Erasmiaan schreef:Geef mij nu eens het nut van elkaar "de liefde verklaren" tijdens een eredienst? Vind je het al niet heel raar klinken? En dan nog wel getrouwde mensen die elkaar de liefde verklaren.
Zoals ik al zei: van mij hoeft het niet. Maar ik moet dan wel zo eerlijk zijn om te zeggen dat dat vooral voortkomt uit een gevoel van onwennigheid. In de gemeente waar ik nu zit is zoiets niet erg gebruikelijk (doch niet onmogelijk denk ik) en in het kerkverband waar ik ben opgegroeid is het al helemaal ondenkbaar. Ik ben er ook niet bij geweest in Drachten, dus het past mij niet om al te veroordelende uitspraken te doen.
Nee ik geloof dat deze gemeente ver afdwaalt van de bedoeling en betekenis van de eredienst. Ik denk dat de tempelreiniging in deze ons heel wat te zeggen heeft. Dit soort wantoestanden hoort niet in een kerk, en zeker op niet op zondag, thuis.
Lees dat stuk over die tempelreiniging nou gewoon eens door, dan zul je ontdekken dat je dat hier niet echt kunt toepassen. Dat Jezus daar zo woest om werd, kwam niet omdat er iemand met een kraampje stond om incidenteel ansichtkaarten te verkopen voor het restauratiefonds. Nee, er was een hele heidense cultus ontstaan rondom de tempel.
Probeer het gebeuren in Drachten gewoon eens in de juiste proporties te zien. Wat is er nu werkelijk gebeurd? Er komen wat mensen naar voren om te zeggen dat ze van elkaar houden. Dat kunnen wij raar en overbodig vinden, vooral omdat we het niet gewend zijn, maar laten we dat dan ook eerlijk zeggen. En laten we het feit dat we iets raar vinden niet meteen gaan objectiveren met allerlei bijbelpassages die hier niets mee te maken hebben.
Wat is een sober gebouw? Wat is dure kleding? Waarom moet je lopend naar de kerk komen? Ik hou niet zo van dit farizeïsme. Dit treft ook niet de kern van de eredienst. Maar overigens: je mag bij ons komen kijken hoor, op zondag. Oh nee, dan moet je met de auto komen en dat riekt wel naar wereldzin.
Je draait er omheen. Het gaat er niet om wat ik in deze vind of dat ik farizeïsme promoot. Als jij zelf zegt "ik gruw van de wereld in de kerk" dan neem ik aan dat je daar consequent in bent en niet dat je het alleen wilt laten gelden voor andere kerkgenootschappen. Materialisme is evengoed van de wereld en jij weet ook best dat er ook in de gereformeerde gezindte op dat punt veel mis is, zelfs op zondag. Het gaat mij er helemaal niet om dat je allerlei regeltjes moet opstellen over autogebruik, zondagse kleding etc. Ik ben daar zelf ook helemaal niet strikt in. Je laatste opmerking is daarom wat flauw. Maar, om concreet te worden, als mensen twee straten van de kerk af wonen en desondanks met hun fraaie bolide naar de kerk komen, vraag ik me wel eens enigszins cynisch af of er niet ook andere motieven aanwezig zijn. En wanneer de een nog protseriger gekleed is dan de ander, inclusief peperdure hoed voor de dames, bekruipt mij ook wel eens het gevoel dat er in de "zwaardere" kringen evengoed veel horizontalisme aanwezig is. Wie staat er dan eigenlijk centraal? Het is toch ook tekenend dat zelfs veel onkerkelijken het hebben over "autoshow" en "modeshow"? Wat gaat daar nu van uit? En als dit niet de kern van de eredienst is, waarom geven mensen dan honderden euro's uit aan zondagse kleding en hoeden? Dat lijkt me dan redelijk overbodig. Over tempelreiniging gesproken...