Ik heb nog even het topic over de wedergeboorte door zitten neuzen (dat voor driekwart over uitverkiezing gaat). Probleem met het spreken over de wedergeboorte is namelijk dat het een heel concreet begrip lijkt, terwijl het in de Bijbel en dus ook in de belijdenisgeschriften helemaal niet zo concreet wordt neergezet. Er wordt alleen omschreven wat het resultaat is. Niet hoe of wanneer de wedergeboorte plaatsvindt. Zie DL 3/4 art 11, 12:
DL 3/4 art 11 schreef:Wanneer God dit welbehagen in de uitverkorenen uitvoert en in hen de ware bekering tot stand brengt, laat Hij hun niet alleen het evangelie door middel van de prediking horen en hun verstand door de Heilige Geest zo sterk verlichten, dat zij goed begrijpen en onderscheiden wat Gods Geest hun wil leren1. Maar Hij dringt ook door tot in het diepst van de mens met de krachtige werking van diezelfde Geest, die wedergeboorte werkt2; Hij opent het gesloten hart3, Hij maakt het harde zacht, Hij besnijdt het onbesnedene4, Hij vernieuwt de wil: van dood maak Hij hem levend, van slecht goed, van onwillig gewillig, van weerbarstig gehoorzaam. Hij brengt de wil zover en geeft deze zoveel kracht, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen5.
1 Heb. 6:4, 5; 1Kor. 2:10. 2 Heb. 4:12. 3 Hand. 16:14. 4 Jer. 4:4. 5 Mat. 7:18.
DL 3/4 art 12 schreef:Dit is de wedergeboorte, de vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking uit de dood en levendmaking, die God zonder ons in ons tot stand brengt en waarover in de Schrift zo indrukwekkend gesproken wordt1. God brengt deze wedergeboorte niet tot stand door alleen te laten prediken of een appel op ons te doen. Zij geschiedt niet op zo'n manier dat de mens, wanneer God voor zijn deel het werk voltooid heeft, nog steeds bij machte is al dan niet wedergeboren en bekeerd te worden. Nee, het is een volstrekt bovennatuurlijke, zeer krachtige en tegelijk zeer liefdevolle, wonderbare, verborgen en onuitsprekelijke werking. Deze is naar het getuigenis van de Schrift, die ingegeven is door dezelfde God die dit bewerkt, niet minder krachtig dan zijn werk bij de schepping of de opwekking van doden2. Daardoor worden allen bij wie God op deze bewonderenswaardige wijze in het hart werkt, volstrekt zeker en met kracht wedergeboren en gaan zij metterdaad geloven. En wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf3. Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert door de genade, die hij ontvangen heeft.
1 Joh. 3:3; 2Kor. 4:6; 5:17; Ef. 5:14. 2 Joh. 5:25; Rom. 4:17. 3 Fil. 2:13.
Daarmee zijn we weer bij het begin van dit topic: Wedergeboorte en geloof zijn (vrijwel) hetzelfde: wie gelooft is wedergeboren en wie wedergeboren is, gelooft. De term 'wedergeboren christen' is dus dubbelop. En wie oprecht belijdenis van zijn gedaan heeft, moet aan het avondmaal komen. De eerste keer, en alle volgende keren.
Bij de tweede vraag: Kan het dat een hele gemeente (of een heel groot deel daarvan) hieraan deel heeft?
Zou voor Hem iets onmogelijk zijn? Natuurlijk kan dat. Zo'n gemeente is bij voorbaat niet verdacht. Wel mag je verwachten dat zo'n gemeente tot een grote zege is voor zichzelf en de omgeving!