Jonge refo leeft in twee werelden

entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Marnix schreef:
entiteitxx schreef:
Ariene schreef:
entiteitxx schreef: Er waren er 10 in totaal...

Ik zei niet dat het verkeerd was, maar dat ik het eng vond.
Maar waarom?
Zoals je ziet (hieronder) heeft Marnix dat al ingevuld voor mij
Dus je vind het eng om zwak, persoonlijk en open te zijn. Is dat een goede reden om daarom niet aan een bidgroep deel te nemen? Bijbels gezien? Volgens mij moeten we ons niet laten leiden door ons gevoel... maar door de Geest. Wat zegt Jezus ook alweer? Wie zwak is zal sterk zijn. In zwakheid wordt des Heren kracht volbracht. Kortom, dan moet je tegen je gevoel ingaan. En niet tegen Hem. En dan ga je ook ontdekken hoe heerlijk het is dat God je mensen om je heen geeft waar je eerlijk tegen kan zijn, waarmee je je zorgen, je moeiten, je strijd, je zonden kan delen. Waarmee je samen kan bidden, voor anderen, voor jezelf, handen die je kunnen troosten als er verdriet is en waarmee je je vreugde kan delen als er vreugde is. Zwak zijn is heel moeilijk.... maar tegelijkertijd zo heerlijk... om dat te kunnen zijn. Je bent samen met allemaal zondaars die afhankelijk zijn van het offer van Jezus Christus. Je hoeft je niet groot te houden voor elkaar, aan status en zo te denken. Je kan gewoon echt zijn, zoals je bent. In plaats van zoals jje je voordoet dat je bent (en dat is meestal veel positiever dan het daadwerkelijk is). Je bent niet alleen onderweg naar Gods koninkrijk maar samen. God geeft je niet voor niets een kerk of slechts om te luisteren naar een preek en te zingen. Hij geeft mensen om je heen. Wat heb je nou te verliezen? Je status? Denk je nou echt dat er iemand is die denkt dat je geen problemen hebt en alles van een leien dakje gaat? Natuurlijk niet. Geloof me... het lijkt heel eng.... maar probeer het eens een keer uit... dan ga je ontdekken dat het juist ontzettend goed is om zwak te mogen zijn...
Natuurlijk was mijn opmerking sarcastisch bedoeld.
"............................................................."
Ariene

Bericht door Ariene »

Nou bidgroepjes kunnen behoorlijk eng zijn. Het was voor mij iig 1 van de redenen om geen lid te worden van de CSFR in Utrecht, toen ik nog studeerde.
entiteitxx,
Dit klinkt niet erg sarcastisch..
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
entiteitxx

Bericht door entiteitxx »

Ariene schreef:
Nou bidgroepjes kunnen behoorlijk eng zijn. Het was voor mij iig 1 van de redenen om geen lid te worden van de CSFR in Utrecht, toen ik nog studeerde.
entiteitxx,
klopt, maar onderstaande wel

"Zoals je ziet (hieronder) heeft Marnix dat al ingevuld voor mij"

Maar laten we ons vooral niet leiden door persoonlijke schermutselingen/irritaties
"............................................................."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik geloof dat refojongeren leven in vier werelden:
de reformatorische
de verlicht-reformatorische
de blij-gelovige
de 'gewone' wereld.
Ik zie hier in deze topic een botsing tussen de reformatorische en de blij-gelovige wereld, hetgeen ontaardt in een langs elkaar heen praten.
Omdat, pak 'm beet, Marnix en Caprice een totaal andere opvatting hebben over wat geloven is e.d., zullen ze elkaar in dit gesprek elkaar nooit bereiken.
Het is jammer dat Caprice een beetje archaïsch taalgebruik hanteert, want hij zegt toch best wel zinnige dingen... (maar moet oppassen voor farizeïsme: ik ben beter dan zij. Maar dat moeten we allemaal tenslotte....)
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:Ik geloof dat refojongeren leven in drie werelden:
de reformatorische
de blij-gelovige
de 'gewone' wereld.
Ik zie hier in deze topic een botsing tussen de reformatorisch een blij-gelovige wereld, hetgeen ontaardt in een langs elkaar heen praten.
Omdat, pak 'm beet, Marnix en Caprice een totaal andere opvatting hebben over wat geloven is e.d., zullen ze elkaar in dit gesprek elkaar nooit bereiken.
Het is jammer dat Caprice een beetje archaïsch taalgebruik hanteert, want hij zegt toch best wel zinnige dingen... (maar moet oppassen voor farizeïsme: ik ben beter dan zij. Maar dat moeten we allemaal tenslotte....)

de derde weg geschilderd
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:Ik geloof dat refojongeren leven in drie werelden:
de reformatorische
de blij-gelovige
de 'gewone' wereld.
Ik zie hier in deze topic een botsing tussen de reformatorisch een blij-gelovige wereld, hetgeen ontaardt in een langs elkaar heen praten.

de derde weg geschilderd
Mooi stuk...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik had mijn post inmiddels aangepast:
Afgewezen schreef:Ik geloof dat refojongeren leven in vier werelden:
de reformatorische
de verlicht-reformatorische
de blij-gelovige
de 'gewone' wereld.
Het stukje over de derde weg ademt de sfeer van de 'verlicht-reformatorische' wereld.
Dus niets nieuws onder de - kerkelijke - zon.
Marnix

Bericht door Marnix »

entiteitxx schreef:
Ariene schreef:
entiteitxx,

Maar laten we ons vooral niet leiden door persoonlijke schermutselingen/irritaties
Ik dacht dat je met mijn omschrijving die algemeen was en helemaal niet persoonlijk, dus je sarcastische opmerking slaat totaal nergens op, instemde.... dat heb je dus niet gedaan. Vertel dan eens waarom je vanwege bidgroepen geen lid bent geworden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ariene

Bericht door Ariene »

Marnix schreef:
entiteitxx schreef:
Ariene schreef:
entiteitxx,

Ik dacht dat je met mijn omschrijving die algemeen was en helemaal niet persoonlijk, dus je sarcastische opmerking slaat totaal nergens op, instemde.... dat heb je dus niet gedaan. Vertel dan eens waarom je vanwege bidgroepen geen lid bent geworden.
Het lijkt mij inderdaad een goed idee om maar weer eens terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag, zodat je in staat ben nu zelf een eerlijk antwoord te geven.
freek

Bericht door freek »

Caprice schreef:We komen in een gevaarlijke tijd, met al die toeters en bellen, jongerenavonden, jeugdverenigingen, bidgroepjes, powerpointpresentaties en weet ik veel. Maar het geloof is nog steeds uit het gehoor. Volgens mijn Bijbel wel tenminste. En de Heere werkt door de prediking. Laten we de prediking hoog houden, de zuivere schriftuurlijke waarheid, want daar wil de Heere door werken, door Zijn Woord en Geest. Bid voor de predikant, of de ouderling die de preek leest. Voor hen zuchten is voor jezelf echt veel profijtelijker dan tegen ze zuchten.
Met al dat getheologiseer en geredeneer ben je er niet. Het is heel fijn dat jongeren meer open zijn tegenwoordig, maar iemand die in zijn ongeluk loopt die heeft het niet zo breed hoor. Die redeneert en spreekt niet, maar schreeuwt alleen maar tot God in de binnenkamer, en die gaat onbegrepen over de wereld. En die mag tóch wel eens ervaren dat de HEERE van hem afweet, en dat Hij betoont van hen af te weten, als ze verklaard worden in de prediking.
Toch moet ik hier even op reageren. Sinds ik op één van de plaatselijke jeugdverenigingen zit, ben ik heel wat vrienden en goede contacten rijker geworden. Tevens ben ik blij dat ik zo nu en dan jongeren kan ontmoeten op avonden die voor 'ons jonkies' georganiseerd worden. Zeker als er in je eigen gemeente niemand is met we je over de belangrijkere zaken van het leven kunt praten, is het heerlijk om dat op dergelijke verenigingsavonden wél te kunnen doen. En aangezien op jongerenavonden eveneens het Woord opengaat is dat niet in strijd met je oproep om de prediking van het Woord hoog te houden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vinden jullie jongerenavonden en jeugdverenigingen dan ook al gevaarlijk?
Wat mij betreft, zou ik met Mozes willen zeggen: Och of al dat volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave.
Ariene

Bericht door Ariene »

We komen in een gevaarlijke tijd, met al die toeters en bellen, jongerenavonden, jeugdverenigingen, bidgroepjes, powerpointpresentaties en weet ik veel. Maar het geloof is nog steeds uit het gehoor
Ja, want blijkbaar laten ze daar niets horen....
caprice

Bericht door caprice »

Dit komt uit het topic 'Kerkblad OGGiN', maar ik vond het hier meer op zijn plaats.
Ariene schreef:Weet je wat ik nou de hele tijd al mis bij jou in de postings?
Een eerlijke blik op jezelf.
Jij kan je afsluiten van de wereld.
Jij kijk niet in etalages, leest geen tiidschriften, kijkt nooit tv enz.
Nu schrijf je ook nog dat de moderne mens niet door de deur de kerk in wil.
Ik heb je de tekst van Paulus al eens laten lezen, nu wil ik je vragen eens de hele bijbel te lezen.
het is nl. niet alleen de moderne mens. Wij allen hebben niet gewild! Het is alleen maar onbegrijpelijke genade dat wij door de Heere in de kerk en onder Zijn Woord gebracht zijn.
Wanneer je dat mag zien sta je niet meer boven anderen, maar kan je je alleen maar verwonderen dat God jouw wilde terwijl de hele wereld het er beter af lijkt te brengen dan je zelf.
Ariene, ik ben het van harte met je eens. Als je er weer even over nadenkt is het zo onbegrijpelijk dat wij nog geboren mochten worden onder Zijn Woord. Dat is als zo groot als de Heere dat geschonken heeft. En helemaal als Hij dat ook aan het hart heeft willen zegenen. Dat stelt niet boven anderen, maar juist er onder. Het is ook helemaal niet mijn intentie om bóven anderen te staan, boven 'de moderne mens', want ík heb niet gewild. Wij zijn van het heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaderen tevens.

Ik uit echter mijn zorgen, en ik zie het toch donker in, voor Nederland. Het is allemaal zo beangstigend. Ook al gaat de Heere door met Zijn werk, dan gaat het altijd goed met de Kerk.
Hoe lang het nog duurt weet ik niet, maar ik vrees dat er wel vervolgingen op komst zijn.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
caprice

Bericht door caprice »

freek schreef:
Caprice schreef:We komen in een gevaarlijke tijd, met al die toeters en bellen, jongerenavonden, jeugdverenigingen, bidgroepjes, powerpointpresentaties en weet ik veel. Maar het geloof is nog steeds uit het gehoor. Volgens mijn Bijbel wel tenminste. En de Heere werkt door de prediking. Laten we de prediking hoog houden, de zuivere schriftuurlijke waarheid, want daar wil de Heere door werken, door Zijn Woord en Geest. Bid voor de predikant, of de ouderling die de preek leest. Voor hen zuchten is voor jezelf echt veel profijtelijker dan tegen ze zuchten.
Met al dat getheologiseer en geredeneer ben je er niet. Het is heel fijn dat jongeren meer open zijn tegenwoordig, maar iemand die in zijn ongeluk loopt die heeft het niet zo breed hoor. Die redeneert en spreekt niet, maar schreeuwt alleen maar tot God in de binnenkamer, en die gaat onbegrepen over de wereld. En die mag tóch wel eens ervaren dat de HEERE van hem afweet, en dat Hij betoont van hen af te weten, als ze verklaard worden in de prediking.
Toch moet ik hier even op reageren. Sinds ik op één van de plaatselijke jeugdverenigingen zit, ben ik heel wat vrienden en goede contacten rijker geworden. Tevens ben ik blij dat ik zo nu en dan jongeren kan ontmoeten op avonden die voor 'ons jonkies' georganiseerd worden. Zeker als er in je eigen gemeente niemand is met we je over de belangrijkere zaken van het leven kunt praten, is het heerlijk om dat op dergelijke verenigingsavonden wél te kunnen doen.
Hier ben ik het mee eens. Deze tijd noodzaakt het ook om van gedachten te kunnen wisselen met anderen. Ik zelf zit ook op een jeugdvereniging, en heb er altijd al opgezeten, en ben er dus niet per definitie tegen (al heb ik die schijn wel gegeven). Ik vind het juist ook fijn dat het er nog is. Maar het moet wel onder ambtelijk toezicht staan.
freek schreef:En aangezien op jongerenavonden eveneens het Woord opengaat is dat niet in strijd met je oproep om de prediking van het Woord hoog te houden.
Dat onder het ambtelijke toezicht staan, mis ik bij de jongerenavonden. Ik heb dat rijtje opgenoemd, omdat ik er niets van in de Bijbel lees dat de Heere ze ingesteld heeft. Paulus had gemeenten gesticht, maar je leest nergens dat ze jeugdverenigingen oprichtten, of jongerenavonden organiseerden.
Mijn bezwaar tegen de jongerenavonden is o.a. (behalve de sfeer) de negatieve geladenheid die ik opmerkte tegenover de bestaande kerken. Die venijnigheid hoorde ik openbaar komen in de vragen die werden gesteld (bij een avond waar ik aanwezig was). Ik was gelijk genezen om nog ooit naar een jongerenavond te gaan ik vond het zeer benauwend. Het leek wel vijandschap. Had niets met liefde van doen o.i.d. Je kunt je veel beter onder de prediking stellen van een afsnijdende leraar die Christus ruim prediken mag. Daar verstaat men tegenwoordig alleen ook al wat anders onder dan ds. Du Marchie, ds. Lamain, of breid maar uit. 't Is allemaal
Wat ben ik toch weer negatief. Maar ik kan het ook niet zijn, als ik dit weer lees bijvoorbeeld.
Als men nog niet wakker wordt bij zo'n citaat, van deze site, weet ik het ook niet meer:

Op de jongerenavonden gaat het om luisteren en praten. De gastspreker houdt een inleiding (let op: geen preek!) en daarna is het woord aan jou en alle andere vaak honderden bezoekers.

Het moeilijke van jongerenavonden is dat er naast sprekers waar ik me niet graag onder het gehoor van zou willen stellen, er ook betrouwbare sprekers komen.
Ariene schreef:
We komen in een gevaarlijke tijd, met al die toeters en bellen, jongerenavonden, jeugdverenigingen, bidgroepjes, powerpointpresentaties en weet ik veel. Maar het geloof is nog steeds uit het gehoor
Ja, want blijkbaar laten ze daar niets horen....
Dat is wel een botte conclusie dan, want dat de eenvoudige bediening waar zij commentaar op hebben, daar ondervind ik de meeste zegen onder. Ik merk een vergaande verwijdering van de oudvaders op. En ik zeg dat niet om maar wat te zeggen, maar zie het onder mijn ogen gebeuren in de nabije omgeving. :|
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wat een gesomber hier :(

Beste mensen, vandaag waren zo'n 230 jongeren bijeen op een jongerendag waar ze plenair twee mooie lezingen kregen voorgeschoteld, konden kiezen uit twaalf workshops, alles rond het thema 'Van schepping naar voleinding...' Het werk, de vrucht en de gaven van de Heilige Geest. En natuurlijk was er daarnaast alle gelegenheid voor ontmoeting en ontspanning. Fantastisch toch?! Wat moet het voor de predikanten en andere sprekers ook heerlijk zijn geweest om zo'n club gemotiveerde jongeren vóór je te zien.
"Die van ons" kwamen met zeer positieve berichten terug. Ze hadden een goede dag gehad.

Een positief bericht mag toch ook wel hè? Het is hier niet alléén maar Mesech der ellende, Caprice! :wink:
Plaats reactie