Dordtse Leerregels Hoofd 1 Artikel 17

Klavier

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:drieverbondenleer vindt dacht ik zijn oorzaak in het feit dat de leer van het verbond der verlossing nog niet echt was uitgewerkt..
Ik denk dat het te maken heeft met (alweer) Arminius.
Hij heeft als eerste een Tweeverbodenleer uteengezet.
Als tegenhanger is men toen ook wel gaan spreken over Drieverbonden. Arminius gooide de in- en uitwendige Verbonden door elkaar. Er kwam zodoende een andere verbondsvisie uit met als resultaat 1618/1619.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:
Dathenum schreef:
Zonderling schreef:Dan is de link naar dit topic weer gemaakt. Jonggestorven kinderen van ouders waarvan de ouders zélf persoonlijk/wezenlijk in het verbond zijn (en daar zie ik wel enig verschil met Brakel), zijn zalig. En die gelovige ouders mogen daar de troost van hebben.
En daar schijnen sommige forummers hier toch veel moeite mee te hebben. Terwijl het m.i. laat zien hoe groot en genadig God is.
Je zult het zo wellicht niet bedoelen, maar zoals je het schrijft klinkt het alsof sommige forumers dat niet zouden willen.
Maar alles wat nu gezegd is, heeft met betrekking tot het behoud van de jonge kinderen een sterk speculatieve inslag. Omdat het zus is, is het zo, en daarom... Duidelijk Schriftbewijs is tot op heden niet aangevoerd. Daarom zijn sommige forumers, of misschien alleen ik nog, nog steeds niet overtuigd.
De gedachtegang van ds. Paauwe (citaten van Zonderling) is interessant, maar ook hier geldt: een duidelijk Schriftbewijs ontbreekt.
Afgewezen, wat God aangaande het zaad in Zijn verbond belooft (Genesis 17, Handelingen 2:39) mag ja moet in een waar geloof worden omhelsd. En dat is niet speculatief.

Ik weet wel dat we duizend tegenwerpingen hebben en dat geldt voor mijzelf ook, maar die tegenwerpingen komen toch echt van ons ongeloof.

Inderdaad waren de citaten die ik noemde van ds. Paauwe. Voor velen zal dat verrassend zijn, omdat ds. Paauwe niet bekend staat als iemand die het Verbond sterk benadrukte. Ds. Paauwe dacht en stond echter in de lijn van de Reformatie en dat komt ook in zijn doopopvatting openbaar. Trouwens, zeker bij iemand als Olevianus vind je geheel dezelfde gedachtegang. En dat was ook de gedachtegang van onze Heidelbergse Catechismus, het doopformulier en het artikel I.17 van de DL.

Ik denk dat als we Calvijn nauwkeurig zouden onderzoeken, dat we op dezelfde gedachtegang uitkomen (al heb ik dit nooit zo systematisch onderzocht). Vind jij Calvijn en Olevianus op dit punt werkelijk speculatief of laten zij de Schrift spreken?
Laatst gewijzigd door Zonderling op 16 sep 2006, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Leren Calvijn en Olevianus dat jonggestorven kinderen van gelovigen behouden zijn?
Zonderling

Klavier schreef:
Afgewezen schreef:drieverbondenleer vindt dacht ik zijn oorzaak in het feit dat de leer van het verbond der verlossing nog niet echt was uitgewerkt..
Hij heeft als eerste een Tweeverbondenleer uteengezet.
Als tegenhanger is men toen ook wel gaan spreken over Drieverbonden. Arminius gooide de in- en uitwendige Verbonden door elkaar. Er kwam zodoende een andere verbondsvisie uit met als resultaat 1618/1619.
Klavier, ik zou dan toch graag een citaat zien waar men spreekt van "drie verbonden". Ik beschouw het als een term die bedacht is om mensen die spreken van een afzonderlijk Verbond der verlossing verdacht te maken. Maar misschien zie ik dat te ongenuanceerd.

Ik zou echter graag meer bewijs willen zien voor de stelling dat "men toen (1618/19 ?) ook wel is gaan spreken over drie verbonden". Vooralsnog geloof ik dat namelijk niet.
Zonderling

Afgewezen schreef:Leren Calvijn en Olevianus dat jonggestorven kinderen van gelovigen behouden zijn?
Olevianus in elk geval wel, van Calvijn vermoed ik het, maar zou ik zoals gezegd verder moeten onderzoeken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Een passage uit het boek van B. Loonstra, Verkiezing-verzoening-verbond. Beschrijving en beoordeling van de leer van het ‘pactum salutis’ in de gereformeerde theologie (pactum salutis = verbond der verlossing).
Nergens is ons gebleken dat in de geschiedeins van de theologie tot de 17de eeuw de gedachte van een verbondssluiting tussen de Vader en de Zoon is uitgesproken. Alleen bij Olevianus worden formuleringen gebruikt die sterk in de richting van een verbondsrelatie tussen God en Christus wijzen. Wel is ons duidelijk geworden dat vanaf het begin van de theologie-geschiedenis de aanstelling van de verlosser door God reeds vóór de schepping met nadruk is geleerd.
Loonstra komt tot deze conclusie na een uitvoerige bespreking van de vroege kerk tot en met de periode na Calvijn tot de Dordtse Synode.
Zonderling

Afgewezen schreef:Een passage uit het boek van B. Loonstra, Verkiezing-verzoening-verbond. Beschrijving en beoordeling van de leer van het ‘pactum salutis’ in de gereformeerde theologie (pactum salutis = verbond der verlossing).
Nergens is ons gebleken dat in de geschiedeins van de theologie tot de 17de eeuw de gedachte van een verbondssluiting tussen de Vader en de Zoon is uitgesproken. Alleen bij Olevianus worden formuleringen gebruikt die sterk in de richting van een verbondsrelatie tussen God en Christus wijzen. Wel is ons duidelijk geworden dat vanaf het begin van de theologie-geschiedenis de aanstelling van de verlosser door God reeds vóór de schepping met nadruk is geleerd.
Loonstra komt tot deze conclusie na een uitvoerige bespreking van de vroege kerk tot en met de periode na Calvijn tot de Dordtse Synode.
Wat wil je hiermee bewijzen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Een passage uit het boek van B. Loonstra, Verkiezing-verzoening-verbond. Beschrijving en beoordeling van de leer van het ‘pactum salutis’ in de gereformeerde theologie (pactum salutis = verbond der verlossing).
Wat wil je hiermee bewijzen?
Dit:
... dat de leer van het verbond der verlossing nog niet echt was uitgewerkt.
refo

Bericht door refo »

Schriftbewijs ontbreekt zeggen ze dan. Hoe is 't in de wereld mogelijk.

"Want u komt de belofte toe en uw kinderen"
"Ik ben uw God en de God van uw zaad".

En wat al die beste mensen zeggen interesseert me niets.
Zonderling

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Wat wil je hiermee bewijzen?
Dit:
Wie had dat ontkend dan?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:Wat wil je hiermee bewijzen?
Dit:
Wie had dat ontkend dan?
Niemand. :wink: Ik wilde mijn eigen woorden onderbouwen...
Bovendien is het goed om te weten dat hier onderzoek naar gedaan is, waarop we kunnen terugvallen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Schriftbewijs ontbreekt zeggen ze dan. Hoe is 't in de wereld mogelijk.

Zucht.
Staat hier één woord over het behoud van jonggestorven kinderen?
Klavier

Bericht door Klavier »

Zonderling schreef:
Klavier schreef:
Hij heeft als eerste een Tweeverbondenleer uteengezet.
Klavier, ik zou dan toch graag een citaat zien waar men spreekt van "drie verbonden". Ik beschouw het als een term die bedacht is om mensen die spreken van een afzonderlijk Verbond der verlossing verdacht te maken. Maar misschien zie ik dat te ongenuanceerd.

Ik zou echter graag meer bewijs willen zien voor de stelling dat "men toen (1618/19 ?) ook wel is gaan spreken over drie verbonden". Vooralsnog geloof ik dat namelijk niet.
Ik gebruik de term alleen omdat ik deze zo heb horen noemen. Zelf ben ik met de aanduiding Tweeverbondenleer opgegroeid.
Bij Van der Kemp (18e eeuw) worden 3 verbonden uiteengezet op een wijze zoals ook Brakel dat op hoofdlijnen doet. Brakel spreekt over in- en uitwendig waar Van det Kemp Verbond der Genade en Verlossing noemt. Voetsius en Lodenstein gebruiken de aanduiding Verbond der Verlossing en uitwendig verbond door elkaar.
Allen leren het Werkverbond als zijnde het eerste.

Je hebt gelijk dat de aanduiding Drieverbondenleer niet voorkomt. Het is een taalkwestie wat mij betreft.

Ik zal later de citaten posten.
Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Schriftbewijs ontbreekt zeggen ze dan. Hoe is 't in de wereld mogelijk.

Dit is wel degelijk van belang: De oudvaders betrekken dit allemaal op het uitwendige Verbond!
Dus je moet het verbinden aan de eis en de belofte van het uitwendige Verbond: Door de Werking van de Heilige Geest geloof in de Messias die als Borg inlijft in het Inwendige Verbond.
Vervulling is te zien in het 'hebben' van de Borg. Het Een weten met Christus.
Zonderling

Klavier schreef:

Dit is wel degelijk van belang: De oudvaders betrekken dit allemaal op het uitwendige Verbond!
Dus je moet het verbinden aan de eis en de belofte van het uitwendige Verbond: Door de Werking van de Heilige Geest geloof in de Messias die als Borg inlijft in het Inwendige Verbond.
Vervulling is te zien in het 'hebben' van de Borg. Het Een weten met Christus.
Klavier, Afgewezen e.a.

Hoe waar het ook is dat er een uitwendige en inwendige zijde aan het Verbond is, even waar is dat God waarachtig is in Zijn beloften.

Wanneer het Verbond slechts uitwendig is, dan zijn WIJ daar de oorzaak van, niet God.

Dus ook: Wanneer wij de troost missen wat betreft de zaligheid van onze jonggestorven kinderen, dan is het ons ONGELOOF dat doet twijfelen aan de waarachtige belofte Gods.

En dat mis ik eerlijk gezegd wel sterk in jullie beschouwingen.
Plaats reactie