Ben het hier helemaal met Zonderling eens.
Wat zo makkelijk vergeten wordt, is dat het Woord niet alleen spreekt over Christus, maar het Woord IS Christus. En het Woord werkt krachtdadig in de Zijnen. Dus Woord (Christus) en Geest werken samen in de wedergeboorte. Lees hierover Ds. Kersten maar, waar hij stelt dat hoewel in de orde des heils de werkingen des Geestes voor het Woord komt, in dat tijd dat hoewel samenvalt. (mijn verwoording)
En Maria, meen ik te weten dat die oude wijzen (eerbiedig gemeend), vast niet bedoeld hebben zoals dat hier gescrhreven werd. Dat is namelijk tegen de hele gereformeerde geloofsleer in. Zonder Christus is geen leven!
Joh 1:
1 In den beginne was1) het Woord, en2) het Woord was bij God,3) en het Woord was God.4)
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en5) zonder Hetzelve6) is geen ding gemaakt,7) dat gemaakt is.
14 En het Woord is vlees33) geworden, en34) heeft onder ons gewoond (en35) wij hebben Zijn heerlijkheid36) aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen37) van den Vader), vol van genade38) en waarheid.
1Pet1:
24 Want alle vlees67) is als gras,68) en alle heerlijkheid69) des mensen is als een bloem70) van het gras. Het gras is verdord, en zijn bloem is afgevallen;
25 Maar het Woord71) des Heeren blijft in der72) eeuwigheid; en dit is het Woord,73) dat onder u verkondigd is.
Hier haalt Petrus dus Jesaja 40 aan:
6 Een stem zegt:27) Roept!28) En hij zegt:29) Wat zal ik roepen? Alle vlees30) is gras,31) en al zijn goedertierenheid32) als een bloem des velds.
7 Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras.33)
8 Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat34) in der eeuwigheid.
9 O Sion,35) gij verkondigster36) van goede boodschap,37) klim op een hogen berg; o Jeruzalem,38) gij verkondigster van goede boodschap, hef uw stem op met macht, hef ze op, vrees niet, zeg den steden van Juda: Zie hier is uw God!39)
10 Ziet, de Heere HEERE40) zal komen tegen den sterke,41) en Zijn arm zal heersen;42) ziet, Zijn loon43) is bij Hem,44) en Zijn arbeidsloon45) is voor Zijn aangezicht.
11 Hij zal Zijn kudde46) weiden47) gelijk een herder; Hij zal de lammeren48) in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden49) zal Hij zachtjes leiden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.