HUMOR

Marnix

Bericht door Marnix »

Hehe.

Het gras verdort, die bloem valt af en het Woord van God valt op de grond.... :mrgreen:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Hehe.

Het gras verdort, die bloem valt af en het Woord van God valt op de grond.... :mrgreen:
Marnix!! Foei!

Overigens viel niet het Woord van God, maar alleen de bijbel .
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:

Marnix!! Foei!

Oh maar onze dominee pakt de bijbel en zegt dan altijd: we openen nu het Woord. ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Marnix schreef:
jvdg schreef:

Marnix!! Foei!

Oh maar onze dominee pakt de bijbel en zegt dan altijd: we openen nu het Woord. ;)
Je van die mensen hebt die áltijd het laatste woord willen hebben, hé Marnixjuh :roll: :P
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Arretje schreef:
Dan was hij vast wel hard aan het gebaren in het vuur van zijn preek..... :wink:
'k zou het wel denken ja !
Marnix

Bericht door Marnix »

Tamarinde schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef:

Marnix!! Foei!

Je van die mensen hebt die áltijd het laatste woord willen hebben, hé Marnixjuh :roll: :P
Uiteindelijk heeft God toch het laatste woord, dus ik voel me niet aangesproken ;)
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:
Tamarinde schreef:
Marnix schreef:
jvdg schreef: Marnix!! Foei!

Uiteindelijk heeft God toch het laatste woord, dus ik voel me niet aangesproken ;)
Tamarinde had het over mensen Marnix.........ff oogjes open en opletten please...................
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Petrus schreef:
Tamarinde had het over mensen Marnix.........ff oogjes open en opletten please...................
Dus Marnix,je mag je heus best echt wel aangesproken voelen want ik bedoelde jou broedertje.
Kislev

Bericht door Kislev »

Tiberius schreef:
Kislev schreef:Gisteren zei een GerGem-dominee: één tas moet je altijd bij je hebben, je hilaritas
Vergeef me, dat ik deze dijenkletser niet doorgrond. :oops:
Geen dijenkletser maar een levenswijsheid.
Kislev

Bericht door Kislev »

Ds. Olie haalde een keer ter illustratie van iets in een preek aan dat hij ooit nog eens bij de Shell had gesolliciteerd. Ging hij verder met de preek en zei opeens: o ja, ik ben toen niet aangenomen hoor, ze hadden al olie zat.

Bord langs de weg met daarop "Hedenavond gratis cabaret". Een volle zaal met allemaal soort van volk en daar kwam ds. Cabaret binnen en hield een preek (hij deed zijn naam wel eer aan overigens).

Dat dominee Lamain in Amerkika in een preek zei "O peopletje, o peopletje" vind ik ook altijd humor.

Heb zowel in mn studententijd als later in mn werk heel wat keren moeten horen dat mensen verbaasd waren dat ik refo was (als ze er op een gegeven moment achter kwamen of het hoorde). Reactie was dan vaak: huh, maar je bent altijd zo vrolijk en vol met humor. Of met een saai college: mag ik bij je komen zitten, valt er tenminste nog wat te lachen. Ben bevriend met een Rooms-Katholiek prof. dr. die destijds op de Veluwe woonde. Vond hij allemaal maar niks, die mentaliteit, dat geslotene van die gerformeerden. Als ik dan zei: ik ben ook gereformeerd hoor dan zei hij altijd: jij bent anders :mrgreen:

Toch wel triest dat mensen zo'n beeld hebben van refo's. Maar blijkbaar is dat toch wat we uitstralen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tamarinde schreef:
Petrus schreef:
Dus Marnix,je mag je heus best echt wel aangesproken voelen want ik bedoelde jou broedertje.
Klopt, het is wel een karaktertrekje van me, daar heb je gelijk in :) Reageer er nog even op, dan doe ik dat niet en heb ik in deze discussie in ieder geval niet het laatste woord.
jvdg

Bericht door jvdg »

„Humor relativeert werkelijkheid”
Stelling: Gereformeerden hebben geen humor.
Reactie van: ds. M. Baan
Leeftijd: 61
Beroep: hervormd predikant in Nijkerk

„Waar werelds cabaret zich vaak op de been houdt met schimpscheuten tegen het rechtzinnige christendom, weten helaas ook veel gereformeerden niet wat humor nu precies is. Die denken al snel dat humor hetzelfde zou zijn als spot. Vandaar de angst voor humor in onze kringen. Zodra de lachspieren geactiveerd worden, krijgen veel gereformeerden al last van kromme tenen.

Wat is humor dan wel? Hij is niets anders dan op een gevatte wijze de werkelijkheid om ons heen relativeren. En de beste humor is als je je eigen werkelijkheid kunt relativeren. Echte humor berokkent een ander nooit schade. Sterker nog: waardige humor zet het onder overtollige zwaarwichtigheid gebukt gaande leven van ons in de ontdekkende schijnwerper van de eeuwigheid. Dat is de achtergrond van de Bijbeltekst waarin te lezen staat: Die in de hemel zit zal lachen. Als er namelijk Iemand kan zien hoeveel onzinnigheid er op deze aarde geschiedt, dan is het de Heere wel.

Dat gereformeerden weinig humor kennen, heeft vaak als oorzaak dat ze in de praktijk weinig ontdekt zijn aan zichzelf. Wie de ernst van de eeuwigheid kent, weet wat humor is. Ik zou de stelling rustig willen verdedigen: er bestaat geen ernst zonder humor. Omkeren kan ook: er is geen humor zonder ernst.

Goede humor is schaars, maar toch een mooi voorbeeld: Ooit vertelde een oud-gemeentelid mij een waar gebeurd voorval dat ergens in de jaren vijftig moet hebben plaatsgehad. Tijdens een kerkdienst hield de dominee ineens op met preken en keek schuin naar beneden naar de ouderlingenbank. Een van de broeders zat te slapen. Het wegvallen van de stem van de dominee deed de zwakke broeder echter niet ontwaken. De wakkere prediker sprak van over de rand van de preekstoel de buurmanouderling van de slaper aan en vroeg hem rustig: Broeder, maak hem eens wakker! Waarop meteen het antwoord uit de ouderlingenbank kwam: Dat moet u zelf maar doen, dominee. U hebt hem ook in slaap gepreekt…”
Deze serie loopt tijdens de Boekenweek, die in het teken staat van scherts, satire en ironie.
Laatst gewijzigd door jvdg op 22 mar 2007, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:
Tamarinde schreef:
Petrus schreef:
Klopt, het is wel een karaktertrekje van me, daar heb je gelijk in :) Reageer er nog even op, dan doe ik dat niet en heb ik in deze discussie in ieder geval niet het laatste woord.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:„Humor relativeert werkelijkheid”
Stelling: Gereformeerden hebben geen humor.
Reactie van: ds. M. Baan
Leeftijd: 61
Beroep: hervormd predikant in Nijkerk

„Waar werelds cabaret zich vaak op de been houdt met schimpscheuten tegen het rechtzinnige christendom, weten helaas ook veel gereformeerden niet wat humor nu precies is. Die denken al snel dat humor hetzelfde zou zijn als spot. Vandaar de angst voor humor in onze kringen. Zodra de lachspieren geactiveerd worden, krijgen veel gereformeerden al last van kromme tenen.

Wat is humor dan wel? Hij is niets anders dan op een gevatte wijze de werkelijkheid om ons heen relativeren. En de beste humor is als je je eigen werkelijkheid kunt relativeren. Echte humor berokkent een ander nooit schade. Sterker nog: waardige humor zet het onder overtollige zwaarwichtigheid gebukt gaande leven van ons in de ontdekkende schijnwerper van de eeuwigheid. Dat is de achtergrond van de Bijbeltekst waarin te lezen staat: Die in de hemel zit zal lachen. Als er namelijk Iemand kan zien hoeveel onzinnigheid er op deze aarde geschiedt, dan is het de Heere wel.

Dat gereformeerden weinig humor kennen, heeft vaak als oorzaak dat ze in de praktijk weinig ontdekt zijn aan zichzelf. Wie de ernst van de eeuwigheid kent, weet wat humor is. Ik zou de stelling rustig willen verdedigen: er bestaat geen ernst zonder humor. Omkeren kan ook: er is geen humor zonder ernst.

Goede humor is schaars, maar toch een mooi voorbeeld: Ooit vertelde een oud-gemeentelid mij een waar gebeurd voorval dat ergens in de jaren vijftig moet hebben plaatsgehad. Tijdens een kerkdienst hield de dominee ineens op met preken en keek schuin naar beneden naar de ouderlingenbank. Een van de broeders zat te slapen. Het wegvallen van de stem van de dominee deed de zwakke broeder echter niet ontwaken. De wakkere prediker sprak van over de rand van de preekstoel de buurmanouderling van de slaper aan en vroeg hem rustig: Broeder, maak hem eens wakker! Waarop meteen het antwoord uit de ouderlingenbank kwam: Dat moet u zelf maar doen, dominee. U hebt hem ook in slaap gepreekt…”

Deze serie loopt tijdens de Boekenweek, die in het teken staat van scherts, satire en ironie.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marnix

Bericht door Marnix »

Ergens in Groningen was er eens een organist die er na 40 jaar orgelspelen in de kerk mee ophield. Na de dienst wijdde de dominee er een aantal woorden aan. Hij bedankte de organist voor zijn inzet, en zei dat de beste man altijd heel bijbels had gespeeld..... want zijn rechterhand wist niet wat de linkerhand deed.

:mrgreen:
Plaats reactie