lopen gevaar tijdens een epidemie en zolang er teveel niet-gevaccineerde mensen zijn kan een infectieus persoon naar verwachting meer dan 1 ander persoon besmetten, waardoor de ziekte niet vanzelf uitsterft, zoals bij pokken is gebeurd.MarthaMartha schreef:Tjonge, het gaat er weer niet zachtzinnig aan toe hier.
Ik ken mensen die hun kinderen niet inenten waar ik diep respekt voor heb
Ik ken mensen die hun kinderen niet inenten waar ik geen respekt voor heb
Ik ken mensen die hun kinderen wel inenten waar ik diep respekt voor heb
Ik ken mensen die hun kinderen wel inenten waar ik geen respekt voor heb
Sommige mensen slikken bloedverdunners om een hartinfarct te voorkomen.
Is het niet zo dat: hetzij dat gij inent, hetzij dat gij het niet doet, doe het ter ere Gods?
De een verwerpt het omdat hij het ervaart als een motie van wantrouwen naar de Heere.
De ander neemt het en dankt de Heere dat Hij de middelen gegeven heeft.
Bofepidemie in Biblebelt
Re: Bofepidemie in Biblebelt
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- MarthaMartha
Dat kan, maar er gebeuren natuurlijk gekke dingen met die bof nu.parsifal schreef:Dit is deels waar, maar er moet gewoon rekening gehouden worden met de "herd-immunity". Jouw beslissing heeft ook gevolgen voor de mensen om je heen, want niet ieder vaccin slaat aan, dus ook sommige gevaccineerde mensen lopen gevaar tijdens een epidemie en zolang er teveel niet-gevaccineerde mensen zijn kan een infectieus persoon naar verwachting meer dan 1 ander persoon besmetten, waardoor de ziekte niet vanzelf uitsterft, zoals bij pokken is gebeurd.MarthaMartha schreef:Tjonge, het gaat er weer niet zachtzinnig aan toe hier.
Ik ken mensen die hun kinderen niet inenten waar ik diep respekt voor heb
Ik ken mensen die hun kinderen niet inenten waar ik geen respekt voor heb
Ik ken mensen die hun kinderen wel inenten waar ik diep respekt voor heb
Ik ken mensen die hun kinderen wel inenten waar ik geen respekt voor heb
Sommige mensen slikken bloedverdunners om een hartinfarct te voorkomen.
Is het niet zo dat: hetzij dat gij inent, hetzij dat gij het niet doet, doe het ter ere Gods?
De een verwerpt het omdat hij het ervaart als een motie van wantrouwen naar de Heere.
De ander neemt het en dankt de Heere dat Hij de middelen gegeven heeft.
Vrienden van mij (vallend onder categorie 1 zoals hierboven beschreven) wonen in een straat met veel jonge gezinnen. In drie van die gezinnen (allen ingeënt) liggen de kinderen momenteel met de bof ziek te wezen. Hun eigen kinderen hebben nog niks..... kijk... wat doet zo'n inenting nou eigenlijk? (toegegeven, bij bof is dat ook wel het minst)
Verder ben ik er van overtuigd dat ieder een beslissing hierover moet nemen voor Gods aangezicht.
dan kun je niet de "herd-immunity" laten heersen over je geweten.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Dit is dan een discussie specifiek over bof inenten. Dat blijkt nog niet zo effectief. Zo'n casus staat los van een eventuele pricipiële overweging. Niets is te vergelijken. Ze krijgen geen bof maar vallen misschien vanmiddag van de trap...MarthaMartha schreef:..... In drie van die gezinnen (allen ingeënt) liggen de kinderen momenteel met de bof ziek te wezen. Hun eigen kinderen hebben nog niks..... kijk... wat doet zo'n inenting nou eigenlijk? (toegegeven, bij bof is dat ook wel het minst)
....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Daarom leren we ze lopen.refo schreef:Dit is dan een discussie specifiek over bof inenten. Dat blijkt nog niet zo effectief. Zo'n casus staat los van een eventuele pricipiële overweging. Niets is te vergelijken. Ze krijgen geen bof maar vallen misschien vanmiddag van de trap...MarthaMartha schreef:..... In drie van die gezinnen (allen ingeënt) liggen de kinderen momenteel met de bof ziek te wezen. Hun eigen kinderen hebben nog niks..... kijk... wat doet zo'n inenting nou eigenlijk? (toegegeven, bij bof is dat ook wel het minst)
....

Maar wat vinden jullie dan van "gezonde voeding"?
Je hebt mensen die principieel tegen inenten zijn, maar wel hun kinderen volstoppen met allerlei pillen (voedingsupplementen, mineralen, q10), pollen en dergelijke troep. Komt dat niet op hetzelfde neer?
Dank je. Fijn dat ik voor leugenaar wordt uitgemaakt, terwijl ik in deze posting niet eens zei dat ik de HC op onderdelen NIET onderschrijf.Bert Mulder schreef:Freek, dan lieg je, want je hebt dit onderschreven:freek schreef:Nou en? Wat is er mis aan om op onderdelen de Heidelberger niet te onderschrijven?Bert Mulder schreef:Dus jij onderschrijft de Heidelberger NIET DUS:
Dr. Mart Jan Paul heeft wel nuttige dingen geschreven over dit onderwerp (verhouding zonde en straf), in zijn boekje: Vergeving en genezing.
Dus vraag dan jezelf eens af: Wat doe ik hier???Refoforum heet je van harte welkom op het forum!
Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.
Doelgroep
Refoforum is bedoeld voor de Gereformeerde Gezindte.
Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de Grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de Grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.
Het onderschrijven van de Grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gerformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kúnnen verlaten
En wat ik hier doe? Proberen mijn steentje bij te dragen aan een goede discussie. Maar op zo'n manier gaat dat lastig worden.
Soms is inenten wel eens noodzakelijk om ernstige complicaties het hoofd te bieden.
Denk daarbij aan long- en hartpatiënten die elk jaar een griepprik krijgen, omdat, indien er géén enting heeft plaatsgevonden, de griep voor dermate complicaties kan zorgen dat het dodelijk kan zijn voor hen.
en ik zie het ook zo, dat de Heere toch deze medicijnen heeft willen geven? of zit ik er nou zo naast?
Denk daarbij aan long- en hartpatiënten die elk jaar een griepprik krijgen, omdat, indien er géén enting heeft plaatsgevonden, de griep voor dermate complicaties kan zorgen dat het dodelijk kan zijn voor hen.
en ik zie het ook zo, dat de Heere toch deze medicijnen heeft willen geven? of zit ik er nou zo naast?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gelukkig dat jij het niet voor het zeggen hebt. Ik ken ook gevallen van kinderen die door de inenting juist polio kregen (het komt heel weinig voor, maar het zal je kind maar wezen).Gian schreef:Per direct inenten verplicht stellen of gewetensbezwaarden in een reservaat.
De gedachte dat God sommigen polio geeft, vanuit zijn vaderlijke hand vind ik bizar.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Die kinderen bestaan niet.albion schreef:Gelukkig dat jij het niet voor het zeggen hebt. Ik ken ook gevallen van kinderen die door de inenting juist polio kregen (het komt heel weinig voor, maar het zal je kind maar wezen).Gian schreef:Per direct inenten verplicht stellen of gewetensbezwaarden in een reservaat.
De gedachte dat God sommigen polio geeft, vanuit zijn vaderlijke hand vind ik bizar.
Het kan zijn dat ze tijdens een uitbraak ingeënt zijn, maar het al onder de leden hadden. Maar ingeënte kinderen krijgen géén polio.
--------------
- Sola Scriptura
Lucas was een arts, en is er ook niet mee opgehouden, als die mensen een ongeluk krijgen gaan ze ook naar het ziekenhuis, en nemen ook antibiotica.
Ik zie geen Bijbelse grond voor geen inenting. en als je het doet, wees dan ook consequent.
Smeer dan ook geen zonnebrand creme in op je kind als je aan het zonnen bent om huidkanker te voorkomen. En ga vooral door met roken, en vet eten.
Ik zie geen Bijbelse grond voor geen inenting. en als je het doet, wees dan ook consequent.
Smeer dan ook geen zonnebrand creme in op je kind als je aan het zonnen bent om huidkanker te voorkomen. En ga vooral door met roken, en vet eten.
- MarthaMartha
SS, wees een beetje liefdevoller, wil je? Het gaat deze mensen niet om het zo ongezond mogelijk doen (roken, vet), maar om het ingrijpen in een gezond lichaam om ziekte te voorkomen.Sola Scriptura schreef:Lucas was een arts, en is er ook niet mee opgehouden, als die mensen een ongeluk krijgen gaan ze ook naar het ziekenhuis, en nemen ook antibiotica.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ieder heeft zo zijn/haar eigen overwegingen om tot een bepaalde beslissing te komen.
Daar moet niet te licht over worden gedacht, het kost soms al strijd genoeg om tot een eindoordeel te komen "wel" of "niet" vaccineren, het gaat tenslotte om een kind dat je uit Gods Vaderhand hebt ontvangen
Daar moet niet te licht over worden gedacht, het kost soms al strijd genoeg om tot een eindoordeel te komen "wel" of "niet" vaccineren, het gaat tenslotte om een kind dat je uit Gods Vaderhand hebt ontvangen
Moderatorbericht:
Verstandige posting Rens. deze opmerking in het licht van deze middelmatige zaken.Rens schreef:Ieder heeft zo zijn/haar eigen overwegingen om tot een bepaalde beslissing te komen.
Helemaal mee eens !!
Ik was ook getroffen, vooral door het slot van deze posting.Wilhelm schreef:Verstandige posting Rens. deze opmerking in het licht van deze middelmatige zaken.Rens schreef:Ieder heeft zo zijn/haar eigen overwegingen om tot een bepaalde beslissing te komen.
Helemaal mee eens !!
Dat legt het gewicht in de schaal.
En dat gewicht laat zich niet generaliseren.
Ik wil toch nog even terug komen op Gians opmerking dat hij het bizar vind dat je zegt dat Polio uit Gods Vaderhand zou komen.
Ik wil die stellingname bij deze onderstrepen met de volgende uitleg:
Niet inenten is gebasseerd op de 2 volgende veronderstellingen:
1. Je gaat in tegen Gods voorzienigheid.
2. Inenten is slecht en de overheid liegt daarover.
Over punt 2 kan ik kort zijn: De overheid liegt niet over de gevaren van inenten en inenten kent zoals elk medicijn zo zijn bijwerkingen, maar het is niet aangetoont dat inenten een gevaarlijk medicijn zou zijn. Die hele beweging dat inenten gevaarlijk zou zijn is gebasseerd op "Ik ken iemand en die kent iemand die zelfs overleden is aan het inenten!" en wat vage sites en ongefundeerde opmerkingen. Bij nadere beschouwing blijft er van de kritiek niets meer over dan de kritiek die je kunt hebben op elk medicijn en dat is dat het bepaalde bijwerkingen kan hebben die in zeldzame gevallen leidt tot klachten en zeer zeer zelden leidt tot ernstige klachten.
Gods voorzienigheid zou tegengewerkt worden door inenten. Ik kan een heel betoog gaan houden dat het heel dom is om te denken dat we Gods voorzienigheid kunnen beinvloeden, maar hou het eenvoudig bij het volgende: Is het niet veel logischer en waarschijnlijker (Gods liefde uit zich in genezingen, zie Jezus in het NT) dat Gods Vaderhand ons een medicijn heeft gegeven in de vorm van inenten? En is het niet veel waarschijnlijker dat de poliogevallen door het niet inenten het gevolg zijn van een fatale beslissing van de ouders die hun eigen kind laten lijden onder een dwaze rechtzinnigheidszucht waarin ze zich in mee hebben laten slepen? Ja, dan is polio werkelijk een straf op de zonde, namelijk de zonde dat men denkt te weten dat de door God gegeven overheid niet handeld met het doel om het beste voor te hebben met zijn burgers, dat een kerkelijke gemeente kan bepalen welk medicijn door God gegeven is en wat een werk is van de duivel om Gods voorzienigheid te dwarsbomen en wat God ongetwijfeld het meest zal bedroeven is dat Gods goede bedoelingen met zijn kinderen zo in een kwaad daglicht gestelt wordt dat de verschrikkelijke gevolgen van het vermenselijken van Gods wil, de zeer bittere vruchten daarvan, benoemd worden als de ziekten uit Gods Vaderhand die Hij geeft ten goede ofzo.
Laten we gewoon eens nuchter nadenken en die pauwenveren van rechtzinnigheid loslaten en inzien dat er een verschrikkelijke fout is gemaakt en ons daarover verootmoedigen.
Ik wil die stellingname bij deze onderstrepen met de volgende uitleg:
Niet inenten is gebasseerd op de 2 volgende veronderstellingen:
1. Je gaat in tegen Gods voorzienigheid.
2. Inenten is slecht en de overheid liegt daarover.
Over punt 2 kan ik kort zijn: De overheid liegt niet over de gevaren van inenten en inenten kent zoals elk medicijn zo zijn bijwerkingen, maar het is niet aangetoont dat inenten een gevaarlijk medicijn zou zijn. Die hele beweging dat inenten gevaarlijk zou zijn is gebasseerd op "Ik ken iemand en die kent iemand die zelfs overleden is aan het inenten!" en wat vage sites en ongefundeerde opmerkingen. Bij nadere beschouwing blijft er van de kritiek niets meer over dan de kritiek die je kunt hebben op elk medicijn en dat is dat het bepaalde bijwerkingen kan hebben die in zeldzame gevallen leidt tot klachten en zeer zeer zelden leidt tot ernstige klachten.
Gods voorzienigheid zou tegengewerkt worden door inenten. Ik kan een heel betoog gaan houden dat het heel dom is om te denken dat we Gods voorzienigheid kunnen beinvloeden, maar hou het eenvoudig bij het volgende: Is het niet veel logischer en waarschijnlijker (Gods liefde uit zich in genezingen, zie Jezus in het NT) dat Gods Vaderhand ons een medicijn heeft gegeven in de vorm van inenten? En is het niet veel waarschijnlijker dat de poliogevallen door het niet inenten het gevolg zijn van een fatale beslissing van de ouders die hun eigen kind laten lijden onder een dwaze rechtzinnigheidszucht waarin ze zich in mee hebben laten slepen? Ja, dan is polio werkelijk een straf op de zonde, namelijk de zonde dat men denkt te weten dat de door God gegeven overheid niet handeld met het doel om het beste voor te hebben met zijn burgers, dat een kerkelijke gemeente kan bepalen welk medicijn door God gegeven is en wat een werk is van de duivel om Gods voorzienigheid te dwarsbomen en wat God ongetwijfeld het meest zal bedroeven is dat Gods goede bedoelingen met zijn kinderen zo in een kwaad daglicht gestelt wordt dat de verschrikkelijke gevolgen van het vermenselijken van Gods wil, de zeer bittere vruchten daarvan, benoemd worden als de ziekten uit Gods Vaderhand die Hij geeft ten goede ofzo.
Laten we gewoon eens nuchter nadenken en die pauwenveren van rechtzinnigheid loslaten en inzien dat er een verschrikkelijke fout is gemaakt en ons daarover verootmoedigen.
Weet je; als van dichtbij meemaakt hoe een gezond jongetje door de gevolgen van een vaccinatie verandert in een 'zorgenkind' waarvan de hersenen zover aangetast zijn, dat het nooit boven het nivo van een driejarige uitkomt, dan ben je niet meer zo enthousiast over de BMR. Vooral niet als je indenkt dat gezonde kinderen deze kinderziektes best kunnen doorstaan. is op een natuurlijke manier je weerstand tegen deze ziekte opbouwen niet gezonder dan het inspuiten?
Misschien doet de overheid goed haar best om voorlichting te geven over de eventuele bijwerkingen...
Het kan ook zijn dat ouders hun kind gewoon inenten zonder zich goed te verdiepen in wat de overheid vertelt over de bijwerkingen.
Ik ben echt voor kritisch prikken.
En het liefst niet met levend virus.
Maar ja; dat kan niet anders?
Misschien doet de overheid goed haar best om voorlichting te geven over de eventuele bijwerkingen...
Het kan ook zijn dat ouders hun kind gewoon inenten zonder zich goed te verdiepen in wat de overheid vertelt over de bijwerkingen.
Ik ben echt voor kritisch prikken.
En het liefst niet met levend virus.
Maar ja; dat kan niet anders?
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.